יום ראשון, 12 באוגוסט 2018

ביטחון עצמי הוא הכל חוץ מעצמי

אחד הטיפים להורים, הוא לומר לילדים דברים חיוביים, לתת להם חיזוקים חיוביים ובעיקר לדבר על ההתנהגות שלהם ולא עליהם עצמם. לדוגמה, לא לומר אתה ילד רע, אלא מה שעשית היה רע. כלומר לנתק את הפעולה מהילד עצמו.

המטרה העיקרית היא לא לפגוע בביטחון העצמי שלהם. מאותה סיבה אומרים לנו להקרין ביטחון עצמי, לא להראות שפופים וקשיי יום אלא להרים את הסנטר למעלה ולהביט לשמש בלבן של העין.

עכשיו נשאלת השאלה הגדולה: מה מקורו של הביטחון העצמי? בעצמנו? הרי מכאן שמו, לא? אז זהו שלא. מקורו בכל דבר אחר חוץ מעצמנו, קרי הסביבה שלנו.

התרגילים אומרים לקום בבוקר, להסתכל בראי ולטפוח לעצמנו על השכם (לכל אלה עם פריצת דיסק, מומלץ לעשות זאת בעדינות), אבל מה התרגילים האלה שווים אם מהסביבה אנחנו מקבלים פידבק שלילי? לדוגמה מהמורים שנותנים ציונים נמוכים, מהחברים שבוחרים אותך אחרון למשחק כדורגל, מנשים שנעלמות מיד אחרי הפגישה הראשונה וכן הלאה.

התוצאה של כל זה, היא שהביטחון העצמי שלנו יורד לגובה הדשא אחרי כיסוח. הנה, שוב פעם כתבתי ביטחון עצמי, אבל הוא ממש לא עצמי, הוא כל דבר חוץ מעצמי.

לומר לבן אדם להתאמן על הביטחון העצמי שלו, זה קצת לירוק לו בפרצוף. כי הרי איך הוא יכול להתאמן על משהו שמגיע מהסביבה? הוא יכול לומר לעצמו בראי 30 פעם ביום שהוא נראה טוב והוא בן זוג מדהים, אבל אם הנשים שוב ושוב בורחות אחרי פגישה ראשונה, זה כנראה אומר דרשני. הוא יכול לומר לעצמו בראי 30 פעם שהוא תלמיד גאון, אבל אם הוא שוב ושוב מקבל ציונים נמוכים, אז כדאי שיעשה בדק בית ולא רק מול המראה. הוא יכול לומר לעצמו בראי 30 פעם שהוא שחקן מעולה, אבל אם הוא נכשל בכל האודישנים אז כנראה שיש לכך סיבה.

אז מישהו מוכן להסביר לי למה קוראים לזה ביטחון עצמי?

12 תגובות:

  1. ביטחון עצמי זה איך אתה מקבל את עצמך.
    (ואני יכולה להבטיח לך שגם לבראד פיט לא כל אשה אמרה כן).

    אני מאמינה (וזה מנסיון אישי שלי) שאם אתה מרגיש טוב עם איך שאתה נראה ומאמין שאתה נראה טוב, אתה מקרין משהו לסביבה.
    הרי תמיד יהיו אנשים שלא תמצא חן בעינייהם, אז מה?
    בוא ניקח לדוגמה משקל (כן אני אוהבת את הנושא הזה)
    אז נכון שיש כאלה שיסתכלו עלי ויגידו שמנה, ויש כאלה שיסתכלו ויגידו סקסית נו אז??? אני צריכה להתייחס רק לאילו שלא אוהבים את איך שאני נראית?
    כוס אמק (סליחה על הביטוי) אבל מי הם שיחליטו אם אני נראית או לא נראית טוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. את יכולה לקבל את עצמך איך שאת רוצה אבל

      מה לגבי לימודים? - יופי לך שאת חושבת שאת גאונה, שורה תחתונה הציונים שלך בקאנטים
      מה לגבי יכולת משחק? - יופי שאת חושבת שאת שחקנית דגולה, תכלס, את מובטלת
      מה לגבי מראה (הנקודה שאת העלת) - יופי שאת חושבת שאת חתיכה הורסת, תכלס, אף אחד לא רוצה לגעת בך ממטר

      אז את יכולה לשים על כל זה פס ולומר "מה איכפת לי" השאלה היא, האם זה פותר את הבעיה?

      למרות שגם אם כן (וזה לא), זה עדיין לא סותר את העובדה שהביטחון העצמי, מושפע לא מעצמנו

      מחק
    2. אם אתה חושב שאתה חכם ויש לך ציונים חרא זה ממש לא אומר שאתה טיפש.
      לי (למשל) היו חרא ציונים בבית הספר וזה לא מנע ממני ללכת ללמוד אחר כך (כל אחד יכול ללמוד, השאלה היא אם הוא רוצה).

      העניין הוא שאם תחשוב שאתה טיפש, או מכוער או לא משנה מה אז זה בדיוק מה שתעביר לסביבה, אבל אם תרגיש שאתה יפה/חכם/וכ"ו אז אולי לא כולם יחשבו כמוך (בכל זאת לכל אחד דעה משלו) אבל אתה מקרין משהו לסביבה.

