יום ראשון, 24 ביוני 2018

כל החלומות כולם

אחד הויכוחים הישנים שקיימים הוא בנושא החלומות.

חלק אומרים שחלומות זה הדרך של הגוף לשחרר את לחצי היום שעבר, אחרים אומרים שמדובר בתת מודע שלנו ששולח מסרים סמויים ועלינו להבין אותם ויש עוד ועוד דעות בנושא. מכיוון שיצא לי לחלום (כמעט) את כל סוגי החלומות, לדעתי הם קצת מהכל. אז נתחיל? 

חלום המשך
הולכים לישון ומתחילים לחלום. מתעוררים. שוב הולכים לישון ושוב מגיעים לשלב החלום. כבר בחלום או כשמתעוררים, יש הרגשה שבעצם מדובר בחלום המשך לחלום מקודם. מטבעם של חלומות, קצת קשה לדעת האם מדובר רק בהרגשה שהיא בעצם חלק מהחלום עצמו או שבאמת מדובר בחלום המשך. 

חלום דה ז'ה וו
מה שיפה הוא שההרגשה הזו היא חלק מהחלום עצמו, כלומר חולמים על אירוע מסויים ותוך כדי החלום יש הרגשה שכבר חלמנו את זה. אני זוכר חלום שבו הגעתי למקום מסויים והיה לי ברור שאני אלך בדרך מסויימת כי "כבר הלכתי בה" בפעם הקודמת שחלמתי את החלום הזה. 

חלום מעבר בזמן
לעבור בזמן, לעתיד או לעבר, בינתיים לא אפשרי. אז מה רע בלחלום את זה? חלמתי פעם על איזור מסויים שגדלתי בו כאשר בחלום אותו איזור נראה כמו 40-50 שנה קודם לכן. מיותר לציין שלא מדובר בזיכרון אמיתי כי לא חייתי אז אבל ההרגשה בחלום היא שמדובר בתקופה המדוברת ודי התלהבתי מהרעיון שעברתי בזמן. 

צילצול בחלום שעובר למציאות
זה קורה לא מעט. שומעים כל מני ציפצופים בחלום עד שמתעוררים ואז מגלים שבמציאות השעון המעורר מצלצל, ממש כמו בסרטים שבהם הגיבור חולם בהקיץ שמישהו קורא בשמו ואז מגלים שבעצם במציאות גם קוראים לו. 

דמות מסרט שהופיעה בחלום
בחלום שכבתי במיטה ופתאום הייתה לי הרגשה שמישהו מנסה להיכנס לדירה שלי. בחלום הדירה נראתה בדיוק כמו במציאות. קפצתי מהמיטה ורצתי לכיוון הדלת שכבר הייתה חצי פתוחה על מנת לסגור אותה. שניה לפני שהיא נסגרה הספקתי לראות שמדובר באישה מאוד זקנה עם עיניים בוהקות. זה בהחלט היה מפחיד ולכן גם התעוררתי באותה שניה. שנתיים אחרי אותו חלום ראיתי (שוב) את הסרט "the others" עם ניקול קידמן ואז נפל לי האסימון שמדובר בדמות מהסרט הזה. 

מוות של בן משפחה או שלי
מדי פעם יוצא לי לחלום שמישהו מבני המשפחה שלי נפטר. זה לא קורה הרבה אבל כשזה קורה ואני מתעורר, התחושה לא נעימה בלשון המעטה. לגבי מוות שלי, החלום שאני זוכר בבירור הוא שאני בורח ממישהו שיורה עלי, מתחבא מאחורי משהו כדי שהוא לא יראה אותי אבל הוא רץ קדימה, מסתובב, רואה אותי ויורה עלי. אני ממש מרגיש את הכדור ואז, כמובן, מתעורר. נהרגתי ונרצחתי בחלומות שלי לא מעט אבל שרדתי את כולם. אפילו אחד שבו פרדי קרוגר (כן, ההוא מסיוט ברחוב אלם) הורג אותי. באחד החלומות שבהם ניסו להרוג אותי, ירו עלי ובתגובה קפצתי הצידה כדי להתחמק, כל החלק הזה הפך להיות בהילוך איטי, ממש כמו שרואים בסרטים.

סיטואציה שקרתה במציאות + המשך
זה חלום שקרה לי כמה פעמים. במציאות קורה משהו, לדוגמה שלחתי הודעה לחבר שלי במסנג'ר (בזמן שהוא לא מחובר) ובחלום אני רואה, כביכול, את המשך הסיטואציה. במקרה של חבר שלי אני לא זוכר אם ההמשך במציאות תאם את מה שהיה בחלום. במקרה אחר שקרה לי, ההמשך בחלום היה שונה מזה שהיה במציאות. 

סימן מסויים או לוגו
פעמיים לאחרונה חלמתי חלום שבו הופיע עט, לדוגמה, או לוגו מסויים וכאשר התעוררתי, מיד רצתי לגוגל על מנת לחפש אותו ולראות מה זה אומר. לצערי לא הצלחתי למצא משהו דומה למה שחלמתי ולכן אין לי ממש מושג במה היה מדובר. 

