יום חמישי, 31 במאי 2018

למכירה: מודל עסקי

בתקופת הבועה בהייטק, כל מה שהיית צריך על מנת לקבל (המון) כסף ולהתחיל לעבוד, היה רעיון.

הרעיונות היו הבסיס לכל השקעה. גם אם היית סתם מישהו אבל עם רעיון, זה היה מספיק. כמובן שזו הסיבה שקראו לזה בועה. בשלב מסויים מישהו הבין שמרעיונות לא מכניסים כסף אלא בעיקר מוציאים, ואז הבועה התפוצצה.

עברו מספר שנים ועוד משבר והמסקנות המאוד ברורות היו שרעיון זה טוב אבל לא מצויין. מרעיון בלבד, אי אפשר לעשות כלום, חייבים למצא דרך להכניס כסף מהרעיון. כלומר, גם אם יש לך רעיון מעולה אבל אין לך דרך להכניס ממנו כסף, אל תצפה אפילו לטלפון שאומר לך "מצטערים אבל זה לא זה".

אם נתרגם את זה לעברית פשוטה, מה שמשקיעים (ולא משנה איזה) מחפשים, אלה לא רעיונות אלא דרך לקבל יותר כסף מהמעט כסף שהם ישקיעו. בעברית קצת פחות פשוטה ויותר עסקית זה נקרא: מודל עסקי. כלומר, אל תגיד לי מה הרעיון שלך, תגיד לי איך אני (המשקיע) מקבל מזה כסף. אם תוכיח לי שעל כל 1 שקל אני מקבל 10 שקל (עם אופציה ליותר), אני בפנים. זו בעיקר הסיבה שמשקיעים לא משקיעים במוצר אלא באנשים, כלומר אם יש לך מוצר מעולה אבל מעט משתמשים, אל תנסה אפילו לעניין משקיעים. לעומת זאת, אם יש לך מוצר גרוע אבל המון משתמשים, צפה לחיבוק אוהד מאותם משקיעים בדיוק.

משקיעים הפסיקו להשקיע ברעיונות והתחילו להשקיע במודל העסקי, אני הייתי מצפה שיקומו חברות ויתחילו להמציא מודלים עסקיים חדשים וימכרו אותם למרבה במחיר אשר ילביש על אותו מודל עסקי, רעיון. בדיוק כמו שיש לא מעט חברות ואפילו הרצאות ולימודים אקדמאים בכל מה שקשור ל"אלגוריתמים", אני לא רואה סיבה שלא יתקיימו דברים מקבילים לנושא המודל העסקי. תחשבו על כל אותם בעלי רעיונות (ויש המון מהם) אשר משוועים למודל עסקי מתאים אשר יגרום לרעיון שלהם להיות קצת יותר מ"סתם רעיון נחמד" אלא כזה שגם מכניס כסף ואיתו הם יוכלו ללכת למשקיע ולשכנע אותו שכדאי לו מאוד להשקיע כסף באותו רעיון.

יש כבר לא מעט מודלים עסקיים אשר קיימים בשוק, כולל כאלה שעליהם נאמר: "תיצמדו למוכר ולידוע ואל תמציאו את הגלגל מחדש" ואני אומר דווקא לא, אל תיצמדו למוכר והידוע אלא תחשבו עוד קצת ותמציאו עוד כמה גלגלים, חדשים יותר ואולי אף "עגולים" יותר מהקיים ותייצרו לכם "עוגת הכנסות" חדשה בתחום שכבר קיים אבל אף אחד לא ממש עושה איתו משהו.

בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה