יום חמישי, 9 ביוני 2016

וידוא הריגה כמשל

לפני מספר שנים, בדרך לעבודה, שמעתי את התוכנית של רפי רשף בגל"צ. הוא ראיין את החייל שהרג את המחבל מ"ליל הגילשונים" שרצח 6 חיילים ופצע עוד 7. הראיון היה לכבוד 20 שנה לאותה תקרית. הבחור שהתראיין אמר: למרות שהמחבל נפגע, הוא המשיך להסתער לכיוון אותו חייל, כאשר שניהם יורים אחד על השני עד שלבסוף המחבל נפל ומת. הוא הוסיף ואמר שהוא גם ביצע וידוא הריגה אבל הוא מיהר להוסיף שאז זה היה דבר מקובל לעומת היום. הוא ידע למה הוא מיהר להוסיף את המשפט הזה, הוא פחד שיקומו עליו כל מני גורמים שיבקשו להעמידו לדין על כך, למרות הזמן הרב שעבר וכבר היו דברים מעולם.

מספר חודשים קודם לכן בירושלים, מול המצלמות, בוצעה חטיפת נשק ממאבטח אשר רדף אחרי חוטף הנשק שירה במאבטח ו"רק" פצע אותו. המאבטח השני המשיך לרדוף אחריו והרג אותו לבסוף. קמה צעקה גדולה נגד אותו מאבטח (מצד גורמים מאוד מסויימים) אשר לטענתם הוא ביצע וידוא הריגה ולכן יש להעמידו לדין.

סיפור נוסף שעלה שוב לכותרות. ב-21 באוקטובר 1990, נזעק צ'רלי שלוש מביתו שבשכונת בקעה בירושלים, לשמע צעקות אזרחים בעקבות דקירתם למוות של החיילת איריס אזולאי ואלי אלטרץ ז״ל על ידי מחבל. שלוש רדף אחרי המחבל, אך הסתפק בירי לרגליו בלבד במטרה לפצעו. הירי לא הצליח לעצור את הסתערות המחבל שהצליח בסופו של מאבק לדקור את שלוש בליבו.

בעוד אנחנו, במדינת ישראל, מתחבטים בשאלה האם להפסיק את החשמל/דלק/מים וכו' ל"ישות עוינת", כמו שהוגדרה עזה לפני מספר שנים, כדי לא לגרום למשבר הומניטרי, בעזה לא שואלים שאלות וכבר יותר מעשור גורמים למשבר הומניטרי בשדרות והסביבה כולל הפסקות חשמל שנגרמות מדי פעם כתוצאה מהירי שלהם כאשר במקביל הם מנסים שוב ושוב לטווח את האתר של חברת החשמל שנמצא באשקלון ומספק להם (כן, לעזה עצמה) את החשמל שלה.

במלחמת לבנון השניה, במקום להגן על האזרחים שלנו, היינו צריכים להגן על האזרחים שלהם, כי חיזבאללה השתמש בהם בתור מגן אנושי. אצלנו נוהל שכן הפך להיות לא חוקי, אבל לחיזבאללה אין בג"צ שאומר להם מה חוקי ומה לא, כי אצלם הכל חוקי על מנת להרוג את האוייב (אנחנו). אולי זה לא פוליטיקלי קורקט לומר את זה אבל יש בזה הגיון, הרי אם מישהו בא להרוג אתכם, לא הייתם רוצים שתהיינה לכם כל האפשרויות להרוג אותו לפני שהוא מבצע את זממו? אם אתם עדיין מתקשים להסכים איתי אז במקום שהוא ינסה להרוג אתכם, תחשבו שהוא מנסה להרוג את הילד/ה שלכם. האם דעתכם השתנתה?

בשנת 2002 הייתה פעולה של מסתערבים כנגד מבוקשים, שהסתתרו בתוך בניין והשתמשו באזרחים פלסטינאים! בתור מגן אנושי (כמו שאמרתי, להם אין בג"צ) ובזמן פינוי האזרחים שלהם! נהרגו מפקד הכח ואזרחית פלסטינאית. משפחתה של אותה פלסטינאית תבעה את מדינת ישראל! ולא את המחבלים שמלכתחילה החזיקו אותה כבת ערובה והשופט אמר שמכיוון שמדובר בפעולת שיטור ולא בפעולה מלחמתית (פעולת הוצאת האזרחים באמצע הקרב הפכה את הפעולה הספציפית הזו לפעולת שיטור למרות שהתרחשה כחלק מקרב שנמשך 8 שעות!), מדינת ישראל צריכה לפצות את משפחת ההרוגה. האם מישהו חשב לתבוע את הצד השני כדי לפצות את משפחתו של מפקד הכח? האם מישהו חשב שמי שצריך לשלם, אלה המחבלים (או בני משפחותיהם) שמלכתחילה גרמו לכל  הבלאגן הזה? כנראה שלא.

