יום שלישי, 22 בנובמבר 2016

חברות היי טק, נתקלתן בבעיה? גייסו עובדים

לא, זה בסדר, אתם לא באמת צריכים לגייס עובדים אבל למה לא להשתמש בכח המח שישנו שם בחוץ? כלומר מחוץ לחברה.

שמעתי על מספר מקרים בהם אנשים הלכו להתראיין במקום עבודה כאשר לא הייתה כוונה אמיתית לגייס אותם. או עובדים בכלל. בד"כ זה קורה מסיבות פוליטיות פנימיות כאשר יש הסכם עם הועד לגיוס עובדים פנימיים לפני שמביאים מישהו מבחוץ. זה גרם לי לחשוב על עוד סיבות לכך שחברות פותחות בתהליך גיוס כאשר לבסוף הגיוס לא קורה. הסיבות שנשמעות הן שהתקן הוקפא, הוחלט לבסוף לא לגייס וכדומה. המחשבה הביאה אותי לרעיון הבא.

מדי פעם, חברות הייטק נתקלות בבעיה מסויימת שיש לפתור אותה ולעובדים בחברה לא תמיד יש את הניסיון הנדרש. כשנתקלים במצב כזה, מזמינים יועץ חיצוני מחברה אשר מתמחה בתחום כאשר יועץ כזה עולה הון תועפות לשעת יעוץ. ההצעה שלי היא מאוד פשוטה ובעיקר מאוד זולה. מכריזים על גיוס עובדים, כאשר תנאי הקבלה הוא ניסיון וידע בתחום המדובר.

כאשר רוצים לגייס איש פיתוח חדש, תנאי הקבלה תואמים את שפות הפיתוח הרלוונטיות באותה חברה. כאשר רוצים לגייס איש בדיקות תוכנה, מצפים שלאותו אדם יהיה ניסיון בתחום בו עוסקת החברה. כאשר רוצים לגייס איש תשתיות, עדיף שיהיה בקיא במה שרלוונטי לאותה חברה. הסיבה היא חיסכון בזמן הלימוד של אותו אדם כך שהוא יוכל להיכנס לעבודה בצורה הכי מהירה וחלקה שאפשר. כפי קראתם, כאשר חברה מכריזה על גיוס עובד חדש, לא תמיד היא לבסוף מגייסת אחד כזה. בנוסף, כחלק מתהליך הגיוס, רוב המרואיינים גם ככה לא מגוייסים לבסוף.

כחלק מתהליך הקבלה שעובר מועמד פוטנציאלי יש שלב שנקרא "מבחן מעשי" שתלוי בעבודה אליה הוא מועמד. אם מדובר באיש פיתוח, הוא יישאל שאלות בתחום ובשפת הפיתוח הרלוונטית. איש מכירות יישאל על ניסיון מכירתי ודרכי תגובה לסיטואציות מסויימות וכן הלאה. לאיש פיתוח, המבחן יכול להיות כתיבת תוכנה שמבצעת אלגוריתם מסויים, שאלות כלליות אשר באות לבדוק את הפתיחות המחשבתית של אותו עובד או שאלון ספציפי של מספר שאלות שעל המועמד לפתור, כאשר השאלות קשורות בצורה ישירה לעבודה אותה הוא אמור לבצע.

כאשר עולה בעיה מסויימת שיש לפתור ובחברה עצמה לא נמצא האיש המתאים, נחפש אנשים בחוץ על מנת "לגייס" אותם וכאשר הם יגיעו לראיון, כבר בשלב הראשון נעמיד אותם למבחן המעשי כדי לראות האם הם באמת מתאימים לתפקיד. במבחן יהיו מספר שאלות, כאשר אחת השאלות היא בדיוק הבעיה בה נתקלה החברה. המועמד יחשוב שהוא פותר מבחן, שעל פיו ייקבע האם הוא יתקבל או לא ולכן הוא ישקיע בו את המירב ומכאן שיש סיכוי טוב שהוא יתן פיתרון לבעיה.

בגלל שלא חסרים עובדים שמחפשים עבודה, התהליך לא יהיה ארוך במיוחד ובמידה ומזמינים את האנשים שקשורים לתחום בו נתגלתה הבעיה, הפיתרון יגיע מהר מאוד ובעלות מינימלית.

תגובה 1:

  1. נתקלתי בטענות שזה קורה במציאות אבל קשה לי להאמין שחברה רצינית תשתמש ב"מועמדים פיקטיביים" לפתרון בעיות אמיתיות

    השבמחק