יום ראשון, 19 במרץ 2017

ניתוח טכני, רציונליות קוסמית

אני לא מתכוון להיכנס לנכונות ולאחוזי ההצלחה של שיטת הניתוח הטכני מהסיבה הפשוטה שאין לי מושג מה הם אבל כן מעניין לראות שיטה שמשלבת חשיבה רציונלית, מתימטית ושכלתנית כאשר מאחורי כל זה נמצאת ראיה קוסמית, רוחנית אשר משחקת תפקיד לא קטן בשיטה הזו.

בגדול, השיטה מדברת על זמני קניה ומכירה של מניות בבורסה. אני מכיר אולי מאית מהמידע שקשור לשיטה הזו אבל הבסיס שלה מדבר על קווי תמיכה וקווי התנגדות. קו תמיכה מדבר על מחיר מניה מסויים, שבעבר (מהסתכלות על גרף המניה) גרם לקונים להגיע ובכך לגרום לעליית מחיר המניה, כלומר זה זמן טוב לקנות את המניה כי רוב הסיכויים שמכאן המניה תעלה. קו התנגדות מראה את ההיפך, מדובר במחיר מניה אשר בעבר (שוב, לפי גרף המניה) גרם למוכרים להגיע ובכך להוריד את מחיר המניה כך שמדובר בזמן טוב למכור את המניה כי רוב הסיכויים שמכאן היא תרד. אפשר להסתכל על זה גם כסוג של נבואה שמגשימה את עצמה. יש עוד המון חוקים, תתי שיטות, סימוני גרפים וכדומה ולכן אין טעם להתבסס רק על שתי הנקודות שתיארתי כאן אבל אני כן אשתמש בהן על מנת להעביר את המסר.

כמו שהבנתם, השיטה היא מתימטית, מאוד צמודה למספרים ולא מעניין אותה מה קורה בפועל. השיטה אומרת שכל ההיסטוריה של המניה מופיעה בגרף ולכן הסיבה מאחורי העליה או הירידה ממש לא מעניינת אלא רק העובדה שמחיר המניה עלה או ירד. לתפיסה המאוד רציונלית/שכלתנית הזו, מצטרפת התפיסה הקוסמית והרוחנית.

ניקח לדוגמה את קו התנגדות, הרי מה בעצם אומרת השיטה? אין לי מושג מה יקרה ולמה וזה גם לא מעניין אותי אבל סטטיסטית, ככל שמחיר המניה מתקרב לקו ההתנגדות, סיכויי הירידה שלה עולים (הגיוני, לא?). כלומר משהו (קוסמי?) אמור לקרות, אשר יוריד את מחיר המניה כאשר היא תגיע לקו ההתנגדות. נכון, יש סיכוי שתהיה פריצה למעלה (אני לא אכנס לזה כאן) אבל אם תסתכלו על העבר, אתם תראו שמשהו בד"כ קורה בנקודה הזו, שגורם למוכרים להגיע ובכך להוריד את המחיר. כמובן שכל זה נכון גם לקו התמיכה רק שבמקום המוכרים, מגיעים הקונים. גם במקרה הזה, יכולה להיות פריצה למטה אבל היסטורית, סטטיסטית, תהיה עליה.

משעשע לראות שיטה שמערבבת תפיסות מנוגדות שלא רק שלא עושות בלאגן, הן מצליחות להשלים אחת את השניה. אולי זו הסיבה שהשיטה הצליחה לצבור עדת משתמשים אשר רואים בה כשיטה המנצחת. דווקא מכיוון שמדובר בשיטה מאוד סטטיסטית, אני תוהה אם מישהו אי פעם עשה בדיקה סטטיסטית על השיטה הזו כדי להוכיח את נכונותה.

