יום שלישי, 27 במרץ 2018

החוזה לא חוקי? אל תבנו על זה!

כאשר אנחנו חותמים על חוזה, אחד הדברים שתמיד אומרים לנו, זה שהחוזה הוא לא מעל לחוק.

גם אם נחתום על סעיף כזה או אחר שהוא מנוגד לחוק, החוק הוא זה שיקבע ולכן יש לנו דאגה אחת פחות. מסתבר שזה לא תמיד עובד, כמו שקרה בסיפור הבא.

עיריית פתח תיקווה רצתה שחברת ביטוח ישיר תעביר את משרדיה מתל אביב לפתח תיקווה ועל מנת לעשות זאת היא הבטיחה לחברה הנחה של 20% בארנונה למשך 3 שנים. על מנת לעשות זאת, התקיימה ישיבה והתקבלה גם הסכמתו של ראש העיר.

לאחר המעבר התברר לחברת הביטוח שלא תוכל לקבל את ההנחה מכיוון שמדובר בצעד לא חוקי. בעקבות זאת, תבעה חברת הביטוח את העירייה. במשפט התברר הסיפור הבא: העירייה אמנם הגישה את בקשת ההנחה למשרד הפנים (כמו שהיא מחוייבת לעשות) אך משרד הפנים לא אישר את ההנחה הזו מכל מני סיבות (חוקיות). העירייה, במקום למצא דרכים לעמוד בהסכם עליו היא חתמה, החליטה לשחק אותה ראש קטן ולכסות את אי עמידתה בהסכם בטענה שהוא לא חוקי ובעצם לומר לחברת הביטוח: "לכו תחפשו".

השופטת לא התרשמה וכתבה בפסק הדין, שלמרות שאכן מדובר בצעד לא חוקי, בעקבות חוסר תום הלב של עיריית פתח תיקווה עליה לתת את ההנחה המדוברת לחברת הביטוח וזאת, שוב, למרות שמדובר בצעד לא חוקי!

מסתבר שלא תמיד החוק הוא מעל לכל, בעיקר כאשר חוסר תום לב משחק תפקיד חשוב.

6 תגובות:

  1. השופטת גרמה לעירייה לעבור על החוק?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מה שמשתמע והכל בשם חוסר תום הלב

      מחק
    2. קראת בעיתון?

      מחק
    3. אכן והנה עוד לינק:
      http://www.courts.co.il/SR/minhali/mm08001021-14.htm

      אני מקווה שיש לך זמן לקרא את כולו, כי לי אין :)

      מחק
    4. "בנסיבות העניין, לאור חוסר תום הלב הקיצוני של עירית פתח תקווה, ומאחר שהעותרת הסתמכה על התחייבות המשיבה, פעלה בהתאם, והעבירה את משרדיה לפ"ת, על כל העלויות הכרוכות בכך, יש לחייב את המשיבה לקיים את החיוב שכנגד,

      19

      על אף בטלות החוזה מחמת אי- חוקיות, וליתן לעותרת את מלוא ההנחה בארנונה לה התחייבה העירייה, בשיעור של 60%25, בפריסה לשלוש שנים, דהיינו, הנחה בשיעור של 20% לשנה. "

      מי לעזאזל מסמיך שופטים?! מה עים תביעה לדין פלילי של כל הפקידים האחראים על כך? מה יגיד על כך בג"צ?

      מחק
    5. תיקון ללינק: http://www.law-portal.co.il/node/11528

      מחק