יום שלישי, 29 בנובמבר 2016

אבטלה איכותנית

יצא לי להכיר מישהי עם אבא עשיר. לא מדובר בדייט אלא במישהי שלמרות העובדה הזו, עובדת.

בחורה צעירה, נשואה, אשר יכולה לחיות חיים שלמים ללא יום עבודה אחד ועדיין מצאה לנכון לצאת ולעבוד. יותר מזה, אחרי הלידה היא יצאה לחופשת הלידה המינימלית המותרת לפי החוק ומיד חזרה לעבודה נמרצת.

כשיצא לי להכיר אותה הערכתי אותה מאוד. הנה בחורה, שכסף לא חסר לה, יכולה לשבת רגל על רגל בבית, לגדל את ילדיה בשקט וללא דאגות, בוחרת למרות הכל לצאת ולעבוד כדי להרגיש שהיא לא מתבזבזת/מבוזבזת. אי אפשר שלא להעריך בחורה כזו אבל אז עלה לי רעיון ששינה לגמרי את כל התמונה.

בעוד היא יכולה להרשות לעצמה לשבת בבית ולא לדאוג יותר לפרנסה, יש לא מעט אנשים שלא עובדים אבל גם לא יכולים להרשות את זה לעצמם ופשוט לא מוצאים עבודה בעיקר בגלל שאין. נכון שרמת האבטלה במדינה נמוכה אבל גם במקרה הזה, לא הכמות חשובה אלא האיכות. אם במקום אדם שיכול להרשות לעצמו להיות מובטל, יעבוד מישהו שלא יכול להרשות לעצמו להיות מובטל, קיבלנו בדיוק את אותו אחוז אבטלה אבל במקרה הזה אנחנו יכולים להיות בטוחים שאחוז לא קטן מאותם מובטלים, מורכב מאנשים שיכולים להרשות לעצמם להיות מובטלים.

מובן לי שלא כל המובטלים יהיו כאלה שיכולים להרשות לעצמם להיות מובטלים אבל מספיק שאחוז ניכר מהם כן יהיו כאלה כדי שנקבל אחוז אבטלה איכותני יותר מזה שיש לנו היום.

10 תגובות:

  1. יש משהו בדבריך. שיעברו לעבודת התנדבות לקהילה ולא "יתפסו מקומות עבודה" לאלו הזקוקים לה לשם פרנסה.

    ואגב, ברור לכל שאחוז האבטלה הרישמי הוא לא נכון. לעניות דעתי יש לפחות פי שתיים ממנו מובטלים אם לא יותר.

    כך למשל אם אדם מובטל נשכר להיום לאבטח 4 שעות של איזו חגיגת מימונה וזה הדבר היחידי שיעבוד בו החודש (משכורת של בסביבות 85 ש"ח - בשכר מינימום שעתי) אז הוא מבחינת הנתונים הרישמיים לא מובטל החודש כי הוא עבד (עאלק....). וזאת דוגמא קטנה.

    השבמחק
  2. אני חושב שחסר לך מידע קריטי. מי שלא חייב לעבוד ועובד בכ"ז קרוב לוודאי שהוא באמת המתאים ביותר לתפקיד או קשרים או העסק של אבא שלו.
    כדאי ללמד את המובטלים עצמאות, ומי שלא מסוגל לעצמאות שיצטמצם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין דבר כזה המתאים ביותר לתפקיד. כמו שהוא או היא מתאימים, אני בטוח שיש עוד. כשהיא יצאה לחופשת לידה הביאו לה מחליפה שקיבלה מחמאות על ימין ועל שמאל, הבחורה חזרה מחופשת הלידה והמחליפה ממשיכה לבינתיים אבל לא ברור עד מתי, לא חבל?

      מחק
  3. שינוי משמעותי במיוחד לא יצא מזה. נוסף לכך, זה לא הגיוני לבקש מאנשים לא לעבוד בגלל שיש להם מספיק כסף. מדוע? כי עם מספיק ביש מזל הכל יכול לקרוס. אדם צריך לעמול על הבטחת עתידו הכלכלי.
    חוץ מזה, ההגדרה הזו, של "יש לי מספיק" היא מאוד רחבה. אחד שפעם זכה בלוטו ב-4 מיליון שקלים יכול לומר "בשבילי זה מספיק ולכן אני לא צריך לעבוד" ואחר שיש לו מניות בשווי 25 מיליון שקלים יכול לומר "עבורי, `עשיר` זה כשיש לך מינימום חמישים מיליון".

