יום שלישי, 1 בנובמבר 2016

החטא ועונשו

זה שהחברה שלנו הופכת לאלימה יותר ויותר, כולם כבר יודעים. זה שכולם מאשימים את המשטרה למרות שלכולם ברור שלא אותם צריך להאשים אבל בכל זאת מאשימים רק כי אין מישהו אחר להאשים (דווקא יש אבל הוא מוסד קדוש) גם את זה כבר כולם יודעים. זה שבתי המשפט לא מרתיעים מספיק, זה גם כבר ידוע. אבל הנה עוד נקודה למחשבה בנושא הזה.

אחת מההתלבטויות ששופטים נתקלים בה, היא מידת העונש מול מידת הפשע. הדבר הטבעי הוא שחומרת העונש צריכה להיות כחומרת הפשע. מידה כנגד מידה. מצד שני, על מנת להרתיע, כמו שנאמר "למען יראו וייראו", יש לתת עונש חריף יותר על מנת שאחרים יראו מה עלול לקרות להם במידה והם יתנהגו בהתאם.

לצערי, מה שקורה בארץ זה בדיוק ההיפך. לא רק שלא מקבלים את העונש המגיע, בד"כ הם מקבלים הקלות מסוגים שונים. בכלל זה נראה שלפושעים יש הרבה יותר זכויות מאשר לקורבנות. דווקא מי שפגע, מקבל הגנה על הגנה וזה שכבר נפגע ולכן צריך הגנה פי כמה וכמה, נשאר כמעט לבדו.

האדם הנורמטיבי, כאשר הוא בא לבצע פעולה כלשהי, עושה לעצמו חשבון רווח והפסד. ברוב המקרים מדובר בחשבון פשוט ולכן רוב פעולותינו היומיומיות מתבצעות בהיסח הדעת או מתוך הרגל אך כאשר אנחנו באים לעשות משהו שונה מבד"כ, אנחנו מתחילים להשתמש ב"מחשבון משוכלל" יותר, שבו אנחנו נקבע מה הסיכון שלנו ומה הסיכוי שלנו. המטרה היא כמובן שהסיכוי יגבר על הסיכון (בעיננו) על מנת שלבסוף נבצע את אותה פעולה. אם אני רוצה לבצע פשע ואדע שבמידה ואתפס אקבל עונש חמור מאוד, אני אחשוב מיליון פעם אם לבצע את הפשע הזה או לא או לחילופין אצטרך להגיע למצב שבו אין לי יותר מה להפסיד, כך שיהיה לי שווה לבצע את הפשע גם בהנחה שאתפס. התוצאה המיידית של אותו חשבון ומחשבון, היא הורדת כמות הפשיעה.

אחת הדרכים להתמודד עם מה שתיארתי למעלה, היא שיטת המדרגות. כלומר להחמיר בעונשים במדרגות עד אשר נגיע לאיזון שבו רוב האנשים, כי לעולם לא נגיע למצב של 100%, יבינו שלא משתלם להם לבצע פשע מסויים. כל עוד אין ענישה, שתגרום לאנשים להבין שיש להם הרבה יותר מה להפסיד מאשר להרוויח, כמות (ותדירות) הפשיעה רק תעלה.

7 תגובות:

  1. הפוסט בהחלט חשוב אבל אני חושב שהוא קצת מפספס בנקודות מסויימות.
    אם ניקח את דוגמת הענישה על קטל בדרכים.
    אני לא מכיר אירגונים חברתיים שמגנים על נהגים שיכורים ולא מכיר קריאה ציבורית להקל בעונשם אבל עדיין, העונש על הריגה גם כשנוהגים בשכרות הוא בממוצע שנת מאסר ופיצויים מגוחכים אם בכלל. (היוצא מן הכלל הוא דריסת בן של שופט שגררה חקירה משפטית שלא תבייש את CSI לדורותיה ועונש שלא נראה כמותו של 13 שנות מאסר).

    כנ"ל גם גנבי רכב - עד שתופסים אותם, מקבלים גג שנתיים מאסר. לאחר שצברו הון של למעלה ממיליון, יש רבים שגורסים שזו עסקה משתלמת.

    בקשר לרעיון הכולל - אישית, כשאני רואה אישי ציבור חוטאים בכל פשע אפשרי פרט לרצח ויוצאים במקרה הטוב עם אזהרה ו"נו נו נו", אני חושב שמשם יוצאת הגישה של "מותר לי".
    אנשים שלוקחים שוחד וחוזרים ל"שרת" בכנסת, מטרידים מינית ומקבלים מצנח זהב וממשיכים בפועל לעבוד בשירות המדינה ועוד - כל אלו נותנים דוגמאות לכך שאפשר לפשוע, אסור להתפס וגם אז לא בטוח שיעשו לך משהו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הניסוח שלי היה אולי לא נכון, הכוונה היא לאו דווקא לאירגונים ספציפיים אלא כרעיון, כקונספט, שלפושע מגיע להנות מהספק, שאולי הוא ישתקם, שאם הוא לא ייכנס לכלא להרבה זמן אז יש סיכוי שהוא יהיה אדם טוב לבסוף וכו'. ואם היו לו חיים קשים אז בכלל הוא זוכה להנאות והטבות. והקורבן? הוא כבר קורבן, בעיה שלו, שום דבר כבר לא ישנה את זה. (ככה לפחות זה נראה מהצד)

