יום ראשון, 14 באוקטובר 2018

פרסים בחינם עולים הרבה כסף

הכל התחיל בתוכנית "המירוץ לדירה" ששודרה לפני מספר שנים. 

הזוכים בפרס הראשון קיבלו במתנה דירה בשווי מיליון ש"ח ומס לשלם למדינה, בשווי 250,000 ש"ח. רק אז גילו שלזוכים אין איך לשלם את המס הזה וההפקה התנערה מהאחריות לכך. מבחינתה הם קיבלו פרס ועכשיו שיתמודדו לבד עם ההשלכות. ד"א, זו גם הסיבה שלאחר מכן, הפרסים התחלפו בכסף בלבד או לחילופין פרס כלשהו + כסף, כדי שיהיה מאיפה לשלם את המס.

מדי פעם קם גוף מסויים ומחליט לחלק לנו פרסים. לפעמים מדובר במבצע כלשהו, לפעמים בתוכנית טלויזיה ועוד. מבחינתם, ברור להם שעם ישראל צמא לדברים כאלה ולא תמיד יברר עד הסוף את המשמעות של זכייה באותם פרסים. דוגמאות נוספות לא חסרות, הנה כמה מהן. 

כאשר ישנה תערוכת אלקטרוניקה או של חברות היי טק, ישנם דוכנים אשר מכריזים על תחרות, שהזוכה מקבל פרס כלשהו, לדוגמה מכשיר סלולרי. רק אחרי שהזוכה מקבל את הפרס הוא מגלה שהמכשיר הוא המתנה, אבל על כל דבר אחר הוא צריך לשלם ולא מעט כמו דמי מנוי, גלישה, אחריות, תיקונים וכדומה. מבחינת החברה, שיגיד תודה שהוא בכלל קיבל מכשיר במתנה (בד"כ מדובר במכשיר חדש ביותר שרק יצא לשוק), אבל לפעמים המחיר העקיף שצריך לשלם על כל זה שווה הרבה יותר מאותו מכשיר, חדיש ככל שיהיה. נכון שבשנים האחרונות מחירי החבילות הוזלו פלאים אבל בעבר זה היה מאוד בולט.

ישנם מבצעים אשר מזכים אותנו ברכב. גם פה, ההוצאות העקיפות על אותו רכב לא נמוכות. דלק, ביטוחים ועוד ועוד. אני בטוח שהסיבה היחידה שבגללה מצלמים את הזוכה ביום הזכיה, זה רק בגלל שהוא עדיין מחייך ומאושר מהעושר שנפל עליו כי רק למחרת הוא יבין את העושר שהוא צריך לשלם על מנת לתחזק את אותה מתנה, אז כבר אין כל כך בשביל מה לצלם אותו, מקסימום אולי באיזו תוכנית שבה הוא יתלונן ש"זכיתי ברכב ומאז אני לא מפסיק לשלם". 

חברה אחרת נתנה פרס יוקרתי ביותר. כרטיס טיסה זוגי לחו"ל. היה מדובר בתחרות תחפושות כך שכולם השקיעו רבות בהכנת התחפושת שלהם. הזוג הזוכה השקיע ברמות גבוהות בתחפושת שלהם ויצאה להם תחפושת מדהימה, האמת? הגיע להם לזכות. אחרי שזכו ורצו לקבל את הפרס הם הבינו שהפרס אכן כולל כרטיס טיסה זוגי אבל על כל שאר הדברים, הם צריכיכם לשלם מכיסם. כשהם הבינו שההוצאה האישית שלהם תהיה גבוהה יותר מהזכיה עצמה, הם ויתרו על הפרס.

תוכניות ריאליטי מתהדרות בזכיה של מיליון שקל. מה שהם שוכחים לומר זה שהמס הגיע כבר ל 35% וסכום הפטור רק יורד משנה לשנה. כך שבפועל, אם זכית במיליון שקלים, נשאר לך בכיס בסביבות ה 650,000 שקל. גם סכום לא מבוטל כמובן אבל רחוק מאוד מהמיליון המדובר.

הביטוי המפורסם אומר שאין ארוחות חינם, אבל מסתבר שיש מקרים שבהם גם הפרסים, חינמיים ככל שיהיו, עלולים לעלות הרבה מאוד כסף.

8 תגובות:

  1. כמו שנאמר שונא מתנות יחיה. במירוץ לדירה לא התברר בכלל שהדירה היא של חפציבה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הדירה הייתה של חפציבה אבל זה קרה לפני הנפילה שלהם

      מחק
  2. ישר למכור - זה הרווח הגדול. לקחת נגיד רכב ולמכור אותו במיידית ולא צריך לשלם כלום,כנ"ל גם בדירה,זו זכייה ולא קנייה ואח"כ לקנות דירה שמתאים להם. ממש לא נוראי כ"כ לדעתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתה עם זה בעיה בזמנו, כשהמון אנשים זכו במכונית מסויימת בפיס והרוב רצו למכור, מה שגרם למחירים לרדת בטירוף, בסוף היבואן (המכוניות היו עדיין אצלו כי הזוכים העדיפו לא לקחת אותן בכלל) קנה את הכל במחיר הרגיל.

      מחק
  3. יש משהו בדבריך למרות שלגבי הרכב, מי שכבר יש לו רכב וזוכה ברכב נוסף זה לא הוצאה נוספת אלא שיפור המצב, בהנחה שהוא או מוכר את הרכב הקודם או החדש.

    השבמחק
    תשובות
    1. מכירה של מה שזכית בו זה הפיתרון האולטימטיבי.

      בין אם זה רכב, דירה או סלולרי. במקרה של דירה, זה כנראה הפיתרון היחיד (אלא אם כן יש לך הרבה כסף עוד קודם) אחרת לא יהיה לך איך לשלם את המס.

      מחק
  4. עבור מישהו שממילא רוצה לקנות רכב, הפרס הוא סבבה, עבור מישהו שרוצה לקנות טלפון/מחשב/מצלמה/לטוס לחו"ל - הפרס הוא גם סבבה, הרי ממילא הם התכוונו להוציא סכום כלשהו.
    ולגבי המליון - אם אתה מבטיח לי זכיה במליון לפני מס בתוכנית ידע כלשהי (בלי ליפול לתהום או איזה צ'ופר מפוקפק חלופי) אני אשמח לתת 35% למדינה, ולשתף אותך ב-30% ממה שנשאר תמורת זה שעמדת בהבטחתך.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין באיזו תדירות אנשים זוכים בדיוק במה שהם היו צריכים. במקרה הזה, נראה לי היה עדיף להם למלא לוטו ולא פיס :-)

      מחק