יום ראשון, 13 בנובמבר 2016

החיים הכפולים של עורכי הדין

לפני מספר שנים יצא לי לדבר עם עורכת דין כאשר הנושא היה תדירות הגירושים של הסלבים למיניהם.

מהנושא הזה הגענו לנושא של הסכם ממון. על זה היא אמרה שאם היא הייתה מייצגת את הגבר היא הייתה ממליצה לו בכל לשון של המלצה, לחתום על הסכם כזה אבל אם היא הייתה מייצגת את האישה, היא הייתה מציעה לה לא לחתום על הסכם כזה. כמובן שזו הכללה כי הסכם ממון נועד להגן על שני הצדדים ולפעמים דווקא לאישה יש רכוש מספיק יקר שהיא לא תרצה לחלוק עם הגרוש שלה לעתיד.

דבר דומה אפשר למצא אצל עורכי דין פליליים. התפקיד שלהם מחייב אותם להיות לטובת הלקוח. אני בטוח שבתור אבא לילדים, בעל לאישה ובכלל אזרח במדינה, קשה לו לקבל את העובדה שיש פושעים כמו אלה שהוא מגן עליהם אך מכיוון שהוא עו"ד (פלילי), אין לו ברירה אלא לצאת מנקודת הנחה שאם כבר יש כאלה פושעים אז לפחות שיעשה מזה כסף.

ניגוד אינטרסים עצמי קיים גם בתחומים נוספים בהם עורכי דין באים במגע עם שני צדדים נגדיים שמטרתם הוא לקבל כמה שיותר תמורת כמה שפחות. כאשר עורך דין מייצג קבלן, המטרה שלו היא להוציא חוזה קשוח ביותר אבל אם ממש באותו הזמן הוא מייצג לקוח שקונה דירה, אין לו ברירה אלא לנסות לעגל פינות ולבטל סעיפים על מנת שהחוזה יהיה לשביעות רצונו של הלקוח.

מי שצריך לחיות עם פיצול האישיות הזה הוא העו"ד עצמו, אני תוהה עם הנושא הזה נלמד גם הוא, כחלק מהתואר.

4 תגובות:

  1. לעניין הדירות לומדים באתיקה מקצועית.
    לגבי כל השאר, זה לא רלוונטי מה העו"ד חושב על הלקוח.. צריך לייצג על הצד הטוב ביותר ללקוח

    השבמחק
  2. אין שום בעיה עם הפיצול הזה אלא אם כן מדובר בתיק ממש מורכב ומסובך מוסרית, מה שבד"כ לרוב לא קורה

    השבמחק
    תשובות
    1. היו חסרים תיקים כאלה?
      אנשי העולם התחתון הפכו להיות תיקים קלים בהקשר הזה :)

      מה עם אמא שרצחה את הילד שלה?
      מה עם אבא שרצח את הילדה שלו?

      מחק
    2. ועדיין, מדובר בתיקים ספורים יחסית לכמות עורכי הדין הפעילים

      עורך דין שמגיע בבוקר לעבודה בד"כ, לרוב, לא מקבל תיק שיש איתו בעיה מיוחדת מבחינה מוסרית

      ויותר מכך- לכל מטבע יש שני צדדים, זה לא שחור ולבן.
      למשל- המקרה של מארי פיזם האמא של רוז. אין ספק שמדובר במקרה מזעזע, מחריד שלא יעשה בשום פנים ואופן. אין ספק, שמארי צריכה לשבת בכלא הרבה מאוד שנים. עם זאת, אין להתעלם מכך שהיא סבלה מכל התסמינים האפשריים של "תסמונת האישה המוכה" (תגגל, אין לי כוח להתחיל להסביר כאן) שהשפיעו על המצב הנפשי שלה וואולי אף דחפו אותו לשתף פעולה ולעשות את המעשים שבגינם הוגש כ"א.

      ורק כדי לסבר את האוזן- בארה"ב הוכרה הגנה של תסמונת האישה המוכה, כסוג מסויים של הגנה עצמית. כך שזה רק מראה שכן, לכל מטבע יש שני צדדים ולא הכל שחור או לבן

      מחק