יום ראשון, 2 באפריל 2017

אם משהו לא קרה, איך נדע שמנענו אותו?

זה משהו שתהיתי לגביו במשך הרבה זמן ובכל פעם התווסף לו תחום חדש. הנה רשימה חלקית.

רפואה סינית
הרפואה הסינית עובדת בעיקר על מניעה ומכאן חסרונה הגדול בכל מה שקשור לשיווק שלה. ברפואה הקונבנציונלית למשל, אם יש חום או כאב ראש, לוקחים כדור ואחרי חצי שעה אנחנו כמו חדשים. אי אפשר להתווכח עם העובדות, הרפואה הקונבנציונאלית עוזרת ונתעלם לרגע מההשפעות האחרות שלה. בכל מה שקשור לרפואה הסינית, לך תוכיח שאין לך אחות ולך תוכיח שהיית אמור להיות חולה אבל לא חלית או חלית בקטנה, רק בגלל שלקחת מצמחי המרפא ומתוספי תזונה כאלה ואחרים.

דייטים
אני שומע הרבה על כך שהאינטואיציה עובדת שעות נוספות ואיך היא הצילה את אותה בחורה מהדרקון האיום רק בגלל אותה שיחת טלפון שבה הבחורה הרגישה משהו לא ברור, שהיא בעצמה לא ידעה להסביר מה הוא ולכן החליטה שלא להיפגש עם אותו בחור והיא בטוחה שהיא ניצלה מדייט הזוי ברמות מטורפות. יש לי רק שאלה אחת: איך את יודעת להסביר מה לא קרה ועוד להיות כל כך בטוחה לגבי זה? אני דווקא מכיר המון מקרים (כולל לי עצמי) ששיחת טלפון לא משהו ולפעמים אפילו דייט ראשון לא משהו, הפכו לדייט שני מעולה ולפעמים אף לקשר ארוך.

חיסולים
ישראל חיסלה בכירים באירגון טרור כזה או אחר ובכך מנעה פיגוע רב נפגעים. רגע, בעצם הפיגוע לא קרה אז איך נוכל להוכיח שבאמת מנענו פיגוע כזה? אולי אותם מחבלים באמת היו שם באיזור כדי להילחם באוייבים האחרים שלהם ולא כדי לתכנן פיגוע? מצד שני, אם היה קורה פיגוע כזה, כולם היו צועקים ונזעקים על כך שלא עשינו דבר למרות שידענו שזה הולך לקרות. אתם כבר מבינים שזה ויכוח עקר? מכיוון שהפיגוע לא קרה, כל דבר שנאמר, יהיה נכון ולא נכון באותה מידה (ממש כמו החתול ההוא של שרדינגר).

באג 2000
במשך מספר שנים ובעצם עד לרגע האחרון באותה תקופה, היו הפחדות בכל מה שקשור לבאג 2000 שהתקרב בצעדי ענק. האיומים נעו בין מערכות שיקרסו דרך רמזורים שלא יעבדו ועד למעליות שיפלו ובכלל יהיה פה כאוס גמור. אפשר היה ממש לדמיין ג'וק ענק שהולך ברחבי תל אביב או ירושלים ומועך כל מה שנמצא בדרכו, אבל יכול להיות שאני מתבלבל עם כרזת סרט אימה משנות החמישים. לבסוף לא קרה כלום והועלו הרבה מאוד האשמות על כך שכל הנושא הזה היה קונספירציה אחת גדולה ובעצם לא היה אמור להיות כלום וזה רק נועד להעלות את קרנם ועושרם של אנשים מסויימים אשר היו אמונים על הנושא דרך תקציבים מיוחדים ומשכורות עתק שניתנו בתקופה ההיא ועוד. אז האם באג 2000 באמת היה בעצם ג'וק קטן או שהוא נמנע בעקבות אותן פעולות שנעשו בתקופה ההיא? גם במקרה הזה לעולם לא נוכל להוכיח זאת כי לא קרה דבר ואיך אפשר להוכיח משהו שלא קרה? בייחוד כאשר לעולם לא נוכל לייצר סיטואציה דומה, על מנת להראות מה היה קורה אם היינו פועלים אחרת. הנקודה הזו מעניינת אפילו יותר והיא מובילה אותי לנקודה נוספת.

קשירה של משהו בשעת סופה
כאשר מתקרבת סופה, מזהירים אותנו לקשור חזק חזק את כל מה שיכול להשתחרר, כדי למנוע אסונות. אז הייתה סופה, קשרנו את המשהו הזה שיכול להשתחרר בגלל הרוח ו...לא קרה כלום. האם בעצם סתם קשרנו אותו? או עצם זה שקשרנו אותו, גרמנו להמון דברים לא לקרות ולכן לעולם לא נוכל להוכיח ש"מזל שקשרנו" את הדבר הזה? כמו שכתבתי בנקודה הקודמת, לעולם לא נוכל לייצר סיטואציה דומה שבה לא קשרנו את המשהו הזה כדי לראות מה היה קורה אילו ולא, אם לא נקשור את המשהו הזה בסערה הבאה וכן יקרה משהו, זה עדיין לא יוכיח דבר. במטריקס הראו את זה בצורה יפה.
  • האם האגרטל היה נופל אם היא לא הייתה מזהירה אותו מפניו?
  • האם היה קורה אסון אם לא היינו קושרים את הדבר הזה שיכול להשתחרר?
  • האם באג 2000 היה קורה במלוא עוזו אם הרבה מאוד אנשים לא היו עובדים ימים כלילות (ולהיפך)?
  • האם אנחנו חולים יותר רק בגלל שאנחנו משתמשים ברפואה הקונבנציונלית שתפקידה לפתור בעיות ולא ברפואה הסינית שתפקידה למנוע אותן?
כנראה שלעולם לא נדע או לפחות לא נוכל להוכיח זאת.

4 תגובות:

  1. מבריק אתה! לגבי הרפואה הקונבנציונאלית - היא לא פותרת בעיות אלא מעלימה סימפטומים (וכמו שאמרת מייצרת לעיתים סימפטומים אחרים). הבעיה בד"כ, אפילו במקרה של כאב ראש היא עמוקה יותר. עדיף להיות שוטה שמאמין במניעה גם מבלי להצליח להוכיח אותה, מאשר גאון הדור שיש לו הוכחות אחרי שנפגע...

    השבמחק
  2. יפה... אפילו בניסויים מבוקרים ובתצפיות על מרחבי מדגם גדולים - עדיין אפשר תמיד לטעון שהקשר בין המעשה (או ההמנעות ממנו) לבין האירוע הוא נסיבתי בלבד. ואם כן - אנא אנו באים? הם אפשר לסמוך על דבר כלשהו בכלל? הרי אם נקצין את זה, נוכל אפילו לטעון ש 2=1+1 הוא קשר נסיבתי, שקיים רק בהקשר של מתמטיקה מאד מסויימת, וגם אז - זה לא מוכיח כלום

    השבמחק
  3. אי שם באסיה, בעולם מקביל, חי לו פילוסוף בשם טסוש סומע, שכתב מאמר פילוסופי בשבחי הרפואה המערבית, הימנעות מנקיטת פעולות למניעת טרור, השקעה מינימלית, אם בכלל בטיפול בבאגים תשתיתיים ומתן הזדמנות לרוח להפיל את כל מה שנקרה בדרכה. לצערנו, המאמר הנפלא שלו לא נגיש, ולעולם לא נוכל לדעת מה היה קורה לו היינו קוראים אותו.
    ;-)
    שיהיה יום טוב!

    השבמחק
  4. קודם כל - אהבתי את הכתיבה. :)

    לגבי באג 2000 - בכמה עיריות נעשו בדיקות במערכות ע"י הרצת התאריך, ומערכות עירוניות קרסו (ביוב, ועוד כמה, שכחתי איזה. עבר מלא זמן) בדקו ותיקנו מראש כדי לא להגיע למצב של קריסת כל המערכות בצורה לא מבוקרת ברגע האמת.

    ולגבי הרפואה הסינית, ובכן, קורונה. ��

    השבמחק