יום רביעי, 18 באוקטובר 2017

קומוניזם2.0

עצמאות כלכלית לכולם. כן, זה אפשרי וכשאני כותב כולם, אני מתכוון לכולם, כולל אתם, אלה שקוראים את הרשומה הזו. הנחת היסוד של עצמאות כלכלית היא שהכסף עובד בשבילך ואין צורך ללכת לעבוד על מנת לסגור את החודש. במילים אחרות, חיים על הריבית. שמים כסף בבנק שצובר ריבית והריבית גבוהה מהסכום שאותו אנו מוציאים בכל חודש. ההגדרה היא פשוטה אבל להגיע למצב הזה, לא כל כך.

מה שקורה היום הוא, שיש לא מעט אנשים עם סכום כסף גבוה משמעותית מהסכום אותו הם צריכים כדי לסגור את החודש ומצד שני יש המון אנשים שלא מסוגלים לסגור את החודש בלי אוברדראפט. אני בטוח שיש מספיק כסף במדינה אשר אם יחולק לכל התושבים בצורה מסויימת יגרום לכך שכל תושבי ישראל יהיו עצמאיים כלכלית ועדיין יישאר עודף, שגם איתו, יש מה לעשות, אם דאגתם לרגע.

החלוקה היא פשוטה. גוף מרכזי יאסוף את כל הכסף הקיים מהאנשים וכל משפחה (בית אב) בישראל תקבל לחשבון הבנק שלה את הסכום אשר הריבית עליו תיתן את סכום ההוצאה החודשית של אותה משפחה + 10%. התוספת היא בשל העובדה שבכל חודש ההוצאה משתנה ואי אפשר לקבוע מספר מדוייק אבל אל תדאגו, ה 10% האלה לא ילכו לאיבוד. הסכום ייקבע על פי המצב הנוכחי בעת חלוקת הכסף, כלומר ילכו משפחה משפחה, יראו באמת מה ההוצאות שלה בשנה האחרונה והסכום הרלוונטי ייכנס לחשבון חיסכון שיניב את הסכום הדרוש ברמה החודשית. נכון, מטבע הדברים משפחה שגרה בשדרות מוציאה פחות מאשר משפחה שגרה בתל אביב ולכן הסכום שתקבל נמוך יותר יחסית אבל כבר הבנתם שזה לא אמור לשנות. עכשיו בואו נראה איזו השפעה תהיה על החלוקה הזו. התוכנית העסקית כוללת מספר נקודות, הנוגעות למספר תחומים בחיים שלנו אשר עשויים להיות מושפעים מכך.
  • הדבר הראשון הטריוויאלי שנחשוב עליו הוא שאנשים לא ילכו לעבוד. אבל זה לא נכון. הם יעבדו, אבל במקום לעבוד במשהו כי "אין ברירה" או כי "צריך להביא כסף הבייתה", אנשים יתחילו לעבוד בעבודות שמעניינות אותם. ומה קורה כאשר אנשים עובדים במה שהם אוהבים? התפוקה עולה! ולא רק שהיא תעלה, העבודה תהיה בחינם כי לאנשים גם ככה תכנס "משכורת" מהריבית אז אין צורך לשלם להם. וכך עם אותו כח עבודה שכבר יש לנו, נשפר פלאים את התפוקה, את התוצרת ובעצם את הכל, מה שיגרום למדינה להתעשר יותר.
  • רמת הפשיעה תרד פלאים. אני לא מצפה שהיא תרד לאפס אחוז אבל היא בטח תרד קרוב מאוד לכך מהסיבה הפשוטה שלאנשים כבר לא יהיה צורך להדרדר לפשע. רק אלה שהם באמת פושעים במהות שלהם ימשיכו להיות פושעים ואותם כמובן, נמשיך להעניש. מיותר לומר שרמת פשע נמוכה = פחות הוצאות למדינה = המדינה מתעשרת יותר.
  • פחות לחץ ומתחים. מכיוון שהאנשים כבר לא יהיו לחוצים ועסוקים בהישרדות, באופן כללי הם יהיו נחמדים יותר ואדיבים יותר ויש סיכוי גבוה שתחושות ה"פראייריות" וה ”מגיע לי“ שהורסות את המדינה הזו כבר לא תהיינה רלוונטיות. המדינה שלנו, מבחינת תושביה, תהיה נעימה יותר.
  • כל משפחה תשלם אחוז מסויים מההפרש שנשאר לה בכל חודש כמס למדינה, לא שהמדינה תצטרך את זה לאור מה שכתבתי אבל הסכום יחזור חזרה לרווחת התושבים בצורות שונות שאפשר לחשוב עליהן אם וכאשר ההצעה שלי תצא לפועל. אפשר לחשוב על מנגנון דומה לארנונה של היום.
  • משפחות שגרות בפריפריה אמנם יקבלו סכום נמוך יותר מאלה שגרות במרכז אבל לנושא הזה לא תהיה חשיבות. לא תהיה יותר פריפריה ומרכז כי אנשים יוכלו לעסוק בעניינם היכן שהם נמצאים מה שאוטומטית יגרום גם לירידה בלחץ בכבישים ופחות פקקים ומכאן פחות תאונות ואני לא צריך להסביר את החיסכון בכסף ועוד יותר חשוב את החיסכון באובדן חיי אדם.
  • כאשר יוולד תינוק חדש כבר ידעו מה הסכום החודשי אשר דרוש לגידולו והסכום המתאים יתווסף למשפחה. לאור כל הרווחים שהמדינה תקבל כתוצאה מירידה בהוצאות כמו שהסברתי בסעיפים הקודמים, לא תהיה בעיה להוסיף את הסכום המדובר לאותה משפחה.
  • בגלל צורת העבודה של השיטה, כמו שהסברתי עד עכשיו, המדינה מרוויחה יותר ככל שכמות האוכלוסיה גדלה. אני משער שיש איזושהי נקודת איזון אבל המספר גבוה בהרבה ממה שמדינת ישראל יכולה להכיל בכל מקרה כך שנקודת האיזון הזו לא רלוונטית במאות ואולי אלפי השנים הבאות.
עכשיו נשאר רק לרתום את אלה שיש להם הרבה יותר כסף ממה שהם צריכים לטובת הרעיון וזהו. בארה"ב זה כבר קרה כאשר ביל גייטס ווורן באפט שיכנעו כמה עשרות מיליארדרים לתרום אחוז גבוה מאוד מהונם כאשר תגיע שעתם. אני בטוח שגם עשירי הארץ ישמחו לתרום לטובת כולנו, או ככה לפחות אני מקווה. צריכים להיות אופטימיים, לא?

