יום ראשון, 28 באוקטובר 2018

פרדוקס חברי הנפש

לכולנו יש חברים שאנחנו מחשיבים כחברים טובים.

את חלקם אפילו נגדיר כחברי נפש, אלה שמכירים אותנו ממש טוב, שלהם נספר דברים אישיים ואיתם נתייעץ בנושאים שנעדיף לא לחשוף בפני אחרים.

חשבתם פעם מי אלה אותם חברי נפש? בד"כ מדובר באנשים שדרך וצורת המחשבה שלהם דומה לשלנו כמו גם מערכת קבלת ההחלטות שלהם, כי הרי ככה קל לנו יותר להתחבר אליהם ולהבין אותם ובעיקר לקבל את העצות שלהם. גם כאשר לא נסכים איתם, יהיה לנו קל יותר להבין אותם ולהם יהיה יותר קל להסביר לנו ובכך גם אולי לשכנע אותנו.

מצד שני, אנחנו עושים לעצמנו עוול. להתייעץ עם אנשים שדומים לנו, משאיר אותנו באותו "ארגז חול" שאיתו באנו להתייעץ כך שבמקום לראות דברים בצורה אחרת (לגמרי), אנחנו מתלבטים בין הצעות ועצות שבשורה התחתונה שלהן, מתבססות על אותה צורת חשיבה. במקרה אחר, רק נקבל אישור למה שכבר חשבנו עליו מלכתחילה אבל נרגיש הרבה יותר טוב כאשר נקבל אישור "חיצוני".

חלקכם יאמר שמדובר באנשים שאנחנו ”מכבדים את הדעות שלהם" ואני שואל, מי אלה האנשים שקל לנו יותר לכבד את דעותיהם אם לא אלה שאנחנו יותר מסכימים ומתחברים לדעות שלהם מלכתחילה? לא סתם אומרים שאי אפשר לפתור בעיה על ידי אותה צורת חשיבה שבה השתמשנו, כאשר יצרנו אותה. נסו למצא לעצמכם חבר נפש שחושב אחרת מכם, שבא ממקום אחר, מצורת חשיבה אחרת, אלה האנשים שבאמת צריכים להיות חברי הנפש שלנו.

10 תגובות:

  1. ולך יש את חבר הנפש "האחר"?

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שכן, הוא מאוד דומה לי בהמון דברים ולכן "התחברנו" אבל בצורת החשיבה שלו הוא מאוד שונה ממני כך שלפעמים הוא הכתובת שלי כדי להתייעץ.

      מחק
  2. לא כל כך מסכימה עם זה. גם חבר שחושב כמוך הוא אדם שיכול להאיר את עינייך.

    השבמחק
  3. אני זכיתי להכיר הרבה חברים שהפוכים ממני ב180 מעלות... באמת והם פוקחים לי את ההסתכלויות לעוד רבדים.. זה ממש כיף... למרות שלפעמים הם יכולים להוציא אותי מדעתי בגלל שיש להם דעות כ"כ אנטגוניסטיות לשלי... אבל הם עדיין שווים את זה.
    מאחלת לכולנו גיוון בחיי החברה, וכמובן רק שמייח...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כל הקסם. "הם יכולים להוציא אותי מדעתי בגלל שיש להם דעות כ"כ אנטגוניסטיות לשלי"

      מחק
  4. חברי נפש אינם תאומים סיאמים. כל אחד דומה אך שונה. אם אין מהמשותף לא היית יושב להתייעץ עימם. לא היה לך נח לשאול שאלות.
    יש אנשים מפורסמים שהגיעו להשגים שהייתי רוצה לשאול ולהתייעץ עימם לקבל קצת "הכוונה הורית/מקצועית". לא נראה לי שהם חברי נפש יותר אנשים בעלי חוכמה.
    שמעת על הדעה שאסור לעבוד עם חברים?
    אולי בגלל שמגלים שאנחנו לא עד כדי כך חברי נפש. כמה חברי נפש יכולים להיות לאדם? ואולי רק אפשר להיות לאדם חבר נפש אחד אמיתי - בן הזוג?
    בקשר לחברות אפלטונית, זה ניתן להתבצע, לדעתי במקומות ניטראלים כמו דרך האינטרנט/עבודה. ברגע שניפגשים באופן אינטימי הניטראליות מתבטלת.

