יום חמישי, 2 במרץ 2017

נמצאה הסיבה למרד הנעורים

ידוע שבני האדם הם בבסיסם כמו חיות וידוע שיש סוגי חיות שילדיהם עוזבים את הבית ברגע שהם התבגרו.

יש סוגי חיות שההורים ממש לוחצים על ילדיהם לעזוב את הבית כמו לדוגמה ציפורים שממש דוחפות את הגוזלים מהקן על מנת שילמדו לעוף, ומי שלא? עליו השלום.

אצלנו, בני האדם, מדובר כנראה באותו עיקרון. באיזור גיל ההתבגרות (תכלס מדובר במטבע לשון של פסיכולוגים), הילדים פשוט רוצים לצאת מהקן. ההורים והחברה הם אלה שמונעים זאת מהם כחלק מתהליך האבולוציה של החברה! לא שלנו כבני אדם. מכיוון שלפי חוקי החברה, רק בגיל 18 הילדים נחשבים לעצמאיים ורשאים "לצאת מהבית", נוצר פער של מספר שנים בין הרצון הבסיסי שלהם לצאת מהקן לזמן שבו הם באמת יכולים לצאת. פער הזמן הזה, הוא "מרד הנעורים" המפורסם. בתקופה הזו, הילדים מנסים להוציא את עצמם מהמשפחה ורואים בהורים כגורם מפריע להתפתחות שלהם. הם מנסים למצא את הייחודיות שלהם כפרט ולפעמים אף לברוח מהבית כדי להוכיח לעצמם שהם כבר ברשות עצמם. האירוניה היא, שאחרי שבמשך מספר שנים ההורים החזיקו אותם בבית ולא נתנו להם לעזוב, הם מגיעים לגיל 21-24 ואז פתאום ההורים כבר מאוד רוצים שהם ילכו (טוב, לא כולם) ויתנו להם (ההורים) קצת שקט.

אם אני אחבר את זה למיניות של האדם, כבר בגיל 12-13, גם האישה וגם הגבר נחשבים לבוגרים מינית. גם פה, ההורים והחברה הם אלה שמונעים מהם (לא בהצלחה רבה כנראה) מלנסות את זה עד לגיל שמותר להתחיל (הפעם מדובר על גיל 16).

ידוע שגוף האדם משתנה אבולוציונית על פי הצרכים שלנו (ע"ע הזנב שאין לנו או כפות הרגליים שלנו לעומת אלה של הקופים), מעניין יהיה לראות בעוד מיליוני שנים, אם עדיין נהיה פה, את ההתפתחות האבולוציונית שלנו כבני אדם על פי חוקי החברה כיום. במחשבה שניה, מעניין יהיה לראות מה יהיו חוקי החברה בעוד מיליוני שנים, כאשר גוף האדם יסגל לעצמו את החוקים העכשיוויים.

3 תגובות:

  1. במחי כותרת אחת, חיסלת את הצידוק לחלק ניכר מתקציבי המחקר בפסיכולוגיה.

    השבמחק
  2. נכון, אני מסכימה שנורמות מכתיבות את חיינו. אבל אני לווא דווקא מסכימה עם זה שמרד הנעורים מגיע מרצון לצאת מהקן והצורך להתמודד עם מגבלות החברה, איך תסביר את העובדה שלא כולם עוברים את מרד הנעורים? הרי אם המצב היה כמו שתיארת אותו אז היו צריכים להיות כמה יוצאים מן הכלל שלא עוברים את המרד ורוב גדול שכן וזה לא ככה.
    אני כן מסכימה אבל שנורמות חברתיות מסוימות מעיקות עלינו והולכות "נגד הטבע"

    השבמחק
    תשובות
    1. אין תופעה (פסיכולוגית) אחת שתמיד קורית לכולם.

      מחק