יום חמישי, 2 באוגוסט 2018

סטטיסטיקת גירושים, את מגורשת, מגורשת, מגורשת

אני מתעב סטטיסטיקה, אני חושב שהשם סאדיסטיקה מתאים יותר.

בכל סוף שנה מגיעות הסטטיסטיקות. אחת מהן קשורה לאחוז הגירושים. לא זוכר את המספרים, אבל יצא ש 27% מהזוגות מתגרשים, המהדרין יאמרו ששליש מהזוגות מתגרשים. זה כל כך לא נכון כי החישוב נעשה בצורה מעוותת והיא לקיחת מספר הזוגות שהתגרשו השנה מול מספר הזוגות שנישאו השנה. זה כל כך מעוות. רוב אם לא כל הזוגות שהתגרשו השנה, התחתנו בשנה אחרת (קודמת לזו מטבע הדברים). תיאורטית יכול להיות מצב שכל אלה שהתחתנו בשנה מסויימת התגרשו השנה ומכאן נובע שבאותה שנה מסויימת, אחוז הגירושים הוא 100% (את זה אפשר לדעת רק בדיעבד, כי אנשים גם מתגרשים עשרות שנים אחרי שהתחתנו), אבל לפי החישוב הסטטיסטי כמו שהוא מתבצע, אחוז הגירושים הוא נמוך יותר ובכלל לא רלוונטי לשנה המדוברת.

ההנחה היחידה שאפשר בכל זאת לעשות, היא סטטיסטיקה על הסטטיסטיקה, אבל גם זה לא שווה הרבה. כשחשבתי על איזושהי דרך שכן תאפשר לחשב את מה שרוצים, הגעתי למסקנה שהחישוב היחידי שניתן לעשות, הוא לקחת את סך כל הגירושים ולחלק בסך כל הנישואים החל משנה מסויימת (נגיד קום המדינה), אבל גם אז התוצאה בתחילת הדרך תהיה מעוותת כי אחוז הגירושים יהיה גבוה מאחוז הנישואים (אנשים שהתגרשו בשנים הראשונות של תקופת הבדיקה התחתנו שנים קודם לכן), מה שכן, אחרי 70 שנה, המספרים יתחילו להתאזן פחות או יותר. דבר נוסף, הסטטיסטיקה תהיה כללית מאוד ולא מבוססת על שנה מסויימת.

כמו שכתבתי קודם לכן, אפשר לייצר סטטיסטיקה מבוססת שנה אבל היא תתעדכן לאורך הזמן והיא תהיה מדוייקת רק הרבה שנים קדימה כך שהמידע הזה לא יתן דבר שניתן להסיק ממנו.

4 תגובות:

  1. פתרון: לבדוק את האחוז המתגרש מבין אלו שנשאו לפני 5 שנים, 10 שנים וכדומה. ממילא אין דבר דומה בין זוגות שנישאו לפני 50 שנה לזוגות שנישאו לפני 5 שנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון שאין דברים דומים אבל המטרה היא רק לבדוק גירושים. מה תקבל בצורת הבדיקה שאתה מציע?

      מחק
    2. כי להגיד שאחוז הגירושין הוא 25 אחוז או 40 אחוז לא אומר כלום, אבל אם אתה לוקח את הזוגות שנישאו לפני 10 שנים ובודק כמה מהם התגרשו, זה נותן אינדיקציה טובה למה שיעור הגירושין לזוגות הנשואים 10 שנים (אפשר כמובן לשנות ל15 שנים, הזמן אינו משנה, ומה שמשנה הוא שיטת המדידה). שים לב שמלבד העובדה שזוגות שנשואים 50 שנה פחות סביר שיתגרשו, נתון כללי ללא טווח זמן, מכניס בחשבון גם זוגות שרק נישאו וכן נישואים שניים וכדומה.

      מחק
    3. אתה אומר שלא ניתן להסיק כלום מעצם הגירושים. יותר מעניין לדעת "אורך" של נישואים ומה הזמן ה"בעייתי" יותר ואולי דרך זה להבין איך לפתור את מה שגורם לזה. מעניין.

      מחק