    השבמחק
    תשובות
    1. הביטוי אומרשעדיף לבסס ידידות על עסקים ולא עסקים על ידידות - זה מאוד נכון.

      אני לא מתכוון לכאלה שאת מתייעצת בנושא מסויים כי הם מומחים בו אני מדבר על חברים שאת מתייעצת ומדברת איתם ברמה יומית/שבועית

      מחק
    2. אני חושבת שהמשפטים הללו הם סיסמאות כוללניות. הם אינם מתמודדים עם ההתמודדות עם חברים כשהם יחד עימנו בעסקים.
      הבעיה היא כשלא יודעים להפריד בין הרצת עסק/עבודה לבין חברות/ידידות/זוגיות.
      לצערי חוויתי משהו כזה השנה. אני עדיין מנסה לתפוס את החברה שלי לשיחת נפש עמוקה כדי ללבן רגשות ואכזבות שהיא שמרה בבטן בניגוד להסכם בינינו שביקשתי ממנה להגיד לי הכל כדי שלא יגרום לנו למצוקה הדדית. זה גרם לקושי מסויים בעסק , לעלבון מצידי, ולשקט הדדי צורם.
      זה לא העסק הראשון אני בונה עם חבר. העסק של בעלי נבנה יחד איתי. עד היום זה זורם ופורח. עשינו קורסים לפתיחת עסק יחד. הוא חשב שרק אני צריכה ללכת אליהם אבל התעקשתי שגם הוא יבוא. היה כייף. עכשיו נרשמתי לקורס השקעות. אני מקווה שאצליח למשוך אותו איתי גם לשם.
      בכל עסק עסקים עם ידידים כל מקרה לגופו. אי אפשר להכליל.
      בעניין התיעצות עם חברי נפש. כמו שאמרתי, הם לא תאומים סיאמים. מה שרואים משם לא רואים מפה. הם בכל זאת אנשים אחרים ויש להם אינפוט אחר שיכול להוסיף. במיוחד בגלל שכבר אתה מרגיש בנוח עימם.
      היו לי מספר חברות שכל פעם שאנחנו נפגשות אנחנו מיד מתווכחות. שמרנו על הויכולים לעניין לא אישי. וכך המשכנו להיות חברות. הקטע הוא שהם לא בדיוק חברי נפש. לא היה לי נוח להיות בקירבתם. היינו יחד בגלל נסיבות חיצוניות כמו למדנו יחד בבית ספר ונסענו יחד בהסעות. צבא, עבודה. האינפוט שלהם היה מרענן ומעניין. ונתן הלי ראיה רחבה יותר לגבי החיים. אבל שמחתי שאני לא צריכה להיות עימם לאורך זמן.

      מחק
    3. על זה בדיוק מדבר הביטוי "הבעיה היא כשלא יודעים להפריד בין הרצת עסק/עבודה לבין חברות/ידידות/זוגיות."

      ידוע שמה ששומרים בבטן, יתפוצץ לבסוף ובעוד שניסינו למנוע ויכוח קטן גרמנו בסופו של דבר למריבה ענקית. כמו הביטוי המפורסם: "מי שלא רוצה לתפור חור קטן, יתפור חור גדול". נתקלתי והאמת שגם הייתי בקשר עם אנשים כאלה וממש לא ברור לי איזה טוב הם רואים בהתנהלות הזו.

      הנה עוד ביטוי: ויכוח זה כשלא מסכימים עם הנאמר ומריבה זה כאשר לא מסכימים עם האומר

      מחק