      מחק
  2. נכון אבל לא מדויק. גם הפושע וגם הקורבן רשאים לבקש ייצוג מהפרקליטות הציבורית במידה ואין ידם משגת. במקרה של אונס למשל, היות ומדובר על עבירה פלילית - הרי שמי שתובע במשפט הפלילי היא המדינה וקורבן האונס איננו צד כלל. מצד אחד זה טוב, כי הקורבן לא צריך לממן את ההליך המשפטי. מצד שני זה רע כי לא פעם פרקליטות המדינה ממהרת לסגור עסקאות טיעון מגוחכות. מה שכן, הקורבן יכול לתבוע את הפושע בהליך האזרחי לקבלת פיצויים ואז אחרי הרשעה בהליך הפלילי יהיה לו קשה להשיג הגנה ראויה.

    במה שאני מסכים לחלוטין הוא בקלות העונשים בארץ.
    פשוט שווה להיות עבריין בישראל.

    השבמחק
  3. אני מסכימה עם החמרת העונשים. הבעיה היא שספציפית, פה במדינה, לצערי העונשים לא חמורים מספיק. אם באמת היו מחמירים עם הענישה וההרתעה, דברים היו נראים אחרת לגמרי. למשל, אם היו יוצרים חקיקה לפיה "כל מי שנתפס עם אקדח/אולר/סכין ומסתובב איתו ללא סיבה מוצדקת (קיימת כזו?) מאוחר בלילה ישר יועלה למשפט ויוטל עליו קנס גבוה או אפילו כמה שנות מאסר" אולי דברים היו נראים אחרת. אם אדם יוצא מהבית עם חפצים כאלו, משמע שיש לו כוונת לפגוע באנשים. ככל שעונשי ההרתעה יהיו חמורים, כך יש סיכוי שאנשים יחשבו פעמיים לפני שהם יוצאים מהבית עם חפצים מהסוג הנ"ל.

    כקורבן וכבת של נרצח, אכן המדינה היא זו שמייצגת את הצד שלי, ובאמת זה מעמד קשה שבו אתה מרגיש כאילו לרוצחים יש יותר זכויות מאשר לך, ועוד במיוחד כשכל אחד מהם שוכר עו"ד מכובד שמייצג אותו ותומך בו ואתה כצד נפגע צריך להתמודד לבד עם הפרקליטות ולרדוף אחריהם ולהתחנן לפיסות מידע. לשמחתי עם הזמן, היחס של הפרקליטות השתפר, אבל עדיין, קשה מאד להתמודד עם זה. במיוחד עם הפחד הנוראי (והמוצדק) שהפושעים לא יקבלו את מה שמגיע להם. לי אישית קשה לקבל שהמדינה לא מחמירה מספיק. אני ומשפחתי עדיין מצויים בתהליך המשפטי הארוך והמייגע עצמו אבל הפחד מהבאות לא נותן לנו לישון בלילה.

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל אני מצטער לשמוע על מה שעברת ואני מקווה שהתלאות ייגמרו וכמה שיותר מהר

      דבר שני, בדיוק על זה מדובר ברשומה. דבר נוסף, לדעתי האשמה לא צריכה ליפול על עורכי הדין, הם מבחינתם עושים את העבודה שלהם. אם הם מייצגים רוצח, אין להם יותר מדי אפשרויות מלבד להגן עליו ומבחינתם להגן עליו זה שהוא יקבל את העונש המינימלי. כאשר השופטים/המערכת משתפת פעולה ובאמת מוותרים ומקלים על ימין ועל שמאל, פה מתחילה הבעיה

      מחק
  4. אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר, הגיע הזמן שהענישה תכלול את הבכירים
    ראש ממשלה ושריו נוהגים לא כיאות ויוצאים כמעט בזול
    החקירות נגד ראש הפרמידה, במקום אחר בכיר שהואשם
    אפילו אחוז מהקומבינות הסיבוביות היה מועף הביתה מזמן.

    כשהחוצפה מגיע מבכירים אז אזרחים אחרים לא מבינים
    למה להם מותר ולנו אסור, איזה דוגמא נותן ראש ממשלה
    איזה דוגמא נותנת יו"ר הכנסת, המשנה ושר בכיר אחר?

    מי שחוטא צריך לשלם ועם הכותרת של הכתבה מסכים
    צריך להעניש מבכיר ועד אזרח קטן, אך איש ציבור להדגיש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מוזמן לקרא את הרשומה "השתלשלותה של הדמוקרטיה", היא מדברת על זה.

      מחק