      מחק
  2. אני חושבת שביטחון עצמי מאוד מגיע מאיתנו
    אז נכון שציון נמוך יכול להוריד אותו ויכולת משחק יכולה להוריד עוד טיפה... אבל למזלינו ביטחון עצמי מורכב מכמה מרכיבים...
    אני למשל לעולם לא אדע לשיר, אבל אני יודעת שאני טובה בדברים אחרים.. וכשאני רוצה להרגיש שלמה עם עצמי ולכבד ולאהוב את עצמי אני מתמקדת באותם הדברים שאני דווקא כן טובה בהם!
    אני חושבת שלא קיים בנאדם בעולם שלא טוב בשומדבר... פשוט לא קיים...
    לכולנו יש נקודות חוזקה- והביטחון העצמי שלנו יירד רק ואך ורק אם נרשה לעצמינו לשכוח את זה!

    השבמחק
    תשובות
    1. העניין הוא שאת לא סותרת את מה שאני אומר :)
      הביטחון העצמי שלנו הוא תוצאה של דברים חיצוניים.
      ועד כמה שאנחנו טובים במשהו מסויים, אנחנו לא תמיד נראה לעשות דווקא אותו ואם מישהו מאוד רוצה לשחק בברודווי אבל נכשל שוב ושוב ממש לא מעניין אותו שהוא יודע לצייר - הוא רוצה לשחק ולא יכול ולכן הביטחון שלו ירד

      מחק
    2. הביטחון העצמי שלנו- הוא תוצר של תפיסתינו את המציאות. איך אנחנו תופסים את החוויה הזו של שליליות- היה אדם גדול בשם אדלר שהמציא תיאוריה שכל התיאוריה אמרה שלכולנו יש מינוסים אבל זה מה שגורם לעולם להתקדם- אם אתה לא טוב ואתה רוצה להיות טוב (פרט לתחומים מאוד מצומצמים) אתה תהיה טוב! יש כישרון זה נכון אבל יש השקעה ויש צורך ואלו יובילו אותנו קדימה- יחד עם הביטחון העצמי שלנו ואני לא אומרת שזה פשוט- אבל הביטחון העצמי שלנו תלוי בנו בסופו של יום...

      מחק
  3. יש משפט שאומר "אנחנו לא מה שאנחנו חושבים שאנחנו, אנחנו גם לא מה שאחרים חושבים שאנחנו , אנחנו מה שנדמה לנו שאחרים חושבים עלינו"
    כך שאם זהו לא מקרה שמצדיק את עצמו - תלמיד טיפש עם בטחון עצמי נמוך. שאר המקרים תלויים במה שאתה מקרין כלפי הסביבה, והיא שקולטת אותך, מקרינה לך זאת בחזרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים חלקית, אנחנו מה שאנחנו חושבים שאחרים אנחנו - נכון
      אבל בכוונה הכנסתי עובדות ואירועים לעניין הזה
      אם תלמיד יקבל נכשל שוב ושוב, הביטחון ה"עצמי" שלו ירד. מצד שני הוא יכול לחשוב שהוא גאון כמה שהוא רוצה אבל זה לא יעזור לו לקבל ציונים גבוהים.

