יום חמישי, 11 באוקטובר 2018

דיאטה כלכלית

אחת הבעיות העיקריות של אנשים בכל מה שקשור לדיאטה קולינרית, היא שרק המחשבה שהם צריכים לא לאכול משהו מסויים, גורמת להם לאנטי.

כשמתחילים דיאטה קולינרית, יש המון מאכלים שאסור לנו לאכול (או ככה לפחות אנשים חושבים) ולא משנה אם אנחנו עושים דיאטה על דעת עצמנו או דרך חברה שמשווקת דיאטות מסוגים שונים. בזמן הדיאטה, צריך לחשוב טוב טוב לפני שנותנים ביס כדי שחס וחלילה לא ניתן ביס לאוכל הלא נכון.

גם כשנמצאים בדיאטה כלכלית, קורה מצב דומה. פתאום צריך לחשוב פעמיים לפני שנותנים ביס לארנק ורק המחשבה שלא נוכל יותר לקנות דברים רק כי מתחשק, מכניסה אנשים לאנטי. יש יתרון אחד גדול לדיאטה כלכלית שלא ניתן ליישם אותו בדיאטה קולינרית.

היתרון נקרא ”ראייה שנתית“ והוא מאוד פשוט. הרעיון אומר שכל ביס, אפילו הקטן ביותר, שנימנע מלתת לארנק, נראה אותו בראייה שנתית. אם מדובר בביס של 10 שקל ליום (קפה <פרסומת> על הבוקר לדוגמה), נסתכל עליו בתור 2,600 שקל בשנה (חישוב גס של 10 שקל כפול 5 ימי עבודה כפול 52 שבועות). כשמסתכלים על ביס קטן, 10 שקל ליום, אנחנו נגיד לעצמנו, זה ביס קטן הוא לא ישפיע יותר מדי אבל כשמסתכלים על זה בתור 2,600 שקל בשנה, פתאום מגלים שהוא משפיע לא מעט.

פה גם נכנס עניין התמריץ, כי ב 2,600 שקל בשנה ניתן ללכת פעמיים (בעונת השיא) לצימר בצפון (לדוגמה), משהו שלולא הדיאטה, אפילו לא היינו חושבים עליו. מכיוון שלא בטוח שנלך פעמיים לצימר בצפון אלא פחות, זה בדיוק מה שיגרום לנו לדיאטה הכלכלית, בלי שנרגיש שהפסדנו משהו.

אם כל ביס, יומי, שבועי או חודשי, נהפוך לשנתי, נוכל גם לעשות דיאטה כלכלית וגם לשפר את ההרגשה שלנו לגבי רמת החיים והחיים בכלל. מישהו פה מתנגד לטיול לצימר בצפון? מי שכן, מתבקש לשלוח לי הודעה, אני מוכן להתנדב ללכת במקומו.

9 תגובות:

  1. לאחר שהיה באוהל שתי לילות בקיץ החלטנו שבחופש הבא הולכים לצימר.
    אבל אנחנו לא שותים קפה.
    איזה דיאטה כלכלית מתאימה לנו?
    זה מזכיר לי ישיבת עמותת הקהילה כאשר העלנו לדיון העלאת המיסים לשם השקעה גדולה יותר בשמירה וטיפוח ירוק.
    אחד החברים הביא טענה שאם נפסיק כולנו לקנות קולה והמבורגר לנישנוש יומי נוכל לעמוד בהוצאה.
    ומה אם כבר עשינו את הדיאטה ובכל זאת מבחינה כלכלית אין לנו את זה? העוגה אינה מספיק גדולה בהכנסה הקיימת.
    הגישה צריכה להיות אחרת. לא דיאטה. מדובר על שינוי בסגנון חיים.
    Prioritizing , לעמוד על מה חשוב לנו בסגנון חיים ולמה לתת עדיפות.
    כך זה גם בדיאטת מזון - דרך אגב- תאכל לפי סדר עדיפות. רוצה קמח, תאכל קמח מלא. יש לך כולסטרול, תאכל חומצות שומן חיוניות ובמידה. ירקות אפשר הרבה.
    כלכלית, כל אחד מוצא כסף לעדיפות שלו. יש האוהבים לצאת לחו"ל והם ימצאו תקציב לחו"ל .
    לנו חשוב חינוך טוב לילדים ולכן ההשקעה שלנו היא בחינוך וטובת הילד.
    בכל תחום יש מקום לבזבזנות כמו באוכל צריך לאכול במידה.
    ולכן אני דוגלת בשיטת האירגון מחדש. לפני בקשת תוספות תקציביות צריך לבחון קודם מהם ההוצאות שיש והאם הם מוצדקות ונמצאות במידה הנכונה.
    בקהילה מזכיר היישוב משתכר הרבה יותר מ50% התושבים, בנוסף תקציב הפלפון על פניו נראה מוגזם. כל זאת בתקציב שבקושי נתנו לנו לראות בשקיפות מלאה שהועלתה סתם כך להצבעה ועוד מבקשים להעלות את המיסים.
    איך היית מתמודד במצב כזה?
    היום אני נתפסת בקהילה כאופוזיציה. מצחיק , נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. "אין לי כסף" זה עניין של סדר עדיפויות
      עם זה אין לי ויכוח כי זה מה שגם אני אומר :)

      עניין הקפה הוא רק דוגמה כי גם אני לא שותה קפה
      אבל אם תגידי למישהו שכן שותה קפה שיפסיק (לפחות בבוקר), הוא יצחק לך בפרצוף. אם תגידי לו שהפסקת שתיית הקפה תגרום לו לנסוע פעמיים לצימר (או לכל מקום אחר) הוא פתאום יתחיל לראות דברים אחרת.