18 תגובות:

  1. הבעיה היא שכסף הוא לא אמצעי מחיה אלא אמצעי חליפין . שווי עבודה ברגע שאף אחד לא עובד מי ינקה רחובות \ ביוב \ חקלאות ואז יהיה לך כסף בבנק אבל לא יהיה מה לקנות איתו

    השבמחק
    תשובות
    1. יש עוד נקודות שצריך לחשוב עליהן, אין ספק, יש כמה דרכים לפתור את מה שכתבת אבל first things first וכרגע זה לשכנע את העשירים בארץ, לפעול כמו אלה בחו"ל או שאלה חלומות באספמיה? ;-)

      מחק
  2. הרעיון בבסיסו יפה. כמו שאתה אומר, יש מקום לחדד נקודות מסויימות במודל. יחד עם זה, איך אתה מסביר שבארה"ב, למרות השכנוע של המיליארדרים לתרום, הפרמטרים שעליהם אתה מדבר משתנים דווקא לכיוון ההפוך מזה שהיו אמורים ללכת אליו? (אנשים עדיין מובטלים ו"לא גומרים את החודש", פשיעה גוברת שעולה בחומרתה, לחץ גובר ביומיום בכל ההיבטים, תקציב גרעוני ומטבע ($) חלש וממשיך להחלש)?

    השבמחק
    תשובות
    1. להבנתי התרומה כרגע מתבצעת דרך עמותות לנזקקים, רק כאשר אותם עשירים ימותו, הכסף הגדול ייתרם, ולצערי, אני בטוח שרובו ילך לכיוונים הלא נכונים כמו שבד"כ קורה. מספיק להסתכל על העמותות בארצנו הקטנה בהן רוב הכסף הולך למנכ"לים ולמקורבים ופחות למי שהכסף היה מיועד לו מלכתחילה.

      גם במקרה, כמו בהמון מקרים אחרים, הבסיס הוא בחינוך ובתפיסת החיים/הכלכלה ואת זה יהיה הרבה יותר קשה לשנות מאשר לשכנע עשיר כזה או אחר לתרום את כספו.

      מחק
    2. הרעיון בבסיסו כושל זה לא נקודות שצריך לחשוב עליהם ללא אוכל וסניטציה חוזרים מאוד מהר לאנרכיה

      מחק
    3. ללא אוכל וסניטציה מגיעים מאוד מהר לאנרכיה אבל איך זה קשור למה שכתבתי?

      מחק
    4. מי יכין את האוכל וידאג לסניטציה בעולם שכולם עושים כיף ?

      מחק
    5. לגבי אוכל: חסרים אנשים שאוהבים לבשל? חסרים אנשים שחקלאות היא בנשמה שלהם?
      לגבי סניטציה (וניקיונות וכדומה): אלה הנקודות שעליהן כתבתי שצריך לחדד ויש כמה פתרונות שאני יכול לחשוב עליהם אבל כל דבר בעיתו, כרגע יש מיליון דברים אחרים שמונעים מהרעיון הזה להתקיים.

      מחק
    6. אני חושב שהבעיה שיותר מדי אנשים יעשו דברים שלא נחוצים ולא מספיק אנשים יעשו דברים שצריך כדי לשמר את החברה.

