יום ראשון, 15 במאי 2016

עם שלם תלוי על אגו של אדם אחד

לא פעם ניתן לראות איך מדינה מתנהלת כמו בן אדם (ולא במובן החיובי של המילה), כאשר היא באה במגע עם גורמים חיצוניים, כלומר מדינות אחרות, שהן בתורן מתנהגות גם כן כמו בני אדם לכל דבר. אגו, כבוד, לחץ חברתי ו"מה יגידו החבר'ה" הינם גורמי פעולה או אי פעולה לא רק לבני אדם אלא גם למדינות.

לפני מספר שנים, ניתן פרס נובל לאדם שהוכיח שמדינות מקבלות החלטות כלכליות, מתוך פחד בלבד. בהנחה שמדינה נשלטת בסופו של דבר על ידי אדם אחד (גם המדינה הדמוקרטית ביותר נשלטת בסופו של דבר על ידי אדם אחד), לא יהיה זה מפתיע לומר שלא רק החלטות כלכליות מתקבלות על פי פחדים אלא בעצם כל התנהלות המדינה מתבססת על אותו אדם ששולט בה. ניתן לראות זאת בכל מדינה ומדינה ובתהליכים שהיא עוברת.

אם שואלים את האדם הממוצע באירן, אני בטוח שמה שמעניין אותו בסופו של דבר זה הפרנסה שלו והבריאות של בני משפחתו. הדבר האחרון שמעניין אותו, זו מדינת ישראל ועדיין, בגלל שהאדם השולט באירן הוא דתי ולכן כל ההתנהלות שלו מתבססת על דת, הוא הפך את ישראל לאוייבת מושבעת של אירן למרות שעד דקה לפני כן, היו יחסי שלום חמים מאוד בין המדינות.

ניקח לדוגמה את ג'ורג' בוש, שהגיע מטקסס. כולנו מכירים סרטי מערבונים שבהם פתירת בעיות הייתה באמצעות הזמנה לדו קרב. אם תסתכלו על התנהלותו כנשיא אמריקני, אתם תראו שעל מנת לפתור את הבעיות של המדינה (במקרה הזה, הרבה מדינות) שלו, הוא השתמש בשיטת הדו קרב או במושג המוכר יותר, מלחמה.

אפשר לראות זאת גם אצל פוטין שמתנהג כמו אחד שלא שואל שאלות ופשוט עושה את מה שהוא חושב לנכון באותו רגע ולעזאזל ההשלכות. בהתנהגות שלו יש גם סימפטום נוסף וזה לעשות ההיפך מהאינטרס האמריקאי רק בגלל שזה ההיפך מהאינטרס האמריקאי. אני בטוח שאתם מכירים אנשים, אפילו מהסביבה הקרובה שלכם, שההתנהלות הזו מזכירה לכם אותם.

אם ניקח לדוגמה את נושא שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, יותר ויותר זה נראה שאבו מאזן פועל רק על פי עיקרון אחד וזה "מה יגידו החבר'ה". אם הכל היה תלוי בו בלבד, כנראה שכבר מזמן היינו חותמים על הסכם שלום אבל הבן אדם פשוט מפחד פחד מוות מ"מה יגידו החבר'ה" ובמקרה שלו מדובר בכמה מדינות לא קטנות אשר מנסות, כל אחת בתורה, להשפיע מהכיוון שלה, כאשר המטרה הסופית היא לגרום לישראל להתקפל וכמה שיותר וכל זה על חשבונו של אבו מאזן וחשבון העם שאותו הוא מייצג. מכירים את זה שאנשים פוגעים בעצמם כי יותר חשוב להם "מה יגידו החבר'ה? אז כזה.

אם נעבור לחמאס, נגלה ששם ההתנהלות מזכירה את הביטוי "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו", כאשר במקרה הזה, זה נעשה בצורה מכוונת. בעוד שהם מפנים את כל האמצעים הכלכליים שלהם למנהרות ואמצעי מלחמה אחרים, הם בוכים על מר גורלם וגורל עמם, על כך שהם נחנקים כלכלית. אני בטוח שאתם מכירים אנשים שבוחרים לפעול בצורה מסויימת ואז מתלוננים שצורת הפעולה הזו פוגעת בהם. הם כמובן מאשימים את כל העולם רק לא את עצמם.

אל תחשבו שביבי עובד אחרת, התירוץ הקבוע שלו הוא "מצטער, הקואליציה שלי לא תאפשר לי לעשות זאת". הוא רק שכח שהוא יכול להחליף את רכיבי הקואליציה כך שיתנו לו את כל הגב שהוא צריך על מנת להגיע להחלטות אבל נוח לו שמישהו אחר עושה לו את העבודה השחורה של "סירוב". אני די בטוח שבתור איש מכירות (לפני שפנה לפוליטיקה) הוא נהג להשתמש במשפט "הבוס לא יאשר" כאשר הוא לא רצה לתת הנחה ללקוח. לאחרונה הוא שיכלל טיפה את השיטה והפך אותה לפרסונלית יותר.

אם נחזור לנושא המשא ומתן עצמו, אפילו הצורה שבה הוא מתנהל מזכירה התנהלות של בני אדם. כאשר ישנם שני צדדים שלא מוכנים לדבר אחד עם השני, מה עושים? נכון! מביאים גורם שלישי שמקובל על שני הצדדים, שינסה לגשר בין השניים עד אשר הם יאותו לדבר אחד עם השני בצורה ישירה.

אם נסתכל על הנושא מכיוון רחב יותר נגלה שכל החוקים במדינה נוצרו אך ורק ממניעים פוליטיים נטו. כן, מה ששמעתם. כל חוק באשר הוא, מקורו בתערובת הקואליציונית שהייתה קיימת באותו הזמן שבו נוצר החוק. מיותר לומר שהתערובת הקואליציונית קשורה קשר ישיר לאדם שנבחר לנהל את המדינה. ברור שיש חוקים טריוויאלים (רובם בכלל מהמנדט הבריטי) שנראים לנו הגיוניים ושיש בהם צורך אבל ספר החוקים של מדינת ישראל מלא בחוקים אשר ההגיון שלהם תלוי אך ורק בגחמה כזו או אחרת של ח"כ או שר כלשהו, כאשר שאר הקואליציה הצביעה בעדו, רק בגלל ההרכב (או במקרה הזה, ההסכם) הקואליציוני. יתרה מכך, לא מעט מפלגות הצביעו נגד חוק אשר הן עצמן רצו לחוקק רק בגלל שהן היו בקואליציה שהחליטה אחרת. כנ"ל לגבי אלה היושבים באופוזיציה ומצביעים נגד החלטה של הקואליציה למרות שהם בעד אותה החלטה.

מנהיג של מדינה הוא לא רק מנהיג של מדינה, הוא גם בן אדם על כל המשתמע מכך. בתשדירי הבחירות "מוכרים" לנו מנהיג אבל חשוב גם לראות את הבן אדם שנמצא מתחת לקליפת המנהיג. נכון שאנחנו יכולים לעשות זאת רק למנהיגים שלנו אבל אני מקווה שבסופו של דבר זה יקרה גם במקומות אחרים והרי שינויים כאלה צריכים להתחיל איפהשהו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה