יום שלישי, 13 בספטמבר 2016

מגדלי התאומים כמשל

לאחר ההפיגוע הידוע במגדלי התאומים, רואיינו אינספור מומחים מתחומים שונים, כולל מומחים בתחום הבניה. אחד הדברים שנאמרו היה שהמגדלים נבנו ותוכננו בצורה כזו שאם חס וחלילה הם יפלו, הנפילה תהיה כלפי פנים (implode) ולא כלפי חוץ (explode) על מנת למזער כמה שיותר את הנזק הסביבתי.

כמו שהבנתם, זה לא ממש עזר ואני מוסיף שהם היו כל כך עסוקים באיך לגרום למגדלי התאומים להתרסק לתוך עצמם שהם שכחו לבנות אותם כך שלא יתרסקו בכלל. וכן אני מודע לעובדה שהמתכננים תכננו בניין ולא שמטוס ייכנס לתוכו אבל תזכרו שהבניין לא נפל מעצם הפגיעה אלא כתוצאה ממה שקרה בעקבות הפגיעה. לפחות מדברים שאני קראתי, הסיבה העיקרית להתרסקות המגדלים היו פירי המעליות שהיו מסלול נוח מאוד לאש לעבור על פני כל הבניין, מלמעלה למטה ובחזרה ובכך להחליש את יסודות המתכת והברזלים שהחזיקו אותו.

במלחמת לבנון השניה היו לא מעט הרוגים ועוד יותר פצועים. אמנם לבסוף קיבלנו גם את שאר הגופות וחלקי הגופות שנשארו בלבנון אבל בהתחלה זה היה נראה שבכל מה שקשור לפינוי פצועים/הרוגים מהשטח, אנחנו מומחים גדולים. לא משנה כמה אש הונחתה על הכוחות בשטח, הדבקות במשימה הייתה מדהימה. מרחוק זה נראה שכל כך היינו עסוקים בלפנות חיילים פצועים/הרוגים מהשטח, ששכחנו לחשוב על איך לגרום להם לא לההרג/להיפצע מלכתחילה כמו לדוגמה להפציץ את המבנים מהאוויר במקום להכניס חיילים פנימה.

ב 2008 היה טרנד לפטר עובדים, עם קשר או בלי קשר למצב הכלכלי העולמי. חברות פיטרו עובדים רק על מנת לקבל כותרת בעיתון, כי הרי לא ייתכן שכולם בבעיה והן לא, זה עלול למשוך אש לכיוונך. כל זה, בלי לדבר על הצורך "הפוליטי" להראות התייעלות אל מול המשקיעים/דירקטורים וכדומה. החברות היו כל כך עסוקות באיך לצאת מהמשבר הכלכלי ולשם כך למצא פתרונות יצירתיים, שהן שכחו לחשוב איך לא להיכנס אליו מלכתחילה.

גם בכל מה שקשור לרפואה אפשר לומר דבר דומה. הרפואה יודעת איך לעצור סימפטומים של המון מחלות. רוב אם לא כל המחקרים הרפואיים היום מדברים על איך לרפא מחלות, לא שמעתי על מחקר שאומר איך להימנע ממחלות כי לרפואה אין באמת מושג. נכון שיש הוראות הפעלה כלליות על לעשות ספורט ולאכול בריא אבל גם על נושא הלאכול בריא, אין ממש תמימות דעים. הרפואה כל כך עסוקה באיך לרפא מחלות אחרי שכבר חלינו בהן שהיא שכחה לחקור בצורה אמיתית, איך להימנע מהן.

בשנים האחרונות, דיסקים של טרה בייט הפכו לסטנדרט. למי שלא מבין, טרה הכוונה ל 1000 גיגה! לא פחות. אפשר להכניס כמות עצומה של מידע לדיסק בגודל הזה. כבר המון זמן נפחי הדיסקים הקשיחים רק גדלים וגדלים. החברות שמו לעצמן מטרה לייצר דיסקים כמה שיותר גדולים והתחרות בין החברות היא "למי יש יותר גדול" אבל לצערי הם כל כך עסוקים בלהגדיל את הנפח של הדיסקים שהם שכחו לבנות אותם כך שיהיו בטוחים יותר, על מנת למנוע מצב שבו דיסק של טרהבייט מלא במידע שובק חיים סתם ככה פתאום.

לפעמים אנחנו משקיעים המון אנרגיות באיך לצאת מצרה, כשאנחנו שוכחים להשקיע את האנרגיות המתאימות, באיך לא להיכנס אליה מלכתחילה.

