יום ראשון, 18 במרץ 2018

גורלו של הנוסע בזמן

נכון, עדיין לא גילינו איך אפשר לחזור לעבר אבל זה לא הפריע להרבה אנשים להמציא תיאוריות כאלה ואחרות, סרטים וסדרות והכל בנושא של חזרה בזמן (גם אם זה לעתיד).

הפעם רציתי להציג את הנושא מכיוון אחר והוא התיאוריות שקשורות לשינויים שאנו עלולים/עשויים לבצע כתוצאה מהמעבר. בגדול קיימות 2 תיאוריות ושתיהן הוצגו בסרט "בחזרה לעתיד" הראשונה הוצגה בסרט הראשון והשנייה הוצגה בסרט השני. השנייה קצת סותרת את הראשונה אך מכיוון שאת הסרט הראשון אי אפשר היה לצלם שוב, לא הייתה להם ברירה אלא לחיות עם הסתירה הזו בתיקווה שזה לא יהרוס יותר מדי את ההנאה שבצפייה בסרט.

התיאוריה הראשונה מדברת על כך, שאם נחזור לעבר ונשנה משהו, העתיד ישתנה (לאו דווקא לחיוב) וכאשר נחזור להווה הוא לא יהיה כפי שהכרנו אותו. התיאוריה (שהינה פרדוקס לכל דבר ועניין) מתבססת על קו זמן יחיד ובעצם אומרת, שאם נהרוג את סבא שלנו, אנחנו לא ניוולד ואם לא ניוולד לא נחזור אחורה בזמן ואם לא נחזור אחורה בזמן לא נהרוג את סבא שלנו... וחוזר חלילה.

בשל אותו פרדוקס לא פתור, המציאו את התיאוריה השניה והיא קו זמן מקביל. כלומר בקו זמן מסויים אכן חזרנו לעבר והרגנו את סבא (ז"ל) אבל מאותה נקודה שבה שינינו את העבר, יווצר קו זמן מקביל לזה שממנו באנו ובו אנחנו נמשיך לחיות עם ההרגשה הנוראה הזו שרצחנו את סבא. כל מי שהכרנו בקו הזמן שממנו באנו, ימשיך להתקיים כרגיל, כאילו דבר לא השתנה, מלבד הפרט השולי שאנחנו "נעלמנו" כי הרי חזרנו לעבר.

אם מסתכלים על שתי התיאוריות, מבינים שגורלו של הנוסע בזמן הוא רע בכל מקרה. אם, לצורך העניין, חזרנו אחורה בזמן על מנת להרוג את סבא שלנו כי הוא היה אדם רע, אנחנו נאכל אותה בכל מקרה. על פי התיאוריה הראשונה אנחנו נעלם והעולם ימשיך הלאה ללא הסבא (האיש הרע, זוכרים?) אך גם בלעדינו כי לא נולדנו וזה במקרה הטוב, במקרה הרע נגרום לכאוס עצבני בכל מה שקשור בקיום של כולנו. על פי התיאוריה השניה, אנחנו אמנם נתקיים בקו זמן חדש או שאולי נכון יותר לומר "עולם חדש", אבל כל האחרים ימשיכו להתקיים בעולם הראשוני שבו סבא שלנו הוא עדיין האיש הרע, כך שמבחינת קו הזמן/העולם ממנו באנו, כאילו לא עשינו דבר ובעצם סתם רצחנו אותו, מה שגורם לנו להרגשה לא נחמדה בלשון המעטה ולכל סיפור המעבר בזמן, להיות מיותר לחלוטין.

כמו שזה נראה, בהסתכלות על שתי התיאוריות הנ"ל, לחזור אחורה בזמן כדי להציל את העולם רק יכניס אותו לכאוס גדול יותר כשאנחנו בתוכו או לחילופין לא באמת ישנה משהו לאלה שצריכים את השינוי יותר מכל ואנחנו גם סתם עבדנו קשה וגם נשארנו בעולם שבו אנחנו לא קשורים לאף אחד. מסתבר שכדי להציל את העולם, אנחנו צריכים להקריב את עצמנו.

11 תגובות:

  1. אגב נסיעות בזמן, כל הזמן אומרים לי לראות את הסרט בחזרה לעתיד. אני באמת צריכה לראות אותו. אבל לך בינתיים הייתי ממליצה לקרוא את הספר אישתו של הנוסע בזמן... זה אחלה ספר אתה תהנה ממנו מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שאני היחיד בעולם שיש לו את כל שלושת הסרטים של חזרה לעתיד כסרט אחד ארוך עם התחלה אחת וסוף אחד...

      מחק
  2. אני לא מבין את הבעיה. מסע בזמן לא מסובך כמו שעושים ממנו.
    בוא נאמר, שלכל פעולה שהיא יש השלכות.

    בעבור כל פעולה שעשית/לא עשית, ישנו קו זמן שכולל/לא כולל את אותה פעולה (לפי התיאוריה של הסדרה SLIDERS פחות או יותר)
    וזה מסביר את היקומים המקבילים.