      רשמת: "לפני בקשת תוספות תקציביות צריך לבחון קודם מהם ההוצאות שיש והאם הם מוצדקות ונמצאות במידה הנכונה."
      תסלחי לי שאני אומר את זה, וזה לצערי כמובן, אבל את, עם גישה כזו, לא תגיעי לעמדות מפתח שקשורות לניהול תקציבים. למה? כי שיטת העבודה הנכונה שלך כבר מזמן לא עובדת במציאות, או יותר נכון לא קורית במציאות. הרי יותר קל מאשר לבקש תקציבים מבחוץ ולומר שאין מספיק. הרבה יותר קשה לעשות בדיקה פנימה ולהודות בטעות.

      אני מקביל את זה לאנשים שמכפילים את המשכורת שלהם, ומשלשים את ההוצאה. הם לעולם יהיו במינוס. הכל מתחיל בראש.

      ד"א במקום קפה, אפשר לרשום סיגריות (אני יודע שאת לא מעשנת, גם אני לא) אבל זה פשוט מדהים לאיזו פגיעה כלכלית הסיגריות גורמות. וזה עוד לפני עניין הבריאות...

      מחק
    2. מי אמר שהחיים קלים? אותה בקשת "הפסקת הסיגריות" היא בקשה קשה בדיוק כמו בדיקה פנימית להוצאות והכנסות תקצביות. האדם לא יפסיק עד הרגע שהוא מודע ומבין שהוא עומד על סף מוות/עוני.
      השאלה היא כיצד ניתן לגרום לאנשים לראות שהם על סףכדי שיעזרו לנו לעזור לעצמם? הרי אנחנו מדברים לכאורה על בעיה כרונית, קושי מתמשך כשבפינה הקטנה בראש כולנו יודעים שאין לגישה זו עתיד.
      כיום ישנם שתי גישות בשימוש מבחינה טיפולית בדיאטות (לדוגמה). האחת טיפול הלם, הפחדה - אם לא תשנה גישה תמות / תהיה עני עוד יותר.
      והגישה השניה היא טיפול האהבה והאושר, גישה זו רוחנית ובסיסית מאוד. אם תאהב את עצמך יותר ותפתח את עצמך מבחינה רוחנית כל האספקטים השליליים ירדו ממך: נטיה לתלותיות בסיגריות, אכילה ביתר תיפסק, הצלחה במישור האישי והכלכלי...
      כיום רואים גישה זו בפעולה (אימון אישי, קבוצות תמיכה, עתיד...) והתוצאות טובות והם לתווך ארוך.
      וכמו שאתה כבר מבין. אין פתרון קל ומהיר. עזרה ראשונה עוזרת לכולם אך אינה מביאה לפתרון הבעיה רק להפוגה.
      אלו המבינים עניין עליהם מוטלת אחריות כלפי אחרים. עלינו לתת מידע ברור לציבור הרחב כדי שיוכלו לעזור לעצמם.
      כל פעם נושא קטן וברור.

      מחק
    3. ראיינו מישהו בטלויזיה ממש מזמן באיזו תוכנית שהיה חולה סופני ובראיון הוא היה עם סיגריה ביד. הוא נפטר לפני שהתוכנית שודרה.

      אני מכיר כמה אנשים (כולל קרובים שלי) שהפסיקו לעשן ביום אחד כי ככה הם החליטו. אני לא יכול לדבר על עצמי כי אף פעם לא עישנתי, אבל הם מבחינתי ההוכחה הכי טובה שאם רוצים, אפשר להפסיק.

      מחק
  2. תרגמת את שיטת הנקדות של שומרי משקל. נפלא ,
    לפעמים כשחושבים על כסף בעקר לקמצנים שבינו וחושבים כמה מתבזבז ,זה יכול להיותחסכון מופלא .
    אבל ככשמנים חושבים על אוכל אז לא משנה מה העלות
    כי קודם צריך לטפל בבעיה הנפשית שגורמת להשמנה .

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטער אבל אני לא מוצא שום קשר בין שיטת הנקודות למה שרשמתי
      ואני גם לא רואה את הקשר לעניין הקמצנות

      אם אדם הוא קמצן, לא תהיה לו בעיה של ביזבוז מלכתחילה
      ובטח הרעיון של ללכת לצימר בצפון במקום הקפה בבוקר
      לא יהיה זה שיגרום לו לחשוב אחרת

      מחק
  3. עצת הפילוסוף: באופן דומה כדאי לאכול מאכלים דלי קלוריות, כמו שכדאי לקנות דברים זולים יותר...

    השבמחק
  4. לא עוזר לי משתי סיבות.
    אחת היא, שהכסף שבו אני משתמשת הוא בכלל לא שלי.
    והשניה היא, שאין לי בעיה עם הדיאטה הראשונה.
    אבל רעיון טוב, אגב.
    ואני מסרבת ללכת לחופשות, אני מעדיפה את הבית או טיולים בצופים, או ווליום, בראשית וכאלה.

    השבמחק
  5. מעולם לא חשבתי על זה כך...הצגת לי זווית ראיה חדשה על העניין...תודה. =]

    השבמחק