יום חמישי, 17 במאי 2018

סודיות רפואית

ככל שהבעיה הרפואית שלך חמורה יותר, ולכן הסודיות הרפואית שלה רלוונטית יותר, כך אותה סודיות בדיוק, מאבדת מתוקפה ומהרלוונטיות שלה.

כאשר אתה נתקל בבעיה רפואית פשוטה כמו מחלה או סתם דלקת, היחידים שחייבים לדעת על המקרה הזה הם אתה והרופא שלך. אתה הולך לרופא, אומר לו שכואב לך ככה וככה או שאתה סתם משתעל, מקבל את הכדור הרלוונטי וזהו. רוב הסיכויים שאפילו הרוקח בבית המרקחת לא באמת ידע מה יש לך. הוא יכול לנחש לפי התרופה שביקשת ממנו אבל זה יישאר בגדר ניחוש. במקרה ה"גרוע" שבו הוא ניחש נכונה, לאור הבעיה הרפואית הפשוטה, אתה לא תתרגש מכך שהוא ידע שיש לך מחלה כזו או אחרת, כלומר גם אם הסודיות הרפואית לא תתקיים, אתה לא תתרגש מכך. רוב הסיכויים שאפילו תשתף בעצמך את רוב הסביבה שלך בעובדת היותך חולה. כנ"ל בבדיקה רפואית פשוטה שתצטרך לעבור.

כאשר העניינים מתחילים להסתבך, גם הסודיות הרפואית מסתבכת. פתאום תמצא את עצמך משתף בבעיה הרבה יותר אנשים, גם כאלה שלא קשורים בצורה ישירה לבעיה עצמה ואם יש צורך בניתוח, כמות האנשים שתדע על הבעיה שלך, תגדל פלאים.

בתחילת הדרך, כאשר תצא מהרופא, אתה תצטרך לשתף גם את פקידות הקבלה במשרד של המרפאה. יש שם בערך 2-3 כאלה? אולי יותר בגלל המשמרות. כאשר תרצה להתייעץ עם המוקד, אתה תצטרך לדבר עם עוד כמה נציגות שירות ועל מנת לקבל את הטיפול והמידע הרלוונטי, תצטרך לפרט במדוייק למה התקשרת. לכל אחת בנפרד, תצטרך שוב לספר מה יש לך ומה אתה צריך לעבור ואילו פרטים אתה צריך לדעת כדי לשרוד את התהליך הצפוי לך.

כאשר יש צורך ביעוץ מומחה, גם הוא כמובן ידע מה יש לך וכך גם הפקיד/ה שלו וגם העוזר/ת האישי/ת. כאשר ניתוח נכנס לתמונה, העניינים מתחילים להסתבך. פה אתה כבר צריך לשתף מחלקות חדשות בקופת החולים שבה אתה חבר וזה על מנת שהם יוכלו לממן את הניתוח, גם אם בחלקו. במקרים כאלה, יש את השב"ן (שירותי בריאות נוספים), גם שם יש לא מעט אנשים שאמונים על לטפל בך בצורה הטובה ביותר אבל המחיר של זה הוא ויתור על הסודיות הרפואית. אתה תמצא את עצמך נשאל שוב ושוב לגבי הבעיה שבגינה פנית אליהם וזה על מנת לקבל התייחסות.

על מנת לקבל החזר כספי כלשהו, אם זה אחרי יעוץ עם רופא מומחה או רחמנא ליצלן ניתוח, עליך למלא את הפרטים המלאים של הבעיה שלך, כולל הממצאים של הרופא. אם יש לך ביטוח פרטי (משלים שב"ן או לא), אתה צריך בנוסף לכל, לחתום על כתב ויתור סודיות כי אחרת אף אחד לא יסתכל עליך.

במידה ואחרי שעברת את הניתוח, יש צורך בטיפול של אחיות, גם הן ירצו ויצטרכו לדעת במה מדובר כי הן חייבות לעבוד לפי הוראות הפעלה שהתקבלו אחרי ובעקבות הניתוח.

בסוף כל התהליך הארוך והמסורבל, נמצא ביטוח לאומי שלפעמים דרושה התערבותו. גם שם עליך למלא את כל הפרטים הרלוונטיים ולחתום על ויתור סודיות על מנת שיתייחסו אלייך.

לסודיות רפואית יש משמעות, אבל מסתבר שכשאתה הכי צריך אותה, דווקא אז המערכת מכריחה אותך לוותר עליה. לפעמים על מנת רק להתקדם לצעד הבא ולפעמים על מנת לקבל טיפול הולם כמו שצריך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה