יום ראשון, 3 ביוני 2018

תנינים, פירנאות וקונספירציות

קונספירציה טובה הינה סט של עובדות אמיתיות מתובלות ב"עובדות" אשר מתבססות על הנחות או דעות של הוגה הקונספירציה.

לפעמים קונספירציה טובה מתבססת רק על דבר אחד, עיתוי/תזמון. ישנן קונספירציות, שרק בשל העיתוי שלהן הן יהיו מעניינות כאשר ללא התזמון, אף אחד לא היה שם לב לקיומן. כמו כן, קונספירציה חייבת להיות מבוססת על אירוע טראומתי מסויים על מנת למשוך את תשומת הלב המתאימה, אחרת אנשים לא יביעו מספיק עניין, דבר שיגרום לקונספירציה לדעוך עוד לפני שהתחילה.

דוגמה לקונספירציה היא משבר ביחסים בין ישראל לארה"ב שקרה לפני כ 8 שנים. היו שקראו לזה משבר, אחרים קראו לזה מחלוקת, הכל תלוי בכמה רייטינג אתה רוצה לקבל וכמה אש אתה רוצה להסיט כאשר פה בדיוק טמון הבסיס של הקונספירציה עליה אני מדבר. גם אז, באותן שנים, כל נושא הידידות בין ישראל לארה"ב תפס כותרות בכל העיתונים. חלק אמרו שמדובר בטיפשות, חלק אמרו שמדובר בחוסר מנהיגות אבל אני אומר שמדובר בקונספירציה פשוטה ביותר. אין לי מושג אם בארה"ב ידעו על כך או לא אבל האמת שזה גם לא ממש משנה.

בדיחה מפורסמת אומרת שפעם נראו תנינים בכינרת. מאוחר יותר נכתב בעיתונים שנצפו גם דגי פירנאה בכינרת. מיותר לציין שמאז לא נראו יותר תנינים בכינרת (רמז: דגי הפירנאה הם הסיבה). זו הבדיחה, או יותר נכון המשל. עכשיו נשאר למצא את הנמשל. המקביל של דגי הפירנאה הוא, כמו שכתבתי, נושא המשבר של ישראל מול ארה"ב. אני בטוח שתסכימו איתי שמדובר בנושא חשוב מאוד שנוגע לחיי כולנו. עכשיו נשאר לגלות מי הם התנינים.

עולה השאלה הפשוטה: מה היה הנושא החם לפני שהמשבר מול ארה"ב עלה לכותרות? האם אתם זוכרים? אם לא, מדובר בקונספירציה מושלמת כי זה בדיוק מה שהיה אמור לקרות לכם, הייתם אמורים לשכוח מ"התנינים" ולהתרכז רק ב"פירנאות". אל תדאגו, אני אזכיר לכם. הנושא המדובר בכל העיתונות בארץ, שלא לומר זו של העולם, היה חיסולו של מבחוח. כמה מכם השתמשו עכשיו במילה: "וואללה"? או כל מילה אחרת שאומרת בעצם את אותו דבר?

שימו לב לתזמון המדוייק של אירועי המשבר. הכותרות הקשורות לחיסולו של מבחוח סירבו לרדת מהכותרות וכל זה בניצוחו המרשים של מפקד משטרת דובאי שדאג לספק בכל כמה ימים מידע חדש, כביכול. בעוד כל העולם רעש וגעש, ישראל וארה"ב היו היחידות ששמרו על זכות השתיקה. אנשים כאלה ואחרים הבינו שהם מתעסקים עם תנינים, חיה מסוכנת לכל הדיעות. הם גם הבינו שעל מנת לחסל את אותם תנינים, חייבים להשתמש בחיה מסוכנת הרבה יותר, מה שמשאיר להם את הפירנאות.

הם הבינו שרק על ידי שימוש בחיה מספיק מסוכנת, או במקרה שלנו, באירוע מספיק קשה מבחינתה של ישראל, יגרום לאותם תנינים להעלם, הן מהכותרות ובעיקר, וזה מה שחשוב, מהתודעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה