יום שלישי, 6 במרץ 2018

טריקים שיווקיים

נכתב כבר רבות על כל מני טריקים שיווקיים כאלה ואחרים אבל יש כמה כאלה, שמלבד כמה שורות בודדות בעיתונות המקומית (ולפעמים גם זה לא), לא ממש מדברים עליהם אז החלטתי לרשום עליהם פה, אני מתאר לעצמי שחלקכם מכירים אותם או נתקלתם בהם בעצמכם.

שוקו
יצאה חבילת שוקו (חבילת חיסכון קראו לזה) אשר מכילה 5 שקיות שוקו במחיר מופחת מאשר קניה של 5 שקיות שוקו בנפרד. עד כאן הכל טוב ויפה אבל כשקוראים את האותיות הקטנות מסתבר שגם הכמות בכל שקית שוקו קטנה יותר מאשר בשקית רגילה. החיסכון, בסופו של דבר, במקרה הזה, פשוט לא קיים. 

כמות ש-לך תבדוק אותה
אמנם מדובר בשיטה שבאה לידי ביטוי בכל מני תחומים אבל שיטה נפוצה היא מפיצי הריח באסלות בית השימוש. כתוב על האריזה: 1000 הדחות! עכשיו לך תבדוק את זה. וגם אם תבדוק, לא תוכל להחזיר/להחליף כי אז הם יבואו אליך ביציאה חדשה ש"כבר השתמשת בזה". השיטה לעקוף את העניין הזה הוא כתיבה באריזות משהו בסגנון של :עד 1000 הדחות (או כל דבר אחר שרלוונטי למוצר כלומר כל מספר בין 1 ל 1000 נחשב לתקין, אם יצא לך 1001, דפקת את המערכת. 

חיידקים שהם חברים שלנו
עד לפני כמה שנים, היה רק אקטימל. הם התהדרו בעובדה שהם גייסו את החיידקים הטובים לטובתם, זרקו מספר של כמה מיליארדים (8 מיליארד) שקיימים בכל בקבוקון ועם זה הם רצו לשוק. החברה המתחרה נכנסה לשוק והם התחכמו, הם הצליחו לגייס 10 מיליארד חיידקים כאלה אבל שכחו לומר שבמוצר שלהם יש 100מ"ל לעומת 80מ"ל באקטימל. חישוב פשוט מראה שיש 100 אלף חיידקים טובים בכל מ"ל של משקה. באקטימל לא הרימו ידיים ושינו את האותיות הקטנות ל: "כ-10 מיליארד חיידקים", עכשיו לך תתווכח איתם שהפרש של 2 מיליארד לא ממש אפשר להחשיב כ"כמעט". 

מי אוהב טחינה
כמות לפעמים באה על חשבון האיכות אבל לפעמים היא באה גם על חשבון המחיר, יותר כמות = פחות מחיר. זה הגיע למצב אבסורדי של חבילות (טחינה/חומוס וכדומה) במשקל קילוגרם. המחיר נמוך יותר אם מחשבים ל 100 גרם אבל כמה מאיתנו באמת יכולים לנגב חומוס בכמויות כאלה? צריך גם לשים לב לתאריך התפוגה, כי הוא לא מתחשב בכמות שיש בקופסה. נכון, הקופסאות האלה טובות למקרה שעושים על האש עם החבר`ה אבל אני לא אתפלא אם יש כאלה שקונים את החבילות האלה גם ביום יום בטענה שהוא "יותר זול".

מדרגות עולות ויורדות
מכירים את זה שאתם נמצאים בקניון, בקומה הראשונה ורוצים לעלות לקומה השלישית, אבל בקומה השניה אתם צריכים לעבור בכל הקניון על מנת להגיע למדרגות שמובילות לקומה השלישית? אז זהו, שזה בכוונה. הסיבה היא פשוטה: המטרה היא שעל מנת להגיע למדרגות האלה תעברו בכמה שיותר חנויות (קרי, חלונות ראווה) כדי שיהיה לכם את המקסימום פיתויים. יש סיכוי טוב שתחליטו לבסוף להישאר בקומה השניה ולוותר לגמרי על הקומה השלישית. 

המבצע האהוב עלי
שלם כפול, קבל אחד בחינם.

11 תגובות:

  1. שתי הארות (תוספות)

    בנוגע לשוקו - פניה אחת למשרד התמ"ת והוא כבר ינקנק אותם. הם מאוד "אוהבים" את השטיקים של הפחתת כמות באותו גודל שקית/קופסא...

    בנוגע להדחות - אפשר לגלות את כמות ההדחות בפעולה מתמטית פשוטה. על האריזה כתוב משקל החומר (ללא הפלסטיק). נניח מדובר על 100 גרם.
    הנוסחה XY=100 כאשר X מציין מספר הדחות ו-Y מציין כמה חומר אובד בכל הדחה.
    אחרי 5 הדחות לוקחים את החומר ושוקלים אותו שוב ומתקבל 80 גרם. אזי הנוסחה Y כפול (X-5) שווה 80 נותן לנו בהצבה ש Y=4, כלומר בכל הדחה הולך 4 ג` חומר - אז כדי להגיע ל-100 ג` חומר נצטרך 20 הדחות. (כדי לקבל תוצאה מדויקת יותר רצוי להשתמש ביותר הדחות ולא ב-5)

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל מי רוצה להוציא את המבשם מהאסלה ולשקול אותו? לי זה נראה די מרתיע, חוץ מזה, המשקלים העדינים שיש (לפחות לי) בבית, מיועדים לאוכל.

