יום שני, 2 בינואר 2017

סטודנט? תחייך! האוברדראפט עלינו

היה הייתה בחורה עם מינוס בבנק. בשל כך, מדי זמן מה, היא הייתה מקבלת טלפון מהבנק עם בקשה לכסות אותו בהקדם.

בכל פעם מחדש, היא הייתה צריכה להמציא תירוצים שאוטוטו זה יקרה על מנת להרוויח עוד קצת זמן. היחסים עם הבנק היו מאוד קרובים אבל לא במובן החיובי של המילה.

ואז קרה הבלתי יאמן: הפיתרון התגלה בדמות שינוי סטטוס החשבון של אותה בחורה. במקום חשבון רגיל, היא שינתה את החשבון שלה לסטודנטיאלי ולחשבון מהסוג הזה, הבנק נותן הטבות מפליגות כולל מסגרת אשראי מאוד גבוהה והכל לטובת הלקוח.

הפקידה שהחליפה לה את סטטוס החשבון חייכה מאוד לנוכח המעמד, לא ברור אם בשל העובדה שהיא לא תצטרך יותר להתקשר לאותה בחורה או בגלל שהבנק הולך לעשות מהלך רווחי לא קטן על אותה בחורה.

נכון, האחריות למינוס היא על הבחורה עצמה בלבד אך הבנק מנצל את המצב הזה טוב מאוד, ותחת האיצטלה של "טובת הלקוח" הוא מכניס אותה לבור יותר גדול. ההטבה הזו שניתנת לסטודנטים נועדה לקשור את הסטודנט לבנק גם כאשר הוא יפסיק להיות סטודנט ובהתאם גם סטטוס החשבון שלו יפסיק להיות סטודנטיאלי. אז גם תתחיל העבודה הקשה של אותו סטודנט (לשעבר) להחזיר את החשבון לאיזון.

אם בתור חשבון סטודנטיאלי הבנק מאפשר ללקוח להיכנס למינוס של 10,000 שקל לדוגמה, ברגע שהלקוח יפסיק להיות סטודנט הוא יאלץ להשלים את המינוס לרמה המותרת לחשבון "רגיל" וזה נעשה בד"כ על ידי לקיחת הלוואה (מהבנק, אלא מה?), פעולה ששוב קושרת את הלקוח לבנק. במידה והלקוח לא מתעשת בזמן, כדור השלג רק ימשיך להתגלגל ויקשור אותו חזק יותר לבנק.

שורה תחתונה, אל תתפתו ל"מבצעים" בבנק בכל מה שקשור למסגרות אשראי והלוואות, זה הלחם והחמאה שלהם. במלוא מובן המילה.

4 תגובות:

  1. לא מסכים ב-100%
    הבנק נותן לך להשתמש בכסף שלא שלך כ"אשראי", כלומר הבנק נותן בך אמון שתחזיר את הכסף בהקדם. אוברדראפט לא נועד כדי להעמיק אותו או כדי לחיות בו כל החיים, אלא כמיקדמה על חשבון כסף שאמור להתקבל. אנשים לא מבינים את זה וצוללים למינוס מתוך אשליה שהם "קיבלו כסף מהבנק מתנה".
    וכן - רצוי לקחת הלוואה במקום אשראי-משיכת-יתר בגלל שהריבית היום היא אפסית בהשאווה לעבר. וגם כאן, ההלוואה היא מתוך הנחה שתוכל לאזן את החשבון בהמשך - זו לא מתנה של הבנק.
    אי מתן אשראי או הלוואה הוא הרסני הרבה יותר מאשר לתת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תכלס, הסברת קצת יותר למה מה שכתבתי זה בדיוק זה. הבנק יודע עם מי יש לו עסק וברורה לו הפסיכולוגיה מאחורי ההלוואה שלו (כמו שתיארת בעצמך). נכון, עובדתית, עדיפה הלוואה על אוברדראפט אבל זו כבר התוצאה של כדור שלג שהתחיל להתגלגל עוד קודם לכן בדמות חשבון בנק שנותן לך אוברדראפט רציני...

      בתור חשבון רגיל לפחות הבן אדם מקבל תזכורות כל הזמן ויש מישהו שמציק לו, בתור סטודנט יש לו כביכול "שקט תעשייתי" אבל צריך להיות לו ברור שזה לא פועל לטובתו.

      מחק
    2. השאלה היא מה אתה עושה עם הכסף. אם אתה במינוס ולוקח הלוואה רק כי הבנק נותן ונוסע לאלפים לחופשת סקי - אז אתה חסר אחריות ודי טיפש, אבל אם אתה לוקח הלוואה כדי לכסות מינוס בידיעה שאתה עומד בהחזרי ההלוואה וחוסך מאות שקלים של ריבית - אז אתה חכם. לקיחת ההלוואה כהלוואה היא לא מעשה חסר אחריות ואווילי - זה הכל שאלה של מה אתה עושה עם הכסף בסופו של דבר...

      מחק
    3. שים לב על מה הרשומה מדברת. היא מדברת על אוברדראפט של סטודנט שעל מנת לקבל "שקט תעשייתי" רק משנה את הסטטוס של החשבון שלו וזהו... חושב שבזה הוא קנה את עולמו... ההלוואה היא תוצר לוואי... שאם לא מטפלים בו בזמן, הוא הופך לכדור שלג

      מחק