אחד השופטים הבכירים במדינה (בדימוס) אמר, שמצידו יהיו 40-50 הרוגים באוטובוסים, העיקר שיהיו זכויות אדם נורמליות במדינה. מאוחר יותר הוא התנצל על כך, אבל זה היה טיפה מאוחר מדי. כשמסתכלים על ההתנהלות המשפטית בתחום הזה, זה נראה שהאמירה הזו מתבצעת בפועל בין כתלי בית המשפט.

החמאס/חיזבאללה משתמשים בבתי ספר ומסגדים בתור מקומות מחסה ואנחנו או נמנעים מלפגוע בהם או פוגעים בהם ואז כמובן מאשימים אותנו בהרס והרג. כאשר הם הורגים ילדים ונשים בקרבות ביניהם, כולם שותקים וזה בלי להזכיר בכלל את כל מה שקורה בסוריה בשנים האחרונות. כשאנחנו הורגים להם בטעות, כל העולם מדבר על פעולה מכוונת, כשהם הורגים בצורה מכוונת, העולם שותק.

תהליך ההתבגרות שעוברים רבים מילדי עזה והגדה הולך בערך ככה. בני 4 אומרים שהם "מתים" להיות שאהידים. בני 7 הולכים עם תיק מלא חומר נפץ או באבנים, כאילו לבית ספר. בני 12 משגרים קסאמים, אוספים משגרים אחרי השיגור או הולכים לרצוח ילדים אחרים. אז מה הפלא שאצלם בני 18, נחשבים ל"פעילים בכירים" באירגון טרור? אם להם בעצמם לא איכפת מזכויות האדם שלהם, למה ש-לנו יהיה איכפת מזה?

שמעתי על השוואה שנעשית בין הטרוריסטים (הפלסטינאים) של היום, לטרוריסטים (לוחמי האצ"ל והלח"י) של פעם, מבחינת הבריטים. אני לא אתווכח עם ההשוואה הזו אבל עד כמה שאני יודע, כאשר תפסו טרוריסט (לוחם אצ"ל/לח"י), במקרה הטוב שמו אותו בבית הסוהר ובמקרה הרע, תלו אותו בחוצות העיר. מה שלא עשו איתו, זה לתת לו תנאים של מלון 5 כוכבים עם אפשרות להשלים תואר בכימיה כדי שבפעם הבאה שהוא ישתחרר באיזו עסקת חילופי שבויים, הוא יוכל להשתמש בידע הזה נגדנו, הכל בשם "זכויות אדם". שלהם. מה לגבי שלנו? זה בבדיקה, אנא נסו שוב מאוחר יותר.

הנושא הזה, "זכויות אדם", הוא לא רק אנחנו מול אוייבינו אלא גם אנחנו מול עצמנו ודוגמת יגאל עמיר היא מקרה קלאסי. על יגאל עמיר אמרתי פעם: "אדם שרצח את הדמוקרטיה, שלא יתפלא שהיא לא שם כשהוא צריך אותה", אבל בשם זכויות האדם נתנו לו להתחתן, להתייחד ולהוליד ילד. אני בטוח שבעתיד הוא יקבל עוד כמה דברים בשם זכויות האדם ואני שואל, מה לגבי זכות האדם הבסיסית לחיות? זכות שהוא לקח בלי לשאול שאלות? האם לזכויות האדם אין גבולות?

הכי גרוע מכל הנ"ל, זה המצב שנוצר והוא עצם העובדה שאני מדבר/כותב על כך, אוטומטית שם אותי בעמדה שאני (כביכול) נגד זכויות אדם. זה בדיוק מה שאותם גורמים (מהפיסקה הראשונה והשניה) טוענים כלפי כל אלה שמעיזים לדבר על הנושא הזה. אז לא, אני לא נגד זכויות אדם, אני כן בעד זכויות אדם אבל רק למי שלא פוגע בזכויות אדם של אחרים. נאה דורש נאה מקיים, מכירים?

אם נחזור לפיסקה הראשונה, וידוא הריגה נועד למנוע מקרה כמו זה שתיארתי בהדגשה בפיסקה הראשונה, שבו מחבל שנפגע ממשיך במסע ההרג שלו. נכון, זכויות אדם זה דבר חשוב, אבל הן חשובות לכל מי שזכויות אדם חשובות לו. איך אפשר בכלל לדבר על זכויות אדם למישהו שרוצה לרצוח אותנו, או יותר גרוע, כבר רצח?

