יום שלישי, 18 בדצמבר 2018

בעיה גוגלתית

גוגל (ולא רק) שומרים בארכיון את כל (או רוב) האתרים שהם סרקו אי פעם. יש לכך יתרונות בלמצוא מידע ישן שכבר לא קיים. אבל יש לזה גם לא מעט חסרונות שחלקם אף יכולים לפגוע כלכלית בעסקים.

לפני מספר שנים דיברתי עם מישהי שעבדה בפרסום ושיווק חברות. זמן רב לפני כן היא פירסמה חברה מסויימת, כולל בניית אתר תדמית לאותה חברה. לאחר זמן מה הקשר ביניהם התנתק והיא החליטה לא לפרסם אותם יותר ולכן הורידה את אתר התדמית. להפתעתה, לאחר מספר חודשים היא שמה לב שאנשים עדיין מקשרים בינה לבין אותה חברה, דבר שהיא לא כל כך אהבה לשמוע בגלל אותו מקרה שבגינו היא ניתקה איתם את הקשר.

אחרי שבדקה את העניין, היא גילתה שהבעיה היא בארכיון של גוגל, ששמר את ההיסטוריה של האתר שלה וכשמחפשים בגוגל, ניתן למצוא את אתר התדמית המפורסם. דבר כזה יכול לפגוע לה בעסקים כי חברות אחרות יכולות לראות את הקשר הזה ועל פי זה להחליט לא לעבוד איתה בשל ניגוד אינטרסים, תחרות או סתם מוניטין רע. כאשר היא פנתה לגוגל בנושא, נאמר לה שהם לא יסירו את הדף מהארכיון ולכן מבחינתה מדובר בעובדה מוגמרת. אין לי מושג אם יש לה קייס כלשהו לתבוע את גוגל אבל אמרתי לה שבמקום להילחם בהם, שתשתמש באותו כלי הארכיון, כדי לפתור את הבעיה.

הפיתרון (אני לא בטוח שהוא יעבוד ב 100% אבל שווה לנסות) הינו בכך שבמקום למחוק את הדף ואז גוגל זוכר אותו כמות שהוא למרות שהוא כבר לא קיים בפועל, להחליפו בדף ריק או עם הודעה מתאימה למשך תקופה ואז מה שיישמר בארכיון הינו הדף החדש (הריק) ולא הדף הישן עם המידע הלא רלוונטי. כאשר בארכיון יתעדכן המידע "החדש" של אתר (כלומר אותה כתובת בדיוק), לא ניתן יהיה יותר למצא את המידע הקודם, לפחות לא כברירת מחדל. הפיתרון נכון בהנחה שהשמירה בארכיון מתבצעת ללא שמירת מספר גירסאות לכל דף נתון וגם אם כן, הגישה לגירסאות קודמות הינה פחות טריוויאלית מאשר לגירסה ה"אחרונה". אין לי מושג כל כמה זמן גוגל מעדכנים את הארכיון אבל אני בטוח שכיום זה לא עניין של יותר מדי זמן.

8 תגובות:

  1. גוגל מקשיבים רק לממשלות. היא צריכה ליפנות לממשלה, לא יודע איזה מישרד \ אגף, ולהגיד להם שיורו לגוגל להוריד את הדף.

    השבמחק
  2. הפתרון שהצעת הוא בדיוק הפתרון להחליף את הדף/דפים בדפים עם מידע שונה - רצוי לא ריק לדעתי. ולחכות עד שגוגל יסרוק.
    בגוגל לא מופיעות מספר גרסאות. המידע נשמר לתקופה ואז נמחק ולא יופיע יותר. אם זה קיים אי שם בדטה-בייס של גוגל או לא, זה לא ממש חשוב. זה מפסיק להופיע בתוצאות החיפוש.

    כל מה שנדרש הוא העלת דפים שכתובתם תהייה זהה לכתובת הדפים הקודמים. עם איזה תוכן שהיא רוצה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מפסיק להופיע בתוצאות החיפוש אבל יש לא מעט דרכים לחפש גם בארכיון שלהם

      מחק
  3. חשוב לדעת, תודה!

    השבמחק
  4. על בשרי אני יודעת שגם חודשים/שנים אחרי שאתה משנה דף, הופך אותו לדף ריק או מוחק לחלוטין, עדיין אפשר בדף החיפוש של גוגל לראות את הקישור המקורי והתקציר של הדף המקורי.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכמה חודשים/שנים? מדובר?

      מחק
    2. הא מעניין, כבר לא עולה, לפחות לא בתוצאות הראשונות ואין לי כוח לבדוק עוד. מניחה שזה היה כמעט שנה.

      מחק
    3. אני מתאר לעצמי שמדובר בכמה חודשים שצריך לחכות. אפשר להעלות דף ריק לבינתיים או עם הודעה "under construction".

      מחק