יום ראשון, 6 בנובמבר 2016

ומה עם מי שאין לו טלויזיה?

הפיפל מיטר, למרות שמו, לא בא למדוד אנשים ובטח לא את המיטר שלהם. הוא מודד את הרגלי הצפייה שלהם בטלויזיה.

יש לא מעט תלונות לגבי צורת המדידה, לגבי דיוקה ולגבי נכונותה באופן כללי. התלונות הן בעיקר בגלל הכמות המועטה יחסית וגם לגבי "שוחד" כזה או אחר שניתן לאותם צופים על מנת שיצפו (או ידווחו על צפייה) בערוץ או תוכנית מסויימת. עוד תלונה ששמעתי עליה היא שהפרופיל של אותם אנשים שבביתם הותקן הפיפל מיטר הוא כזה שהם נוטים לצפייה בערוץ 2, אבל בזה אין לי מושג כי מבחינתי ערוץ 2 וערוץ 10 שייכים לאותה נישה באופן כללי ועדיין ערוץ 2 מקבל יותר רייטינג ברוב הפעמים.

כאמור, המדידה נעשית על ידי מכשיר המותקן בבית "הלקוח" ועל אחריות הלקוח לעדכן את המכשיר בנתונים הרלוונטים כגון ערוץ ומספר האנשים הצופים. אני אמנם תוהה עם עצמי מה קורה כאשר הצופה נרדם מול הטלויזיה אבל זה כבר עניין שלהם. מה שבאמת מטריד אותי, הוא מה לגבי אלה שאין להם טלוויזיה. למי שאין טלויזיה לא יכול להתקין את המכשיר הזה בכלל ולכן לא סופרים אותו. מצד אחד כל המדידה מתבצעת בצורה סטטיסטית ומצד שני החישוב הסטטיסטי מעוות מיסודו בשל החסרת אוכלוסיה לא קטנה מאוכלוסיית המדידה ולא מדובר בסתם החסרה אלא כזו שגורמת לעיוות הנתונים הגולמיים שעל פיהם מתבסס החישוב.

אתם תגידו שהמדידה היא מראש רק לאלה שרואים טלויזיה אבל שוב אני אזכיר את עניין הסטטיסטיקה. הרי מדובר במדגם סטטיסטי ולכן הוא אמור לכלול את כל האוכלוסיה הרלוונטית ואומר שאם פרופיל מסויים לא מחזיק טלוויזיה, חייבים להתייחס אליו. הרי מטרת המדידה היא בעיקר למטרת רייטינג ומטרת הרייטינג הוא שווי זמן השידור למפרסמים, כלומר לדעת כמה אנשים לא צופים בכלל בטלויזיה בשעה מסויימת, הוא קריטי כמעט כמו לדעת כמה אנשים כן צופים בה.

אולי תגידו שהמספרים של אלה שלא מחזיקים טלויזיה הוא זניח ואני שואל, איך אתם יודעים? הרי זה לא נכלל במדגם. אולי החלק באוכלוסיה שלא מחזיק בטלויזיה הוא גדול מאוד ואף אחד לא נותן את הדעת לכך?

מכיוון שהכי קל להסביר עם דוגמה, תחשבו על מצב שבו אנשים בעלי פרופיל דומה לשלי ויש להם טלויזיה, רואים ערוץ מסויים כאשר אני, שכביכול נמצא יחד איתם במדגם הסטטיסטי הזה, נופל החוצה ואף אחד לא יודע את זה. כלומר המפרסמים חושבים שהם מכינים פרסומת לכמות מסויימת של אנשים כמוני כאשר הכמות קטנה בהרבה.

שורה תחתונה, לא סופרים את אלה שאין להם טלויזיה והרי לכם עיוות בכל מה שקשור למדידת הרייטינג. לתשומת ליבכם, המפרסמים.

11 תגובות:

  1. מדוע מי שאין לו טלויזיה צריך להיכנס במדגם של רייטינג צפייה?
    הוא הוציא את עצמו מהמשוואה בעצמו ולא הצהיר שהוא לא רואה ערוץ 2 עד שיהיו תכנים איכותיים.