12 תגובות:

  1. כמעט בכל תרגילי הסתערות מלמדים לבצע וידוא הריגה ( תרגיל פרט וחוליה) .
    וידוא ההריגה הוא חשוב מאוד בכל שדה קרב שהוא הן אם מדובר על שטח פתוח והן על עימות עם מחבל בקניון

    השבמחק
  2. בשתי הפסקאות האחרונות אתה מסביר בדיוק איפה אתה מפספס את נושא "זכויות האדם".
    ראשית: אין דבר כזה, קודם זכויות האדם שלי ורק אח"כ של אחרים (וזה בדיוק מה שקורא במדינה הזו). זכויות אדם הן זכויות שמגיעות לכולם, ללא שום הבדל. אצלנו יש כאלו שמגיע להם יותר. זה מתבטא מאוד בזכויות של מיעוטים, אבל אם תסתכל סביב זה מתבטא יותר ויותר גם נגדי ונגדך. אני חושב, שזו השלכה שקוראת עם השנים, בין היתר (ולא רק) בגלל הכיבוש המשחית.
    שנית: "וידוא הריגה" הוא וידוא הריגה. אי אפשר לכבס את המילים הללו למשהו כשר. כולנו למדנו הלוך וחזור בכל תדריך עליית משמר מהו נוהל מעצר חשוד ומתי בדיוק הוא נגמר. וידוא הריגה היא הפעולה האסורה שמתרחשת כאשר נוהל מעצר חשוד לא נעצר בזמן, ומתבצע ירי (או משהו מקביל) כאשר ה"חשוד" [האם צריך להזכיר שהאדם ברחוב איננו הרשות השופטת ו/או המבצעת] כבר נעצר...

    השבמחק
    תשובות
    1. נניח לרגע שמדובר בקרב, חייל האויב פצוע אבל לא נכנע וממשיך להוות איום - מותר או אסור להרוג אותו? למעט במצב של כניעה מוחלטת, שזה הרג שבוי, יש הרבה תחומים אפורים - ולא ניתן לחייל להפעיל שיקול דעת כזה מבלי לאבד את יכולתו להלחם (למעט כאמור כניעה ממש).
      הבעיה היא - שלא מדובר בקרב. במקרה הראשון - זהו קרב לכל ענין ודבר, אבל במקרה המאבטח שעוצר חשוד - זוהי סביבה אזרחית. זו בדיוק הבעיה של המאבק בטרור, ששואף לטשטש את הגבול שבין האזרחים לחיילים - ולכן להכפיף את עצמו לכללים הנוקשים הרבה יותר של שיטור אזרחי (שהוא עצמו כמובן לא מכבד כלל). במובן הזה, נכון שהכיבוש משחית - כי הוא מסייע לטשטוש הזה באופן קיצוני - הצבא מבצע שיטור אזרחי - אבל הבעיה כשלעצמה קיימת גם בלעדיו, ואין זה נכון להניח שסיום הכיבוש ישנה זאת.

      מחק
    2. יכול להיות שהאמירה הכללית שלי/שלנו/שלהם הייתה קצת מבלבלת אבל מה שכתבתי ממש בסוף הרשומה מסכם את כוונתי.

      מחק
  3. פוסט מעניין. ישראל מתיימרת להיות המדינה ההומנית ביותר במזרח התיכון ובכלל בעולם, אנחנו לא יכולים לעשות דברים כמו ארה"ב ולצאת מזה בזול כמוהם, הבעיתיות במלחמות שתיארת כמו מלחמת לבנון והמלחמה בפלסטין היא שאנחנו נראים כמו הצד התוקף, החזק, לנו יש את האמצעים התקניים על פי חוק למחלמה בעוד להם יש אמצעים חלשים יותר מבחינה משפטית אבל לא חלשים פיזית כמובן והנזק שהם גורמים משתווה לשלנו. הכל עניין של דרך תצוגה, הם מוצגים כצד החלש, לכן להם מותר על פי ההגיון שלהם לפגוע בעצמם כדי להגיע למטרה שלהם- להרוג אותנו ולהציג אותנו כרוצחים. אנחנו כצבא לא יכולים לפגוע באזרחים, למרות שאצלם- האזרחים הם הצבא לכן אם הוא נפגע על ידם זה הופך את זה לחלק מהכוח המלחמתי וזה בסדר.
    זכויות האדם של חייל שונות מזכויות אדם של אזרח- וזה מה שמוצג לעולם כאן- חייל/רוצח עם הכוח והנשק פועל נגד אזרחים- גם אם הם מחזיקים נשק.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אתייחס למשהו שרשמת. "הכל עניין של דרך תצוגה, הם מוצגים כצד החלש"
      זו כבר בעיה אחרת שלנו:
      ניקח לדוגמה את מלחמת לבנון: בעוד שלהם היו מאות אלפי פליטים ובכל מקום ברדיו טלויזיה ואינטרנט שמעתי וקראתי על כך
      בקושי, ממש בקושי שמעתי או קראתי איזושהי התייחסות לכך שלנו יש מעל מיליון (אולי 2 מיליון) פליטים. אף אחד משום מה לא ממש העלה את זה לתודעה

