יום שלישי, 12 במרץ 2019

מי שמרכל איתך, מרכל עליך

אתם בטח מכירים את הביטוי "נכנס יין יצא סוד".

גילוי סודות הוא סוג של ריכול. זה צהוב, זה רדוד אבל זה בעיקר מעניין, אחרת לא היה לזה רייטינג כל כך גבוה.

האם אתם שומרים את כל הסודות שאי פעם סיפרו לכם? לפי מה אתם קובעים איזה סוד, על עצמכם או על אחרים, לשמור ואיזה לא או לחילופין למי לספר ולמי לא? חשבתם על העובדה שאם אתם מגלים סוד למישהו, אתם בעצם נותנים לו לגיטימציה לספר אותו הלאה גם אם ביקשתם ממנו בצורה מאוד יפה לא לעשות זאת? הרי זה מה שאתם עושים ברגע זה, מספרים סוד שאתם לא אמורים לספר למישהו שממנו אתם מבקשים לא לעשות בדיוק את זה.

זה עלול להגיע למצב שבו אתם מנהלים שיחה עם חבר טוב ומבקשים ממנו לא להעביר את הסוד הלאה בלי לדעת שבעצם יש לו סוד עליכם, שהוא לא מספר לכם. אנחנו נסמוך על בן אדם קרוב לנו, בתור מישהו שיודע לשמור סודות אבל אם הוא כל כך טוב בלשמור סודות, יש מצב שיש לו סוד עלינו, שהוא לא מספר לנו. האם זה מוריד מהאמינות שלו או מעלה? האם נמשיך לגלות לו סודות בידיעה שאולי יש לו סודות שהוא לא מגלה לנו?

זה כמובן עובד גם הפוך. אם הוא כן יגלה לנו סוד עלינו שמישהו אחר סיפר לו אנחנו נעריך אותו, אבל מהר מאוד נתהה אילו סודות שאנחנו גילינו לו, הוא סיפר לאחרים.

יש פה ניגוד עניינים ברור, שעלינו לתת עליו את הדעת.

9 תגובות:

  1. יש כמה אנשים שאני מגלה להם "סודות" כי אני יודעת שזו הדרך הכי טובה וקלה להפיץ אותם בלי להתאמץ :-)

    וברצינות- כמו שאני שומרת ולא מעבירה הלאה דברים שאנשים מספרים לי , ככה אני מצפה שהם יעשו לגבי דברים שאני חולקת - אבל מוכנה נפשית להתאכזב...

    השבמחק
  2. עדיף לא לרכל מלכתחילה, מנסיון.

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודה למחשבה :)

      האם על הבן אדם שמולנו שלא מגלה לנו את הסוד עלינו (אם בכלל יש לו כזה) נסתכל בצורה שלילית? או אולי חיובית? זו בדיוק השאלה. סוד לא חייב להיות רכילותי.

      מחק
    2. עדיף לחשוב על זה בצורה חיובית. בטח הוא אינו אומר את הידוע לו בגלל שאיכפת לו לא לפגוע בך. "לדון אותו לכף זכות".

      מחק
  3. זה עניין של דירוג חברים. החבר הכי טוב שלך יספר לך ולא יספר עליך .
    הכל שאלה של איפה אתה בדירוג מבחינתו

    השבמחק
    תשובות
    1. ואז שוב יש מילכוד. את לא באמת יכולה לדעת באיזה דרוג את אצלו מבלי לשאול אותו, ואם תשאלי אותו, מה הוא יאמר? כן אני מרכל עלייך? כן יש לי סוד לגבייך אבל אני לא אומר לך?

      מחק
  4. כן, מי שמרכל איתך על אנשים אחרים מרכל עם האחרים עליך, זה בדרך כלל מה שקורה, השאלה היא מה והאם זה כל כך נוראי? אם אני מדברת עם חברה על מישהו אחר ששנינו מכירים האם זה נחשב לרכילות? אם אני מספרת לידיד שלי שחברה שלי התחילה ללמוד או יוצאת עם מישהו אז זה לא בסדר?

    אם אתה יודע לשמור סוד אתה שומר בפני כולם. כמו שאתה לא תרצה שאני אספר דברים שאתה אומר לי על אחרים ככה האחר לא רוצה שאני אספר דברים שהוא אמר. זה לא חייב להיות משהו רע אבל עדיין אם לא מספרים אז לא מספרים.

    השבמחק
  5. תשמע סיפור. אדם שאני מכיר היטב, נקרא לו א' לצורך העניין. מה זה מכיר היטב? כמו שאני מכיר את עצמי. עוה"ד של אותו א' היתה מרכלת בפניו על לקוחותיה. לא סודות מדינה ולא דברים מרושעים מדי, אבל אתה יודע, ענייני פרטיות וחסיון לקוח לא מי יודע כמה עניינו אותה. קרה מה שקרה ויחסיהם של א' ועורכת דינו הגיעו לפיצוץ שהסתיים בבית המשפט, כשהלקוחה לשעבר מושא רכילותה של עוה"ד מופיעה ברשימת העדים של התובע א'.

    המשפט הסתיים כבר מזמן, והיום יושבת קרוב לוודאי אותה עורכת דין עם מכריה/לקוחותיה ומרכלת על א', הלקוח לשעבר שתבע (וזכה). ומי יודע, אולי עוד ימצא עצמו מעיד נגדה ביום מן הימים בתביעה שיגיש נגדה אותו אחד שהיום נאלץ לשמוע את הרכילות על א'... וחוזר חלילה

    השבמחק