    אני מסכים איתך לגבי שיטות הדגימה והטענות שהושמעו אבל לא הבנתי מדוע אנשים שלא צופים כעניין עקרוני, צריכים להיכלל במדגם שהם לא קשורים אליו.

    באותה מידה אין ממש מה לשאול אותי בתור רגיש ללקטוז איזו גבינה יותר איכותית/טעימה. אני לא קשור לקבוצה שרוצים למדוד כי אני לא אוכל אף אחת מהן לא משנה מה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תזכור שהמדגם נועד למפרסמים, כלומר על פי אדם שעונה על תנאי מסויים משליכים על שאר האוכלוסיה.

      אני למשל נופל להגדרת אוכלוסיה מאוד מסויימת שעל פי הפיפל מיטר (נגיד, רק לשם הדוגמה), צופה בלונדון וקירשנבאום. כלומר מבחינת המפרסמים, אנשים כמוני צופים בתוכנית זו = פרסומות שמיועדות לאנשים כמוני = כמות מסויימת של אנשים. אבל אז מסתבר (תיאורטית מכיוון שלפי שיטת הבדיקה לא ניתן לדעת את המספרים האמיתייים) שחצי מהאנשים שעונים על ההגדרה הדומה לשלי, בכלל לא צופים בטלויזיה ולכן כמות האנשים הרלוונטית, יורדת לחצי.

      כשאומרים שלתוכנית מסויימת יש 40% רייטינג, זה מסך כל האוכלוסיה כולה או מסך כל אלה שיש להם טלויזיה? למישהו יש בכלל מושג לכמה משקי בית אין בכלל טלויזיה?

      מחק
    2. להבנתי, מדד הרייטינג הוא נגזרת מכמות הצופים בלבד. אני לא חושב שעושים השלכה על כלל בתי האב/תושבים אבל אם כן, אתה צודק בהחלט.

      לרשות השידור אמור להיות את המספר המדוייק של אנשים ללא טלויזיה כי הם טורחים ורצים לדווח כדי לא לקבל את הקנס השנתי. יש כמובן סטייה של כמה אחוזים שעברו לגור ביחד ועוד לא נשואים ולא רכשו טלויזיה (מדווחים עדיין על ההורים), אנשים שלא עדכנו כתובת לבית חדש וכאלו שצופים דרך המחשב בלבד בסטרימינג אבל עדיין רואים ערוץ 2/10.

      מחק
  2. לא מסכימה איתך. מן הסתם המפרסמים פונים למי שכן צופה בטלוויזיה. לאנשים כמוך הם מפרסמים בערוצים אחרים כמו שלטי חוצות, רדיו, דיגיטל וכו'. הפיפל מיטר (שיטה מעוותת בעיני אבל מסיבות אחרות) בוחן מה קורה בקרב כל מי שכן צופה. ודרך אגב המדגם כולל אנשים עם כבלים, לוויין ועידן + ממגזרים שונים ומצבים משפחתיים שונים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן שהם פונים לאלה שכן צופים בטלויזיה והתייחסתי לכך גם בפיסקה השלישית. אני עשוי להתאים ל"מגזר" מסויים שצופה בטלויזיה, בתוכנית מסויימת כשבפועל אני לא. מכאן נוצר העיוות.

      מחק
    2. המדידה מתייחסת לבתי אב ולדייריהם, לא לעוברי אורח באותו בית אב.

      מחק
    3. אני בית אב, לא עובר אורח בבית האב שלי :-)

      מחק
  3. הפעם אני לא מסכים איתך. הרייטינג בוודאי לא מדויק, אבל מראש הוא אמור להיות רק האחוז מבין האנשים הצופים בטלוויזיה. אלה שאין להם בכלל טלוויזיה לא אמורים לעניין את המפרסמים מראש.
    זה כמעט כמו לומר שבמדגמים לפני הבחירות לא כוללים את מי שאין לו זכות הצבעה וזה מעוות את התמונה (אבל רק כמעט כי במדגמים של הבחירות לא בודקים זכות הצבעה...)