      כשדיברנו עם קרובי משפחה שלנו בארגנטינה, כל מה שהם ידעו לומר לנו זה שאנחנו תוקפים בלבנון, על טילים בחיפה וכל הצפון הם בכלל לא ידעו עד שאמרנו להם.

      זכויות אדם הו זכויות אדם, שימי לב שרשום "אדם", לא אמורה ולא צריכה להיות אבחנה בין אם זה אזרח או חייל. וזכות האדם שלי צריכה להיות קודמת (מבחינתי) לכל זכות אדם אחרת (כמובן שמבחינתו העניין הפוך וזה לגיטימי) ואם חייל או אזרח בא להרוג אותי (קרי לקחת ממני את הזכות הכי בסיסית שלי), לא צריך להיות דבר וחצי דבר שימנע ממני מלמנוע זאת גם אם זה אומר פגיעה בזכות האדם שלו.

      זכויות האדם כרגע במדינה שלנו מנוהלות בצורה חד צדדית ופה הבעיה העיקרית

      מחק
    2. מכירה את הסיפור. הרי הייתי בזמן המלחמה בחו"ל ובחדשות הראו רק את ההפגזות שלנו בלבנון ובCNN כל הזמן הראו איזה ילד מעצבן מראה כל מיני בורות יפיפיים שפעם היו הבית שלו ושל משפחתו. הבנתי שלא רצו להראות נפילות בארץ כדי לא להעביר מידע לחיזבללה, אבל בכל זאת, קיבלתי למייל מדודה שלי תמונות של נפילות בחיפה וזה פשוט הדהים אותי והראה בצורה הכי ברורה- מה שלא מראים בתקשורת לא קיים בתודעה הציבורית.

      מחק
  4. איכות, זה בהכל... מצד אחד, הנימים שבפנים מתפוצצים. והלב דורש נקם!
    מצד שני, ברגע שתנהג כמוהם, תהיה דומה להם, ואז לא יהיה לך שום יתרון עליהם. שהרי, מספרית הם עולים עליך עשרת מונים...

    השבמחק
    תשובות
    1. מה הכוונה להתנהג כמוהם? השאלה שלי היא פשוטה (וכך גם התשובה אמורה להיות):
      אם זה או אני או הם, שיהיה הם!

      יש ביטוי אומר: המטרה היא לגרום לאוייב למות בעד ארצו.

      מחק
    2. אין לנו ויכוח! אין לי בעיה עם וידוא הריגה. יש לי בעיה עם לירות על חלאה המסתתרת מאחורי קבוצת ילדים.
      לא יודע אם אתה מכיר את המושג "ילדי ה -RPG. במלחמת לבנון הראשונה, שלחו ילדים עם RPG כנגד חיילי צ.הל. לפני שחשבת אם לצעוק עליו או לרדת לסטוא לו, הנגמש או הטנק שלך עלה באש...
      אני בטוח שלמי ששלח אותם, לא הייתה דילמה כזאת.

      מחק
    3. למה ללכת כל כך רחוק? למה לדבר על מלחמת לבנון הראשונה
      גם היום:
      בני 4: אומרים שהם "מתים" להיות שאהידים
      בני 7: הולכים עם תיק מלא חומר נפץ, כאילו לבית ספר
      בני 12: משגרים קסאמים או אוספים משגרים אחרי השיגור
      אז מה הפלא שאצלם בני 18, הם פעילים בכירים באירגון טרור?

      ושוב, אנחנו מדברים על פן מסויים של מלחמות ואנחנו מול האוייבים, זכויות האדם לפעמים יוצרים מצב מגוחך גם ביננו לבין עצמנו

      מחק
  5. Another tool in real objective: vilification of Israel it's about "israel is bad" mantra, stupid.

    2 vile distorters propagandists bigots have a "book" on 'Human Shields': Neve Gordon & Nicola Perugini.
    These two objected Amnesty criticism of Hamas' human shields...don't get fooled by it's title---.
    https://asitisinreality.blogspot.com/2020/08/another-tool-in-real-objective.html

    השבמחק