    השבמחק
    תשובות
    1. תסתכל על תשובה ועל לבייב. אמנם לתשובה השתפר המזל, אבל תכלס, דווקא בגלל שהם עדיין עבדו, המצב שלהם הורע, אם הם היו לוקחים את הכסף ויושבים בבית ולא עושים כלום, היו להם הרבה פחות דאגות היום.

      ומניות בשווי 25 מיליון שקל לא באמת שווים משהו עד שהוא תכלס ימכור אותן

      אבל נכון, זו הגדרה סובייקטיבית ועדיין יש סכום שממנו כבר אי אפשר להתווכח...

      מחק
    2. עבודה היא לא רק רווח \ מיצוי עצמך. עבודה היא גם שגרה. אנשים מסוימים זקוקים לעבודה כדי שתהווה מסגרת נוחה ויום-יומית בחייהם.
      ישנם אנשים שמרגישים מחוברים מאוד לעבודה ולא מסוגלים
      ליטוש כך את מה שבנו במשך שנים של עמל רב.
      לגבי המניות - אתה צודק, אז נניח שיש לו 25 מיליון שקלים ביד.

      מחק
    3. שיתנדבו למיליון ואחד המקומות שאפשר להתנדב אליהם
      ככה נרוויח פעמיים

      מחק
    4. אז מה מארק צוקרברג אמור לעשות? למכור את פייסבוק כולה, להרוויח עליה את המיליארדים שהיא שווה ואז בגיל 26 לפרוש מעבודה?
      יש רבים שמרגישים שיש להם עוד הרבה לתרום לעולם בתחום עבודתם. חוץ מזה, אתה רוצה שהעולם ישתפר, נכון?
      אז אם ה"עשירים" ימשיכו לעבוד וירוויחו עוד כסף, הם יוכלו גם לתרום יותר כסף.

      מחק
    5. אז כנראה שלא הייתי ברור :) לא אמרתי שבעלי החברות צריכים לעזוב כי להם לא בטוח שיש תחליף, בטח לא בחברה שאותה !הם! בנו. דיברתי על אלה שעובדים בדרגות נמוכות יותר בחברה של "מישהו אחר"

      מחק
  4. מילדותי מצאתי עבודה. אם זו מכירת משקאות קרים ועוגיות, נקיון בתים וביבי סיטר, מפעלי סנדויצ`ים בנערותי.
    כמעסיקה גיליתי עולם חדש של שכירים: אנשים שאינם מוגבלים, אבל כל כך בררנים בעבודות המוצעות שאינם עובדים. אלו מובטלים ללא הצדקה, לדעתי.
    אפילו אם אותה בחורה עמידה בגלל הוריה תתפטר עבורם, אנשים אלו לא יסכימו לעבוד. התוצר שלהם גם תהיה עלובה.
    מתוך כל ה6.1 אחוז מובטלים כמה באמת מוגבלים? אני מכירה הרבה אנשים טובים שלמרות מוגבלויות קשות ביותר : עובדים!!! ובעבודה טובה.
    אז אל תנסה להכניס את אותם סרבני עבודה לסטטיסטיקה של מסכנים.
    מי שמתאמץ ימצא את הפתרון הטוב ביותר שלו.
    אני מכירה באופן אישי אנשים שיכלו להיות במאגר המובטלים שאתה מנסה ליצג. לא מחזיקים עבודה לאורך זמן, עוברים מעבודה לעבודה, יוזמות שנופלים. כל אחד מאנשים אלו למרות כל הקשיים מצאו דרך להתגבר ולפתור את הבעיה שלו מבחינת עבודה קבועה ומכניסה.
    אחד גילה שריטלין זו התשובה שלו וכעת מחזיק בעבודה לאורך זמן ומפרנס את משפחתו בכבוד. השני גילה את מקור האי שקט וחוסר ההצלחה שלו, עבר מהפכות בריאותיות והלך לקבל הכשרה בכיוון המקצועי שהוא תמיד חלם עליו.לא אוניברסיטה, קורס ממוקד. כיום עובד בעבודה טובה.
    מצד שני אני מכירה אנשים שנפשית אינם פנויים לעבודה. הם אינם מוגדרים חולים אבל יש להם עקבות נפשיים.
    אל תיקח את העבודה שיש לרוצים לעבוד. אין דבר כזה יעילות של רוביןהוד.

    השבמחק