יום שלישי, 25 בדצמבר 2018

מומחים בע"מ

מה אתם עושים כשיש לכם שאלה או בעיה בנושא מסויים? התשובה הראשונית אומרת לפנות למומחים בתחום אבל האם המידע שנקבל מהם תמיד יהיה הנכון והמומלץ לעבוד על פיו? אני חושב שלא תמיד כך הדבר.

אם לדוגמה יש לכם בעיה רפואית ואתם הולכים להתייעצות אצל מנהל המחלקה בבית חולים מפורסם, שהתמחותו היא ניתוח, רוב הסיכויים שההצעה שתקבלו ממנו תהיה קשורה למה שהוא מכיר הכי טוב, קרי ניתוח.

עם מומחי כלכלה זה בכלל בעייתי כי לא פעם ולא פעמיים ראיתי 2 כתבות בנושא כלכלי כלשהו, שנמצאות אחת ליד השניה, כאשר כל כתבה נכתבה על ידי מומחה אחר וכל אחת אומרת את ההיפך מהשניה, כולל הסבר מפורט ומשכנע מדוע מה שכתוב בה הוא נכון. כמו כן, יש סיכוי שמומחי הכלכלה נמצאים בפוזיציה (מושקעים בנכס, כאשר הרווח שלהם יבוא מעליית/ירידת ערך הנכס) ולכן כל מה שהם יכתבו יהיה מתוך אותה פוזיציה ואתם לא תדעו מכך.

אם תלכו לנטורופתית/הומאופתית, אשר גם מוכרת מוצרים (שלה או של חברה שיש לה קשר עסקי), רוב הסיכויים הם שהיא תמליץ לכם דווקא על המוצרים האלה, מה שלדעתי פוגע באמינות שלה, גם אם המוצרים האלה טובים/מעולים/עושים את העבודה. דבר נוסף שיכול לקרות הוא שהיא תשלח אתכם לחנות שהיא עובדת איתה. אתם תרוויחו הנחה כי היא שלחה אתכם, החנות תרוויח כי קניתם אצלה, וכנראה שגם ההומאופטית/נטורופטית תרוויח את האחוזים שלה, כביכול win win win situation אבל יש פה טעם לפגם.

ישנם מוצרי אלקטרוניקה שרק חנויות אלקטרוניקה מסויימות מייבאות אותם ולכן המטרה שלהן היא להשמיץ את המתחרים. דוגמה מעולה לכך הם נגני המוזיקה למיניהם. כאשר עשיתי סקר שוק לגבי נגן MP3, כל חנות דיווחה על אחוז תקלות גבוה מאוד אצל המתחרים ואם אני אסכם את כל חוות הדעת שקיבלתי מה“מומחים“ אז מומלץ להתרחק מכל נגני המוזיקה שקיימים בשוק כי כולם תקולים. מובן שזה לא נכון, אבל זה מה שקורה כשמתייעצים עם "מומחים" בתחום.

כאשר רוצים לקנות מחשב חדש, המטרה היא לקנות מחשב שמתאים לצרכים שלנו אבל המטרה של המוכר בחנות היא למכור לכם את מה שיש לו במלאי כרגע, כדי להיפטר ממנו. אם תבואו עם הוראות לגבי מה בדיוק אתם מחפשים, תשימו לב שהמוכר יתחיל לכוון אתכם ממה שאתם רוצים למה שיש לו. היה לי מקרה עם מוכר בחנות, שאמרתי לו שאני לא אקנה מוצר של חברה מסויימת והוא הסכים איתי. כשהוא הלך לבדוק במפרט שיש לו וראה שהמוצר הוא דווקא כן של אותה חברה, הוא התחיל לשכנע אותי שבעצם החברה הזו טובה מאוד ובכלל כל המוצרים האלה הם אותו דבר ולא משנה של איזו חברה. מיותר לציין ששם לא קניתי.

אם חשבתם שלגוגל הפתרונים, אז גם שם צפויה לכם אכזבה כי עודף המידע ואיתו גם עודף זבל המידע, גבוהים מאוד ובכלל, תוצאות החיפוש לא תלויות במכובדתו וידיעותיו של המומחה אלא באיש המחשבים שבנה לו את האתר וידע איך להקפיץ אותו לראש טבלת תוצאות החיפוש.

לכו למומחים, קבלו חוות דעת ראשונות ושניות אבל קחו את הכל בערבון מוגבל ובסופו של דבר, תפעלו לפי השיקולים שלכם, זה הכי חשוב.

3 תגובות:

  1. אין ספק שאתה צודק צריך להתיעץ עם מומחים וללכת עם האינטואיציה והלב מי המתאים ביותר
    מי דובר אמת ומי אמין ומהמן.
    הרי לא כולנו מומחים ואם לא נסמוך על מישהו נתקע.
    יפה כתבת ותודה על ההעצה.
    יום נעים♥

    השבמחק
  2. אמן!!! לעיתים קרובות יש אנשים שאינם יכולים להכיל את כל ההתיעצויות וזקוקים לאיש תיווך. זוהי העבודה של האחיות.
    אבל יש שחיקה קשה במקצוע, רמת הידע גבולי בגלל שאין צורך אמיתי בהתעדכנות מקצועית ולכן אנשים אינם פונים לאחיות כאל מקורות תיווך ומידע.
    אני רוצה לשנות את זה. זוהי המטרה שלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכללית מושלם, כאשר מתקשרים ליעוץ, הוא כן עם אחיות, כך שכבודכן במקומו מונח

      מחק