חלומות מפחידים
מטבע הדברים אלה חלומות שאני לא ממש אוהב, בייחוד בגלל ההשפעה שלהם אחרי שאני מתעורר. חלום אחד שאני זוכר ממש טוב הוא שאני שוכב על קצה תהום עם הפנים לכיוון התהום וכאשר אני מנסה להסתובב אחורה על מנת להתרחק מהתהום משהו כאילו נמצא שם ומונע ממני מלהסתובב כלומר, אני ממש על הקצה בלי שום אפשרות להסתובב אחורה. באיזשהו שלב אני מתעורר ומכיוון שאני שוכב כשאני חולם (כמה מפתיע) ההרגשה היא שאני עדיין נמצא בסיטואציה שהייתה בחלום ולמרות שאני מנסה להסתובב אני לא מצליח, כאילו משהו עדיין עוצר אותי. כמובן שאחרי כמה שניות, המציאות משתלטת בחזרה. 

חלום שחוזר על עצמו שוב ושוב
זה בד"כ קשור לחלומות המפחידים מה שהופך אותם גם למעצבנים באותה מידה. אני הולך לישון, חולם חלום מפחיד, מתעורר. לוקח לי כמה שניות להבין מי נגד מי וחוזר לישון רק בשביל לחלום שוב את אותו חלום ושוב להתעורר, ככה כמה פעמים ברצף. לפעמים החלום הוא שאני מאחר וחייב לקום. התהליך הוא שאני מתעורר בערך שעתיים לפני השעה שאני באמת צריך לקום, מסתכל בשעון ומבין שעדיף שאמשיך לישון ומהר אבל אז, אני מתעורר בבהלה כאילו אני כבר מאחר וחייב לקום וכאשר אני מסתכל בשעון אני מגלה שעברו 5 דקות. כשדבר כזה קורה, זה יכול להימשך במשך כל השעתיים האלה מה שאומר שבעצם לא ישנתי אותם בכלל. 

חלום בתוך חלום
החלק הכי מעניין בסיפור הזה הוא שכשאתה מתעורר מהחלום הפנימי, אתה רוצה לספר לדמות כלשהי בחלום החיצוני על החלום שחלמת אבל אז אתה מתעורר גם מהחלום החיצוני ועושה reality check כדי לוודא שהפעם זה סופי.


חלומות צלולים
כתבתי על כך רשומה ואם אתם שואלים אותי, אני לא בטוח שבאמת יש דבר כזה חלומות צלולים. לדעתי אנחנו חולמים שאנחנו שולטים בחלום, מה שגורם לנו לחשוב שאנחנו בשליטה כשבעצם אנחנו ממש לא.

סיוט ברחוב אלם
זה החלום ששיעשע אותי בגלל הסיפור מאחוריו. בתקופת התיכון, שידרו בכל יום חמישי בערב סרט אחד של סיוט ברחוב אלם. הכוונה שלי הייתה לראות את הסרט ומיד ללכת לישון מתוך תיקווה שאחלום עליו ואוכל לומר שגם לי היה סיוט ברחוב אלם וגם כדי לבדוק אם באמת מתים במציאות. לאורך כל החודש וחצי שזה שודר, לא חלמתי אפילו פעם אחת על פרדי קרוגר. לבסוף, משהו אחר גרם לי לחלום עליו. אני זוכר עד היום את פרדי מגיע לכיווני, שולף את הציפורניים שלו ומשסף לי את הגרון. אני ממש מרגיש את החום של הדם זורם החוצה מהגרון ואז... מתעורר.

3 תגובות:

  1. "הרגשה היא שאני עדיין נמצא בסיטואציה שהייתה בחלום ולמרות שאני מנסה להסתובב אני לא מצליח, כאילו משהו עדיין עוצר אותי. כמובן שאחרי כמה שניות, המציאות משתלטת חזרה" - זה מצב שנקרא "שיתוק שינה", לקראת השינה הגוף משתק את מערכת העצבים כדי שלא תוכל לזוז תוך כדי שאתה חולם(אחרת היית סהרורי) ולפעמים קורא מצב שאתה מתעורר והגוף שלך עדיין לא הפעיל את המערכת ככה שאתה עדיין לא יכול לזוז. במצב "שיתוק שינה" קורה לעיתים קרובות שאתה רואה את מה שמסביבך במציאות אבל גם הוזה ורואה דברים לא אמיתיים. כמו כן לפעמים יש תחושה שמישהו יושב עליך ומונע ממך לזוז.

    השבמחק
  2. מעניין. בדיוק אמש חלמתי חלום, שבמהלכו מתבררת לי עובדה שלילית, כזאת שגורמת לרצות שזה יהיה רק חלום, ובאמת הצלחתי לגרום לעצמי לסיים את החלום ולהתעורר (בילדותי זה היה קורה הרבה, בחלומות מסויימים כשלא רציתי שהחלום יימשך בכיוון שהוא הולך אליו הייתי מכריח את התודעה שלי להתעורר. מעין מצב של חצי שליטה מודעת. בהמשך הלילה חזרתי לחלום כמעט המשך של אותו חלום אבל בתחילתו עוד חשבתי לעצמי שזה אולי חלום צלול שאני מסוגל לשלוט עליו. לא שלטתי, ואני כבר לא זוכר איך המשיך, רק זוכר את המחשבה החצי מודעת לכך שכבר נכנסתי לחלום אבל אני עוד מודע לזה שזה חלום (ולחלום הקודם שהתעוררתי ממנו).

    השבמחק
    תשובות
    1. היו לי חלומות שבהם קיוויתי שזה רק חלום ואז כשהתעוררתי, לקח לי כמה שניות להירגע כי זה באמת רק חלום :-) אבל אז חזרתי לישון רק כדי להמשיך את החלום מאותו מקום שבו הוא נעצר D-:

      וזה עוד בלי לדבר על חלום בתוך חלום כולל מצב שבו בחלום החיצוני אתה רוצה לספר לדמות כלשהי (בחלום) על החלום (הפנימי) שחלמת

      מחק