      מחק
  2. אף פעם לא שמתי לב לקטע בקניון. תודה!

    השבמחק
  3. עוד דוגמא.יוגורט של שטראוס באריזה של 8 גביעים.קונים אריזה של 8 משלמים במחיר של6 .רק מה?בכל גביע במקום200 גרם יש רק150 גר.אז על איזה חסכון מכריזים?וכך כמעט בכל האריזות ה"חסכניות" כביכול.וכשמכריזים על מבצע:קנה פריט במחיר מלא והשני בחצי מחיר ,או 1 +1 .איך אדעה כמה עלה לפני מבצע?הכל בלוף אחד גדול. הבעה של הצרכן שלא בודקים מה האמת מאחורי המבצעים.ולגבי קניונים,צודקת.גם אצלינו בנוי כך שמתיש עד עצבנות יתר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפני המבצע זה עלה בד"כ 50% פחות כך שהמבצע לא שווה במיוחד. וזה מניסיון. מעטים המקרים בהם ה"מבצעים" האלו הם באמת הנחות

      מחק
  4. שתי הערות
    1. לגבי החיידקים הטובים - צריך לבלוע משטחים שלמים על מנת שיהיה לאותם חיידקים אפקט כלשהו.

    2. לגבי זה שהמדרגות בכוונה בצד השני של הקניון - זה בכלל נושא שלם לרשומה. המצטיינים בזה זה הסופרים שהחלוקה שלהם היא שהעוגנים נמצאים בקצוות על מנת שלא תהיה לך ברירה ולעבור בכל החנות. תשים לב שהלחם, מוצרי החלב, השתיה והירקות לעולם לא מרוכזים ביחד אלו בקצוות של החנות. זה כמובן לא במקרה. עוד רשת שמשתמשת בשיטה הזאת: איקאה - עם מסלול הנחש המפותל שלה בחנות.

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעתי לא פעם על מקרים שבהם האקטימל וחבריו הפריעו לספיגה של תרופה מסויימת ורק במקרה החולה/רופא הבין שזו הבעיה... ברגע שהוא הפסיק לקחת את האקטימל הוא הבריא, אז לפחות לגבי השפעה רעה - ההשפעה היא מיידית :)

      מחק
    2. ההשפעה השלילית היא מיידית, ההשפעה החיובית היא ארוכה אם בכלל.

      אגב גם מי שלוקח את כדורי האלספה עם האומגה 3 ובמקביל לוקח אספירין זה מתכון בטוח להפרעות בקצב הלב ופינוי לחדר מיון. מניסיון של דוד שלי.

      מחק
  5. צרכנים בתחושה של היי. הרבה פעמים זה קורה כאשר מודעות הענק והמבצעים לוקחות אותנו לתוך מערבולת שקשה להשתחרר ממנה. 1+1, עד 70% הנחה (כאשר ה"עד" נכתב מאוד בקטן) וכו` וכו`. צרכנים בדרך כלל חווים את החווית הקניות, ובהמון מקרים - מבלי שהם צריכים את המוצרים עצמם, עד כדי נהנתנות וחומריות. נדמה לי שאחת הסיבות לכך היא הכרטיס ושמו כרטיס האשראי. אם ידוע לכם שקשה לכם "להתאפק" ולא לרכוש X Y Z, שאתם מתפתים בקלות למבצעים וכו` - השאירו את כרטיס האשראי בבית וצאו לקניות עם סכום מדויק של כסף. קצת חרגתי מנושא הפוסט, אבל זה מתחיל בדברים הללו ומתחיל ב7 חבילות כביסה ל-7000 מכונות שפשוט נשארים בארון עד יעבור זעם...

    השבמחק
  6. הם בונים על עובדה פשוטה... שהרוב המוחלט של הקונים לא יודע שעובדים עליו. וגם אחרי שיגלו שעבדו עליהם, הרוב המכריע יאמין שלא שווה לטרוח ולהתלונן. כי זה לוקח זמן רב.

    השבמחק
  7. לגבי מי אוהב טחינה: הקופסאות האלו מיועדות בעיקר ל"על האש" או למגזר החרדי.
    לגבי המדרגות: מה שכתבת נקרא פלנוגרמה. אם תסתכל טוב על קניון גינדי החדש תראה שאם אתה מגיע מהחניון ואתה רוצה לצאת לרחוב (כמו הרבה אנשים שמגיעים לאזור ומנצלים את החניון הזול) אתה צריך לעלות עוד קומה, אי אפשר לעלות ישירות מהחניון לקומת הרחוב. זו אומנות שנקראת פלנוגרמה (האומנות של סידור שטחי מסחר), אם תעשה גוגל טוב תוכל למצוא פרשה שבה תנובה הואשמו בהתערבות ואיומים במסגרת תכנון פלנוגרמות.

    השבמחק