      מחק
  3. הרעיון הקומוניסטי הזה ( כן לא טעיתי) הוא מאוד יפה, אבל לא בר ביצוע. טבע האדם הוא תמיד לשאוף ליותר ואני אסביר. גם כשבנו את הקיבוצים זה היה הרעיון בדיוק , הכל מתחלק, והנה זה לא עבד. אתה יוצא מתוך נקודת הנחה שהאדם שנמצא כרגע בשדות יסכים להישאר שם, ולא ישאף לעבור נגיד לתל אביב, או שהמשפחה בת החמישה נפשות שגרה בדירת 3 חדרים ביפו תמשיך להישאר שם ולא תרצה לעבור למגדל יוקרה בהרצליה. תתן לאנשים כסף והם ירצו יותר כסף, תתן לאנשים לעבוד מתי שהם רוצים ובמה שהם רוצים, רובם לא יעבדו. זו הבעיה. אם אין מוטיבציה כלום לא יקרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. את אכן צודקת והתייחסתי לזה באחת התגובות, כשניסיתי להסביר שאוכל וסניטציה הן לא הבעיות שמונעות מהרעיון הזה מלבוא לידי מימוש. הרעיון דומה לרעיון הקומוניסטי שאת מדברת עליו אבל הוא לוקה באותן בעיות בסיסיות +-... בני האדם :)

      מחק
  4. רעיון יפה ואופטימי אבל לא בר מימוש לדעתי

    השבמחק
  5. רעיון מעניין אבל ישים רק בקהילות קטנות ברות שליטה ובקרה ולא במדינות עם מליוני תושבים בעלי צרכים שונים והשקפות עולם שונות. יישום הרעיון יגרום לשוק השחור לפרוח. שוק שמגלגל היום קרוב ל 200 מיליארד ש"ח, יכפיל וישלש את עצמו.

    השבמחק
  6. אם המשפט האחרון לא נאמר בציניות אז בו טמונה הטעות. "אני בטוח שגם עשירי הארץ ישמחו לתרום לטובת כולנו, או ככה לפחות אני מקווה".

    אז זהו, שממש לא איכפת להם. אפילו לא ל"רוחניקית" שרי אריסון.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה היה בחצי ציניות וחצי תקווה וכן, ברור לי שהם לא ירוצו להסכים עם הרעיון
      אבל הנה, המיליארדרים בחו"ל כן הסכימו... אז אולי... מי יודע

      מחק
    2. ועוד משהו שמוכיח את מה שאני טענתי בתגובה הקודמת:
      תראה איך תשובה נלחם על המס שרוצים לקחת מהרווחים שלו על הגז (לרווחת כלל המדינה) ותבין שאין מצב שהם יתמכו בתכנית שלך.

      המיליונר רוצה להיות מיליארדר, המילארדר רוצה להיות טריליארדר וכך הלאה.

      מחק
  7. אתה פשוט לא יודע |חיבוק| ולא מבין |חיבוק|

    אני חושב שהרעיון שאתה מביע לעיל נקרא "קומוניזם": שיוויון לכל.

    1. לאנשים אין כסף כי הם לא יודעים איך לנהל את הוצאותיהם. זה התנאי הראשון. זה התנאי היחיד. אם כי הם לא למדו ואם כי הם פשוט לא מסוגלים להבין מה הם עושים לא בסדר.

    2. "עוד כסף" **לעולם לא** מוציא מבעיות כספיות: הכסף "נגמר" לאנשים כי הם יודעים רק להוציא אותו, לעולם לא להשאיר אותו.

    3. אנשים "הולכים לעבודה" כי הם לא מכירים שיטת פרנסה חוקית אחרת.

    4. עבודה זה: לעשות היום את שעשיתה אתמול, כאילו לא היה אתמול.
    במצב הזה **כל** עבודה תשעמם בתוך חודש אחד לכל היותר.

    5. שכיר לעולם לא יפרנס את עצמו, אלא את אחרים. שכיר לעולם לא יחיה עבור עצמו, אלא עבור אחרים: אם עבור בעלי העסק ואם עבור הלקוחות.

    6. שכיר לא מסוגל לעצמאות, שאם היה מסוגל לעצמאות לא היה שכיר.

    הייתי מפנה אותך לרשומותיי הרבות בנושא, אך מרשומתך לעיל אני מבין שגם אם קראתה אותן לא הפנמתה אותן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מדבר על שיוויון לכל, שים לב שבכוונה כתבתי שלא כולם מקבלים את אותו סכום כסף.

      1. מסכים. ולכן יהיו חוקים והגבלות, אנשים לא יקבלו איןסוף כסף לביזבוז אלא יקבלו את מה שהם באמת צריכים.

      2. אני לא מדבר על עוד כסף, אלא על מספיק כסף שדרוש לקיומם.

      3. אם השיטה שלי תיושם הם ילכו לעסוק (לא לעבוד) במה שהם רוצים/טובים בו, כל עוד הוא כמובן יהיה חוקי, גם לא תהיה להם סיבה לעסוק במשהו שהוא לא חוקי

      4. לא מסכים איתך, אני עוסק בשתי "עבודות", אחת אמיתית ואחת שלי, שתיהן לאורך תקופה של שנים (ולא מעט, ואני עדיין אוהב לעסוק בזה) ואני בטוח שאני לא היחיד והמיוחד פה

      5. שכיר הוא כל מה שכתבת כי הוא מפחד, עם השיטה שלי, אין לו ממה לפחד

      6. כנ"ל

      מחק