    השבמחק
    תשובות
    1. בבחירות זה נכון שאין צורך לבדוק את מי שאין לו זכות הצבעה. אני מדבר על הסטטיסטיקה שמאחורי הפיפל מיטר. אני מדבר על מקרה שבו אני (ואחרים), שייכים למגזר שרואה תוכנית מסויימת בערוץ מסויים, כשבעצם אין לי/לנו בכלל טלויזיה.

      בגלל שלא בודקים את אלה שאין להם טלויזיה, לא יודעים להגדיר אותם. לא יודעים לומר מה המאפיינים שלהם כדי להבחין אותם מאלה שיש להם טלויזיה.

      כלומר הם לא יודעים לעשות הבחנה בין מגזר X עם טלויזיה לאותו מגזר X בלי טלויזיה. מבחינתם, כולם מגזר X ולכן רואים את אותה התוכנית באותו ערוץ.

      מחק
  4. קשה להעריך את מספר הצופים, אז מנסים דרך סקרים
    עושים סקר באתר הרשות השנייה שככה מאריכים ולפיה
    יחס מודד לאוכלוסיה, למשל 20 אחוז זה מחושב
    ביחס לאוכלוסיה 1.4 מיליון אך זה רחוק מזה מאוד.

    אנשים בעלי הפיפל מיטר בקושי זוכר איך קוראים לו
    הם סודיים במקום מגורם וכתובתם, אילן שושן הלך אליהם
    וראה כאלה שיש להם באותו סלון שניים עד שלושה וכנראה
    יותר טלויזיות קודם כל הוא הגיע בכיסוי עיניים כדי שלא
    יגלה את הכתובת שהם גרים, אולי כמה אלפים בעלי
    המכשיר אז האחוזים יחסית, באתר רשות השנייה
    מפרסמים אחוזי רייטינג לתכניות עם שיאי צפייה.

    האוכלוסיה שאין לה טלויזיה היא לא קטנה, בעיקר במגזר
    הדתי-אדוק שכמעט כולם, וגם במגזר הדתי הלאומי, וגם מקרב אוכלוסיות שפשוט מאסו בהחזקת המכשיר.

    מאות אלפים אין להם טלויזיה בבית, וגם למי שיש היום
    הוא רואה כל הזמן? בדרך כלל מעט יחסית ולעיתים רחוקות
    שעות רבות.

    אז הבחינה יכולה להיות ע"י סקרי צופים שהתכנית עושה
    אך יש בעיה לא כולם צפו באותו רגע, יש כאלה שבאו לצפות
    בתכנית בעקבות חברים או משפחה שהתקשרו.

    גם דיווחים מחברת החשמל לתכנית לא יוכלו לדעת באיזה
    ערוץ צופים באותו רגע, ערוץ ראשון, שני, או 10.

    השבמחק
    תשובות
    1. סקר, כמו הפיפל מיטר, מתבסס על סטטיסטיקה, אבל כאשר מתעלמים מפילוחים מסויימים - מיד כל החישובים והסטטיסטיקות למיניהן הופכות להיות לא רלוונטיות.

      אני נמצא בפילוח של: "אוכלוסיות שפשוט מאסו בהחזקת המכשיר". העניין הוא שמבחינת בדיקת הרייטינג, אני ושכמותי בכלל לא נספרים, ויותר גרוע מזה, לא רק שאנחנו לא נספרים, אנחנו נספרים בצורה שגויה לחלוטין. כי במקום להיות משוייכים לאלה בלי הטלויזיה, אנחנו משוייכים לפילוח אחר, שגוי.

      אתה טוען שהאנשים בעלי הפיפל מיטר הינם סודיים, ואני יכול להבטיח לך שיש מי שיודע מי הם, מישהו (כולל הם עצמם) חייבים לדעת מי זו האוכלוסיה הזו, ומכאן, הדרך לדליפת המידע החוצה, קצרה ביותר.

      מחק