7 תגובות:

  1. אני לא יודע מה המקורות שלך. אני אגיב לך לגבי הדברים שאני כן יודע לגביהם:
    1. מגדלי התאומים: לא מומחה בהנדסה/אדריכלות, לא אגיב.
    2. במקרה הייתי חובש גדודי במילואים. היו כמה לקחים מהבחינה הרפואית שנלמדו ממלחמת לבנון השניה. בנוסף - להפציץ מהאויר זה לא מספיק. עד שלא תכניס כוחות קרקע לסגור פינות, לא תוכל להגיד ש"טיהרת" גזרה כלשהי.
    3. לא יודע למה אתה חושב שזה היה טרנד ולא צורך, אשמח לקבל חומר בנושא. החברה שאני עובד בה לא פיטרה עובדים, למשל.
    4. יש מנגנונים ששומרים על הדיסקים הקשיחים ויש סוגים שונים של דיסקים. בכל מקרה, היום קונים דיסקים בזול. אז במקום אחד של טרה, קונים 2 ושמים ב RAID 1. ואז כשנדפק דיסק, פשוט מחליפים ושמים חדש.

    אז למה אתה מתכוון ב"מגדלי התאומים" כמשל? לזה שאנשים לא צופים את כל האפשרויות בזמן התכנון?

    השבמחק
    תשובות
    1. 2. להפציץ זה לא מספיק, נכון. אבל כששוב ושוב נכנסים חיילים לבניין והבניין מתפוצץ עליהם, הגיע הזמן להבין שצריך למצא לזה פיתרון אחר.
      3. לא אמרתי שכל החברות פיטרו, דיברתי על אלה שכן.
      4. יש פתרונות להכל וכדי שיהיה פיתרון, צריכה להיות בעיה והבעיה היא מה שתיארתי.

      אני מתכוון לכך שאנשים כל כך עסוקים באיך לפתור את הבעיה שיכולה לקרות, שאין להם זמן להיות עסוקים בלמנוע אותה מלכתחילה.

      מחק
    2. אתה יכול לקחת גם את הרפואה כמשל לזה. ברפואה מתעסקים בלפתור בעיות ולא באיך למנוע אותן. אתה לא צריך את מגדלי התאומים. בשביל זה. :)
      לי יש דיסקים קשיחים שמוצהר עליהם שהם עמידים יותר וגם יש 5 שנים אחריות עליהם. כלומר זה כן משהו שקיים בתודעה.

      מחק
    3. נכון, גם הרפואה היא ככה, מגדלי התאומים הם המשל, באותה מידה יכלתי לקחת כל דוגמה אחרת בתור המשל

      מחק
  2. לאחסן טרה שלם של מידע בלי שום DRP זה לטמון את הראש בחול. מכיון שאני מניח שאתה הוֹמוֹ סַפְּיֶנְס ולא בת-יענה....תוציא את הראש מהחול ותדאג לעצמך לDRP נורמלי... דיסקים קורסים, דיסקים קרסו ויש לי חדשות בשבילך: דיסקים יקרסו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה נותן פיתרון אחד לבעיה שתיארתי, זה לא סותר את מה שכתבתי

      מחק
  3. בנוגע למגדלי התאומים: נושא קריסת מגדלי התאומים ובנין נוסף שעמד בסמוך (בניינים 1, 2 ו-7) נחקרו ע"י מספר מומחים שהגיעו למסקנות שמשהו מאוד מאוד מוזר היה שם. דליקה שפורצת בקומה ה-80 בגלל שמטוס התפוצץ בבנין לא מביא לקריסת המבנה. גם אם פרצה שריפה בפיר המעלית, הרי שהאש עולה למעלה ולא מתיכה את הבנין פנימה; וגם אם התיכה את הפלדה הרי שהיה צריך הרבה יותר מ-20 דקות כדי לגרום לכל המבנה לקרוס; וגם אם המבנה קרס בגלל שהקומות העליונות התפרקו לתוך המבנה, הרי שזה היה לוקח כדקה עד שכל המבנה היה קורס. מה שקרה בפועל הוא שהמבנה קרס במהירות כזו שכאילו מישהו פיצץ את יסודות המבנה. בניין של 110 קומות שקורס בתוך 10 שניות ?! משהו מאוד לא תקין היה שם. תראה את הסרט צייטגייסט תקבל את ההלם של החיים.

    השבמחק