    באקסמן לדוגמא, כשהחבר`ה חזרו בזמן, ולגיון הרג את קסוויר, האקסמן ה"רגילים" נעלמו, כי אקסוויר מעולם לא חיבר את האקסמן. בישופ נשאר, כי הוא כבר קפץ בזמן פעם אחת והיה מחוץ לקו הזמן שלהם.

    בבחזרה לעתיד - אם ההורים של מרטי לא נפגשו, מרטי לא יוולד ולא יחזור בזמן. מצד שני, המקרה שהוא הפריד אותם עדיין קרה. היה מישהו `זר` ונעלם.

    לא מסובך.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי חזרה לעתיד: שים לב לבעיה שיש להם: בסרט הראשון, כל דבר שהוא עשה השפיע עליו ישירות ועל קו הזמן שבו הוא נמצא, אין שום התייחסות ל"קו זמן מקביל". התייחסות לקו זמן מקביל, כמו שנעשה בסרט השני, היה פותר להם הרבה בעיות אבל באותה מידה היה גם מאבד את הרעיון של הסרט.

      ואני מסכים איתך, לא מסובך.

      מחק
    2. אבל בסרט השני, מה שקרה לא השפיע עליו ישירות, אלא על העולם שמסביבו. בסרט השני לא הוא עשה ולא הוא היה המושפע. בסרט הראשון כן.

      היות ומרטי ודוק נמצאים תלושים מהזמן בסרט השני, השינוי לא משפיע עליהם עד שהם לא נכנסים שוב למכונת הזמן.
      בסרט הראשון, השינוי השפיע ישירות על מרטי.

      אני כן רואה איפה אתה רואה את הסתירה, אבל בתור אחד שרואה הרבה מדע בדיוני וענייני מסעות בזמן, אני לא רואה פה בעיה.

      מחק
    3. הסרט השני מבטל את התוכן של הראשון (מבחינת התיאוריה עליו הוא מתבסס) אבל הם היו צריכים לחיות עם הסתירה הזו כי לצלם את הסרט הראשון מחדש לא היה רעיון טוב :)

      ד"א אפשר לבטל את כל הסרט השני ולומר שמכיוון שמדובר בעתיד, אין שום סיבה לעבור לעתיד על מנת לתקן זאת, אפשר פשוט לדעת על כך ולתקן כשיהיה רלוונטי... וזה בדיוק מה שקרה אחרי הסרט השלישי... כל מה שהיה בסרט השני הפך ללא רלוונטי.

      כל זמן שהשינוי הוא בעבר, ההשפעה היא מיידית, שים לב שבעתיד הם היו בשכונה אחרת ולכן הם (כביכול) לא ראו את ההשפעה של ביף והחוברת שלו, רק כשהם חזרו לשכונה הרגילה (וגם לזמן הווה) הם ראו את ההשפעה.

      ברשומה לא כתבתי שיש בעיה, רק אמרתי שמבחינת הנוסע, גורלו לא משהו.

      מחק
  3. נהנתי לקרא, אז אחרי כל ההסברים האלה, אני רוצה לשאול, איך לעזאזל נוסעים בזמן? די כבר עם כל התיאוריות האלה על הנייר, באו נהפוך את זה לממשי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ע"פ תאוריה של איינשטין, הנקודה זה לגבור עם המהירות על הזמן ואני אסביר. השעה כאן נניח חמש ושבע שניות. בעוד שבירח השעה חמש ושש שניות. אם נהיה מהירים ממהירות האור נצליח לחזור בזמן. לשם הדגמה המרחק מפה לשמש הוא 8 דקות אור אם נצליח להגיע לשם בחצי מהזמן הרי שחזרנו בזמן ב4 דקות.. בהצלחה

      מחק
    2. תיאורטית, ככל שאתה יוצא מכדור הארץ ליותר זמן, אתה נהיה "צעיר" יותר. אבל גם זה לא מדוייק, אתה צעיר יותר יחסית לאחרים, לגבי עצמך, הזדקנת כרגיל.

      מחק
    3. וכל מה שצריך זו מכונה שלא תתפרק כאשר היא תגיע למהירות האור... וזהו... אה ושגם לנו לא יקרה כלום באותה מהירות

      מחק
  4. כתבתי לאחרונה על מסעות בזמן וזה מעשי!

    יש לי מכונה שמאפשרת לנסוע לעתיד - את העיקרון פיצחתי, רק צריך עוד לשחק עם המהירות. כרגע המכונה שלי מצליחה לקדם אותי בזמן יממה אחת כל 24 שעות.

    לגבי מסע אחורה בזמן - גם זה אפשרי, וגם כאן הבעיה היא רק המהירות. אם אני טס לארה"ב, בטיסה של 10 שעות אני מגיע לזמן שהוא רק 3 שעות אחרי השעה שבה יצאתי. אם אצליח לטוס ב-6 שעות בלבד (מישהו אמר קונקורד?) אסע בזמן שעה אחת אחורה ! :-))

    השבמחק