יום ראשון, 20 בנובמבר 2016

Apple גאונים בשיווק אבל גם לאחרים לא חסר

בשנת 1996 קניתי את נגן ה MP3 הראשון שלי. אם אתם חושבים שהתבלבלתי בתאריך מכיוון שבשנה הזו עדיין לא היו IPODים אז הכל בסדר, השנה נכונה. לחברה קוראים Archos ורוב הסיכויים שבכלל לא שמעתם עליה.

הנגן החזיק 10 שנים! (תראו לי מוצר טכנולוגי כיום שמחזיק כל כך הרבה זמן) ובשנת 2006, כשרציתי לקנות נגן אחר במקום, היה לי ברור שאני קונה נגן של Archos. רובכם, גם בשנת 2006, עדיין לא שמעתם על החברה הזו. כשהלכתי לחנות קטנה (ומטריפה) בתל אביב על מנת לראות אילו נגנים חדשים הם הוציאו, ראיתי מוצר של אותה החברה, שלימים קראנו לו טאבלט. המוצר היה טאבלטי לכל דבר אבל עם בעיה אחת, על המוצר הוטבע השם Archos ולא התפוח של Apple. רוב הסיכויים שגם כיום אין לכם מושג באיזו חברה מדובר. אני גם לא בטוח שהחנות ששיווקה את המוצרים של אותה חברה עדיין קיימת.

על Apple אני לא צריך לספר לכם וגם לא על הגאונות השיווקית שלהם, היא הייתה כל כך גאונית, שלרוב האנשים, העובדה שהטלפון הסלולרי לא ממש מתפקד ככזה, לא הפריעה להם. העיקר שהם יוכלו להשוויץ מול כולם שיש להם אייפון אבל האם שמתם לב לדבר המוזר שקרה מיד אחרי ש Apple הוציאו את האייפון? או אחרי שהם הוציאו את האייפד? הדוגמה הכי טובה שאני יכול להקביל את מה שקרה, היא למכונית עם גג פתוח, שנוסעת 3 מטר מאחורי אמבולנס בנסיעת חירום ועוקפת את כולם על גבו של האמבולנס וכשהתנועה בכביש נרגעת, היא גם עוקפת את האמבולנס עצמו וממשיכה ליעדה.

לא נראה לכם מוזר, שתוך זמן כל כך קצר אחרי שיצא האייפון, פתאום לכל החברות היה פיתרון של טלפון דק עם מסך מגע? לא נראה לכם מוזר שתוך זמן כל כך קצר אחרי שיצא האייפד, פתאום לכל שאר החברות גם יש מחשב קטן/גדול אשר עושה בצורה כזו או אחרת בדיוק את אותו הדבר? דבר דומה קרה עם האייפד. לקחו אייפון, הגדילו אותו, רכבו על ההצלחה שלו וכך המציאו מוצר חדש כביכול. אני לא יודע כמה זמן אנשי Apple עבדו על הטכנולוגיה הזו אבל מדהים כמה מהר לאחר מכן, יצאו כמעט כל שאר החברות עם מוצרים דומים, עם שיטת עבודה דומה. זה קרה כל כך מהר שקשה לי להאמין שהטכנולוגיה לא הייתה קיימת אצלם עוד קודם לכן והם פשוט לא ידעו איך להאכיל את הציבור (הלקוחות) בעובדה שזה מה שהם (הציבור) צריכים. Apple מבחינת אותן חברות, הייתה בדיוק מה שהם היו צריכים. Apple עשתה להם את עבודת השיווק והחינוך מחדש, שזו העבודה הקשה ביותר בתחום השיווק, וכל זה בלי להשקיע דולר אחד.

אחרי ש Apple חינכה את השוק לצריכת המוצר החדש בעל הממשק החדשני, כל מה שאותן חברות היו צריכות לעשות, זה להוציא מכשירים דומים ולומר "הנה, גם לנו יש את זה" וזהו. כמה מאמץ וכמה השקעה נחסכו מהם, זה פשוט מדהים. נכון ש Apple זכו בתחילת הדרך ב"זכות ראשונים" אבל בשוק של היום זה לא תמיד מספיק ועובדה היא שישנם מתחרים שכבר מזמן עקפו את Apple מבחינת כמות מכירות.

גאון שיווקי הוא זה שיודע איך לחנך את קהל היעד שלו להשתמש במוצר החדש שבנה. גאון יותר ממנו הוא זה שמשתמש בגאונות של קודמו לצרכים שלו.

5 תגובות:

  1. יש עוד הרבה מוצרים כאלו - למיקרוסופט היה מעין אייפאד ב2000, לIBM היה טלפון מגע וכו'.
    אפל הקימה ECO SYSTEM מלא שתמך במוצרים בצורה טובה מאוד, נתן את הממשק שהיה חדשני ומדהים בחלקות וחוויית המשתמש והכניסו לעולם את נושא האפליקציות בצורה הרבה יותר מושרשת בתוך המערכת הפעלה.
    לנוקיה היו חנויות לאפליקציות וגם לבלקברי אבל הם לא הפכו את זה לחלק מהחווייה ולכן הם נכשלו לדעתי.

    לי היה סמסונג TOUCH WIZ שהיה אמור להיות בדיוק כמו אייפון - מסך מגע, אפליקציות וכו'. בפרקטיקה - הוא היה חרא של טלפון עם מסך מגע מחורבן ומערכת הפעלה רחוקה מלהיות ידידותית.

    הגאונות היתה לשים את כל הפיתוח במקום אחד ובקרת איכות גבוהה מאוד שנתנה חוויית משתמש הרבה יותר טובה מהמתחרות.
    לדעתי, בגלל זה הם גם שולטים בשוק הלפטופים ה"יקרים" (מעל 1000$). בגלל שמערכת ההפעלה שלהם הרבה יותר נעימה ונוחה

    השבמחק
  2. הגיגים מעניינים, כשלון נוסף שראוי לציון הוא מערכת ההפעלה OS2 שהיתה איכותית, אבל לא דחפו אותה מספיק. בשולי הדברים - אני קצת לא מסכים עם הביטוי "על גבו של האמבולנס" בדימוי שנתת. האמבולנס לא סובל מהמזדנב, הוא לא מאט את נסיעתו או מתקשה להגיע ליעד. יתרה מזו - בשלב מסויים האמבולנס מגיע לבי"ח או לביתו של החולה - אני לא בטוח שרכב הספורט רוצה להגיע לאותו יעד.

    השבמחק
    תשובות
    1. האמבולנס (אפל) הגיע ליעדו (או ככה לפחות אפל מתנהגים). נהג הרכב, שניצל את הדרך הפנויה כל עוד האמבולנס היה בדרך, ממשיך עכשיו ליעד הבא שלו שנמצא הרחק משם...

      מחק
  3. אני מסכים :-) אבל גם אפל לא בהכרח היו מקוריים במוצרים שלהם.
    אני חשבתי מיד על מערכת ההפעלה החדשנית של אפל ליסה שהועתקה לוינדוז אבל בעצם אפל העתיקו אותה מזירוקס

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן גם אפל לא היו מקוריים, הם (סטיב ג'ובס) בעיקר ידע לקחת דברים קיימים שכביכול לא קשורים אחד לשני ולשלב את הכל למוצר שיראה טוב.

      מחק