יום ראשון, 12 במרץ 2017

הקרן הפסידה? נשנה את הפירסומת

מאז המשבר של 2008 כבר לא שומעים פרסומות להשקעה בקרנות נאמנות אבל הנה סיפור משעשע מהתקופה שזה עדיין היה נפוץ.

ב 1.1.2007 שמתי סכום מסויים בקרן נאמנות. זו הייתה קרן נאמנות סולידית ביותר אבל שנה קודם לכן, נתנה תשואה יפה. כבר בסוף חודש ינואר היא עשתה תשואה של 1.22%, תשואה יפה מאוד לקרן נאמנות סולידית. בתחילת חודש פברואר שמעתי ברדיו פירסומת לקרן הנאמנות הזו עם דגש על התשואה היפה שהיא עשתה בחודש אחד פלוס המלצה לברר עליה עם יועץ ההשקעות. לי לא היה צורך בכך כי אני כבר בפנים.

את חודש פברואר של אותה שנה, היא סיימה בתשואה של 1.11%. להזכירכם, קודם לכן היא הייתה עם תשואה של 1.22%, כלומר מי שהצטרף בעקבות הפרסומת, הפסיד. בהמשך, היא הגיעה לתשואה של 1.06% וגם זה אחרי שהיא כבר "ביקרה" ב 1%.

אחרי מספר ימים, שוב שמעתי פרסומת לאותה קרן נאמנות בדיוק אבל הפעם לא הדגישו את התשואה החודשית אלא הלכו רחוק יותר. מכיוון שאסטרטגיית התשואה החודשית כבר לא עובדת, כי תכלס הקרן הפסידה כסף בחודש וחצי מאז הפירסומת הקודמת, החליטו לשנות את הפרסומת כך שתהיה שנתית. כלומר במקום לומר "החודש הקרן עשתה תשואה מסויימת" בפרסומת החדשה הם אמרו ש"מתחילת 2006 (כלומר שנה קודם לכן), הקרן עשתה מעל 9%". ככה הם מכסים על ההפסד שהם עשו בחודש וחצי האחרונים ועדיין נותנים הרגשה לציבור שהם טובים. קרן נאמנות צריכה להימדד בטווח הארוך, כך ששינוי הפרסומת הינו תיקון הטעות אותה עשו בפירסומת הראשונה, בכך שהדגישו תשואה לטווח קצר (חודש) במקום להתייחס לטווח ארוך יותר.

אם תסתכלו על פירסומות של קרנות נאמנות (ברדיו או בעיתונים), אתם תראו שלא ניתן באמת להשוות ביניהן. גם בגלל שהן בתחומים שונים (סולידי/גמיש/מנייתי) וגם בגלל שבכל פעם מדובר על טווח זמן שונה. פעם זה בחודש האחרון, פעם זה מתחילת השנה הנוכחית, פעם זה ב 12 החודשים האחרונים ופעם זה מתחילת השנה הקודמת. האחוזים מאוד מרשימים אבל טווח ההשוואה משתנה בין פרסומת לפרסומת. עכשיו אתם גם מבינים את הסיבה. הפירסומות האלה כבר לא רלוונטיות, אבל כשאתם מקבלים גרפים מסוכני ביטוח/השקעות/פנסיוני וכדומה, שימו לב שאתם מסתכלים על כל הגרפים הרלוונטיים ולא רק אלה שנוחים למי שמציג שאותם.

בדיוק מהסיבה הזו, בשנים האחרונות יצא חוק וגם אתר אינטרנט, שדרכו אפשר להשוות את מסלולי ההשקעה השונים בטווחי זמן זהים.

2 תגובות:

  1. צודק! יש גם צורך להשוות לא רק בכל התחומים האלו, אלא גם בתחום המיסוי.
    יש גם קרן פטורה ממס (והמס חל על מחזיק הקרן), יש קרן המשלמת מס (והמס חל על החברה, והמשקיע פטור) ויש קרן חלקית.

    השבמחק
  2. חחחח.. ודרך אגב עוד משהו. רק שתדע שלרוב הקרנות יש טווח גדול מאוד של "משחק" עם אופי השקעותיהן, כמובן בתוך מה שנקרא "מדיניות השקעות הקרן.."

    כמובן שאם ישנו שינוי משמעותי הן חייבות להודיע על כך בפומבי.

    השבמחק