יום חמישי, 4 באוגוסט 2016

תשמרו על הצוואה שלכם

אמנם לרובכם יש עוד המון המון זמן עד שיהיה צורך לממש את הצוואה שלכם אבל הנה סיפור שקרה לפני מספר שנים.

היה היה זוג שכתב 2 צוואות, אחת לבעל ואחת לאישה, שבמקרה מוות כל הרכוש של הבעל יעבור לאישה או לחילופין, הרכוש של האישה, יעבור לבעל. במידה ושניהם ימותו, חס וחלילה, כל הרכוש יעבור לילדיהם, 3 במספר. כעבור זמן מה, האישה נפטרה ואכן כל רכושה עבר לבעלה כפי שהיה כתוב בצוואתה.

לאחר מספר שנים הבעל, כלומר האלמן, מצא לו אישה חדשה ונחמדה ואיתה הוא הביא עוד ילד, רביעי במספר. הם אמנם לא התחתנו אך היא כנראה הנעימה את זמנו כי הוא שינה את הצוואה כך שכל כספו, שעכשיו כולל גם את כספי אישתו שנפטרה, ילך לאישה החדשה ולילדם המשותף. שלושת ילדיו הקודמים לא הוזכרו במילה.

אחרי זמן מה הוא אכן מת והכסף, הכל כולל הכל, הלך לאישה החדשה ולילדם המשותף. כשגילו זאת 3 הילדים הראשונים, הם הגישו תביעה בבית משפט בטענה שזה סותר את רצונה המקורי של אימם, שנפטרה והשאירה צוואה משלה. מכיוון שבמצב החדש כל הכסף כבר שייך לאבא, יש פה בעייתיות בכל מה שקשור לצוואתה של האמא כי בפועל צוואתה כבר התקיימה כאשר היא נפטרה והאבא לא.

אני לא זוכר את הסיבות והנסיבות המשפטיות, אבל התביעה שלהם נדחתה והם לא קיבלו שקל. אני משער שמדובר בסיבה הפשוטה שלא היה ויכוח, שהצוואה חוקית ולגיטימית כי היא נכתבה ונחתמה כאשר האבא היה צלול, גם אם קצת הרבה מאוהב באישה החדשה.

כנראה שגם בצוואות מומלץ לכתוב "אותיות קטנות" וזאת על מנת למנוע בילבול בהמשך, כאשר כבר לא תהיו פה כדי להשפיע.

4 תגובות:

  1. אני נתקלתי במספר צוואות בהן רשום בפירוש שלאחר מות אחד מבני הזוג הצוואה ננעלת ובן הזוג שנותר בחיים מוותר מראש על זכותו לשינוי הצוואה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כנראה לא היה שם. האמא כנראה לא חשבה שיהיה בזה צורך

      מחק
  2. סיפור אכן עצוב מבחינת הילדים , אבל חסרים לך פרטים - מה היו תובנות האב שהביאו אותו להחלטה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. תובנות האב שהביאו אותו להחלטה?
      זו לא קצת שאלה רטורית? האב התאהב באישה השנייה וכמו שכולנו יודעים הזמן עושה את שלו. סביר מאוד להניח שהילדים שלו מאישתו הראשונה (והיחידה על פי חוק) גדלו והסתדרו כבר בחיים ומבחינתו היה הרבה יותר חשוב לדאוג לאישה החדשה ולילדה הצעיר יותר. זה לא הופך את העניין אבל לבסדר. לטעמי מוסר ההשכל מהעניין אומר שהאישה הייתה צריכה בצורה כלשהי לוודא בצוואתה שהכסף עובר או לבעל או לידים ולוודא שלא יקרה מקרה כמו שראינו כאן.
      אכן עצוב

      מחק