      מחק
  4. ידיעה = כוח. צריך לדעת איך נכון להתייחס לכישלון והדרך היא:
    אים ניכשלתי למשל במבחן זה לא מפני שאני לא מספיק חכם
    אלא בגלל שלא השקעתי מספיק ,ולכן התובנה צריכה להיות
    בכלל לא שייכת למנת מישכל שלי אלא האים התייחסתי מספיק ברצינות ללימודים? האים התכוננתי מספיק טוב למבחן?
    כניראה שלא .ולכן צריך לדברו לומר לעצמינו שאני צריך לקחת את הלימודים
    יותר ברצינות אים אני רוצה להצליח שהרי אני לא רוצה לסבול בעתיד ללא מקצוע וכו`... והפנימיות תבין ותירצה דרך להשתנות ואים תישאל
    את עצמך מה עלי לעשות כדי להצליח יהיה קול פנימי שיתן לך תשובה.
    והתשובה שלי לדעתי עונה מדויק על כל מה שטענת.
    ולגבי מה שכתבתה בפתיח.זה תגובת שרשרת ,כלומר:
    אים אתה לא לומד טוב אתה מקבל ציונים נמוכים ואז הערך שלך יורד
    בעיני הכיתה ואז הם מתרחקים ממך כי הם מחפשים מצליחים,
    ואז אתה מסתכל על עצמך כלא מוצלח בלימודים.
    ודחוי ע`י החברה והמורים מקניטים.ואתה מתחיל להאמין שאכן אתה לא יוצלח,וזה מתגלגל עוד ועוד.
    ואים אתה מאמין שאתה לא יוצלח וחברים דוחים אותך אתה תבוא
    חסר ביטחון לפגישה והיא תרגיש ותידחה אותך , כי היא שוב מחפשת מצליח,ואז שוב הערך העצמי שלך יורד.
    ולכן נחזור להתחלה ונבין שצריך לקחת את החיים ברצינות ולהתאמץ
    וללמוד ולהצליח ולומר מבחינתי כישלון הוא לא אופציה.
    ואז כל ההצלחות באות בכל התחומים.
    והאדם לא צריך לומר לעצמו אני מוצלח ובזה ניגמר העניין אלא
    הוא צריך לחפש מיקרים של הצלחות שהיו לו במשך היום ולהתמקד בהם בדמיונו וזה ניקרה לטפוח על השכם שלו כדי לעודד את עצמך
    להמשיך ולהתחזק.
    ולגבי כישלונות שהיו לי בדברים להתמקד בכישלון שרוצה לתקן ולשאול
    את עצמי ממה הוא נובע ולתקן.
    כמו למשל יש מצב שאתה מאוד רוצה אישה מסויימת ולכן אתה ניגש אליה בהתרגשות ונידבק אליה ולא מרגיש חופשי וזה דוחה אותה
    לכן צריך לשבת עים עצמך ולראות נתונים ולבדוק איך לנטרל התרגשות
    ואים לא יודעים מתענינים ושואלים מישהו טוב וחכם וכשיש יידע בא שינוי.
    וזה דוגמה ולא כאן המקום לפרט כי הפרטים ארוכים אבל אני מקווה שהבנתה את העיקרון.
    דבר נוסף תמיד תתמק במה שטוב בך ובכישרונות שבך כדי להרגיש ערך עצמי ולא תזלזל בעצמך.
    ואים יש משהו שאני לא מצליח בו ואני רוצה אני צריך להשקיע וללמוד ולקרא כדי שאצליח.
    כי הכל שאלה של יידע כי כשיש יידע יש ביטחון והצלחות.
    ויידע דורש לימוד.
    וצריך לדעת שאים מדברים על בעיה בקשר עים נערה או אישה
    לא כל אישה שלא התחברנו זה לזו זה בגלל שאני לא בסדר.
    חשבתה על זה שאולי היא לא המיכסה שלך.
    חשבתה על זה שהיא אולי נוטה לחפש חבר עשיר בלבד .
    ואים אתה לא עשיר זה עושה אותך חסר ?
    תבין לבסוף:
    יכול להיות אדם שיש לו הכלללללל ויהיה חסר לו דבר קטן והוא יתמקד בו הוא ירגיש עני וחסר ועצוב.
    ויכול להיות אדם שאין לו כלוםםםם ויהיה לו דבר אחד טוב ויתמקד בו
    ירגיש עשיר ומלא ושמח.
    הכל שאלה של במה אני מתמקד !
    ואת זה גם מלמד התנ`ך במגילת אסתר אצל המן שראה שמרדכי לא משתחווה אליו למרות שכולם השתחוו לפניו אמר וכל זה לא שוה לי
    כי התמקד במה שאין לו.

    השבמחק
  5. לדעתי אני חושבת שהבטחון מאוד מושפע מהחבר`ה ומהסביבה..
    אני אגיד לכם ת`כלס.
    לי נגמר הביטחון. שהיה לי ה-מ-ו-ן ואנשים היו מתים לביטחון כמו שלי.
    אבל המורים שתמיד מעליבים. החבר`ה שלא מאמינה בי.
    הפחד הזה..
    לא עובר .. ממש לא עובר.
    וגם שאני אומרת לעצמי "אני ישים פס על כולם ואני פשוט ירים את עצמי!"
    אבל זה קשה כמה שאומרים שזה אפשרי.
    וכן.. זה בהחלט אפשרי. אבל עדיין..
    ישלי דוגמא..
    אני תמיד שרתי.. מאז ומתמיד. שירה זה היה ה-דבר אצלי.
    אבל אין.. אני מפחדת לשיר.. אנשים כל כך מורידים לי ת`ביטחון בלי לחשוב.אבל עדיין.. אני מאמינה בעצמי.
    ואני ממש ממש מסכיהמ עם כל מילה שאמרתם פה.
    לא לשכוח שהלטובה ;]

    השבמחק
  6. לאו דווקא, זה מה שאתה מקרין לסביבתך -
    אבל באיזשהו מקום הסביבה גורמת הרבה פעמים להרגשה הזו
    של חוסר ביטחון בגלל "ירידות" כאלו ואחרות.

    השבמחק
  7. משפחה. לדעתי הכל בא מהמשפחה-איך ההורים גידלו את הילד,עם חום ואהבה או צעקות ומכות.מכאן מגיע ביטחון עצמי נמוך או גבוה.ככה הוא יוצא לדרך החיים שלו.אם ילד מקבל חום ואהבה בבית אז הוא לומד להיות שייך לחברה איפה שהוא נמצא בה וקח מקרה הפוך-אם ילד גודל עם צעקות ומכות עם ההורים שלא מחזקים אותו,משתיקים אותו-אז ככה הוא נמצא בחיים שלו הבוגרים עם ביטחון עצמי נמוך-זאת דעתי-כי ילד הוא לומד להתמודד עם דברים רק מהמשפחה שלו

    השבמחק