5 תגובות:

  1. עמוס לדעתי פספסת את הנקודה הכי חשובה, והיא שהשיטה מתבססת לא (רק) על "חשיבה רציונלית, מתימטית ושכלתנית" וגם לא (רק) על "ראיה קוסמית, רוחנית" אלא בראש ובראשונה על הפסיכולוגיה של ההמונים. זו שיטה מאד שנויה במחלוקת, הרבה בדיחות סופרו כבר על כל התבניות המשונות של השיטה (ראש וכתפיים, ספל קפה ועוד כל מיני כאלה) ויש הרבה שרואים בה שיטת וודו. לגבי השאלה האם מישהו עשה אי פעם בדיקה סטטיסטית, אז מי שעשה אותה הוא ממציא השיטה צ'ארלס דאו (זה שעל שמו קרוי מדד דאו ג'ונס). ה"התכתשות" האקדמית בין חסידי השיטה ובין מתנגדיה נשמעת (ולעולם תישמע) כמו כל ויכוח שאתה מכיר בין ימין לשמאל, דתיים וחילוניים ועוד ויכוחי סרק מהסוג הזה שנועדו בעיקר להתווכח אבל כמעט אף פעם לא לשכנע.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן חלק משמות הסימנים שמציירים על הגרף מזכירים קצת "קריאה בקפה", אכן עוד נקודה "קוסמית" לכל הסיפור :)

      בכוונה לא ניסיתי לשכנע אף אחד לגבי נכונות השיטה כי קטונתי. כיום יש מספיק מידע וכח מיחשוב על מנת לעשות ניתוח סטטיסטי לבדיקת נכונות השיטה לאורך זמן. מעניין אם מישהו, מתישהו ירים את הכפפה.

      מחק
    2. לדעתי מדובר במשימה בלתי אפשרית. יש כל כך הרבה פרמטרים, חלקם מובהקים יותר וחלקם פחות, חלקם סותרים לפעמים, בדיעבד תמיד אפשר יהיה לטעון שהגרף ניבא את הכל. אם מישהו עבד "לפי השיטה" ונפל תמיד יגידו לו שזה בגלל שהוא לא עשה את זה לפי השיטה ולא כי השיטה לא טובה.

      מחק
    3. מה שכתבת עכשיו מזכיר את "הסוד", הם אומרים את זה בדיוק כשלא מצליח לך משהו. והנה לך עוד נקודה קוסמית :) . כנראה שיצטרכו להקים "מועצת חכמים" בנושא הזה ויהיה גוף מוסמך לכך כדי שאחר כך לא יקומו אנשים שיגידו בדיוק את הדברים האלה

      מחק
  2. כתבת יפה, עמוס, אבל זה לא ממש מדוייק.
    השיטה היא לא מאוד סטטיסטית במהותה, אלא מבוססת יותר על הפסיכולוגיה וההיסטוריה של המסחר. יש תבניות מסחר שחוזרות על עצמן בארועים מסויימים, ועצם הניתוח הטכני של מאורעות היסטוריים אלו (בהתייחס להשפעתם על מחיר המנייה ולא על החברה, כמובן) ושימוש בהם בהחלטות על קנייה ומכירה של מניות יכול בהרבה מקרים לשפר את הסיכויים של הסוחר, בייחוד שכפי שכתבת בהרבה מקרים זו נבואה שמגשימה את עצמה, היות שהשיטה הזו קלה יחסית לשימוש ומקובלת מאוד במסחר ללא מתחרים רבים.
    קו תמיכה למשל, הינו קו (שיכול להיות גם בשיפוע) בו היסטורית הגיעו קונים והעלו את המנייה. החשיבות של קו זה היא לא בהסתברות שהוא יתמוך במניה שוב, אלא באפשרות להפעיל STOP LOSS במקרה שזה לא קורה!
    כלומר, אם קניתי במחיר הגבוה במקצת מקו התמיכה, והמנייה ירדה מתחתיו, אז עליי לצאת מהפוזיציה שלי במהירות וכך הסיכון שלי קטן יחסית, כי במקרה שקו התמיכה יעבוד, אוכל להרוויח הרבה, ואילו במקרה הוא יישבר, אוכל לשלוט על ההפסד שלי ולתחום אותו.
    אם מנייה מגיעה לקו התנגדות למשל, לא מעניינת אותנו ההסתברות שהיא תפרוץ אותו כלפי מעלה או תשנה כיוון כלפי מטה, אלא האפשרות להקטין את הסיכון ע"י מימוש רווחים במקרה שלא פרצה את קו ההתנגדות או המשך החזקת המנייה (ואפילו הגדלת האחזקה בה) במקרה שפרצה את קו ההתנגדות, כי אז, להבדיל ממה שכתבת, פוטנציאל העלייה שלה הוא גבוה (עד לקו ההתנגדות הבא, או למשל עד ליעד פיבונאצ'י, שזה כבר ליותר מתקדמים).

    השבמחק