יום שני, 27 בנובמבר 2017

חור שחור בהיסטוריה

מה היא נקודת הזמן שבה אירועים מפסיקים להיות "אירוע היסטורי ידוע" ומתחילים להיות סיפורים או אגדות או לפחות מתחילות תהיות לגבי אמיתותם ונכונותם?

כולנו מכירים אירועים שקראו בעבר הלא רחוק, כמו מלחמות העולם, השואה, השפל הכלכלי בארה"ב, השריפה הגדולה בלונדון ועוד. כולנו גם מכירים אנשים שחיו בעבר הרחוק (והרחוק פחות) כמו גלילאו, ליאונרדו דה וינצ'י, הרצל ועוד. כולנו יודעים בביטחה שקרו האירועים האלה ושהאנשים האלה חיו. אם נלך ממש אחורה בזמן, אפשר לומר שישו הוא הדמות הכי "ותיקה" שלכולם ברור שחייתה והתקיימה, רגע... אולי בעצם לא?

זה נראה שישנו חור שחור בהיסטוריה שלנו כאנושות. מתישהו, לפני כמה אלפי שנים, האירועים הם כבר לא משהו שידוע לכולנו אלא יותר סיפורים שעברו מדור לדור וכולנו יודעים מה משמעות הדבר מבחינת העיוות שיכל להיווצר לאורך השנים, כולנו שיחקנו "טלפון שבור" בתור ילדים.

הדוגמה הכי טובה שאני יכול לחשוב עליה היא סיפורים שאנחנו קוראים עליהם בסיפרי ההיסטוריה אל מול הסיפורים שאנחנו קוראים בתנ"ך. בלי להיכנס לעניין האמונה, כלפי התנ"ך יש רושם של סיפורים שסופרו מדור לדור וגם הרבה יותר ויכוחים לגבי נכונותם, בעוד שמה שאנחנו קוראים בספרי ההיסטוריה, אלה הן עובדות לאשורן ואין ממש ויכוח האם הן קרו או לא (מלבד מכחישי שואה אבל את זה נשאיר בצד כרגע).

חסרות כל כך הרבה שנים בין ספרי ההיסטוריה לבין ספרי התנ"ך, שלאף אחד אין מושג האם מה שאומרים שקרה באמת קרה או שמדובר בהמצאה או בסיפור שעבר תהליכים ותמורות עד שהגיע לגירסה שאותה אנחנו מכירים כיום. יותר מזה, בין הדת למדע קיים פער עצום לגבי גילו של העולם! אז בטח ובטח לגבי האירועים שקרו, או לא קרו בתקופת הזמן הזו.

כולנו בטוחים שהיה בחור ששמו היה הרצל וכולנו מכירים את הסיפור שלו, אבל כמה מאיתנו באמת בטוחים שבחור בשם שמשון, זה עם השיער הארוך, אכן היה חי וקיים? האם עתידו של הרצל בעוד 2000 שנה או יותר, יהיה כהווייתו של שמשון כיום וגם הוא יהפוך מדמות ידועה שחייתה בעולמנו, לדמות בסיפור שסופר מדור לדור ולא בטוח שהוא אכן היה קיים?

אותו דבר לגבי אירועים שקרו. כולם בטוחים שהייתה שואה וכולנו מייחסים לכך חשיבות גבוהה, כולנו גם יודעים שהיה חורבן בית המקדש אבל עדיין מתייחסים אליו ביותר חשדנות מאשר לשואה. אז אותה שאלה עולה פה, האם עתידה של השואה יהיה כהווייתו של חורבן בית המקדש, כך שבעוד 2000 שנה היא תהפוך מאירוע שקרה, לעוד סיפור שעובר מדור לדור ונתייחס אליו בהתאם?

כיום אנחנו חיים בעידן מתועד להפליא, כל ארוחת ערב עולה מיד לאינסטגרם, כל קינוח מעוצב מוצא את דרכו לפייסבוק וכל אירוע חשוב קצת יותר, מיד מתוייק ונשמר במאות אלפי שרתים שנמצאים ברחבי העולם ובמידה ומשהו חס וחלילה קרה לאתר הספציפי, יש שרתי "מראה" אשר יכולים לשלוף בצורה מיידית את איך האתר נראה ביום מסויים לפני מספר שנים. זה נשמע כמו תשובה נאותה לתהייה שהעלתי פה אבל בטח שמעתם על רעידות אדמה אשר הרסו תיעודים שלמים מהעבר או קבוצה דתית כזו או אחרת, שברגע שכבשה שטח מסויים, מיד דאגה להשמיד כל ראיה של משהו אחר, שונה מהם, שהיה קיים שם לפניהם ואני ממש בטוח ששמעתם על שני מטוסים שטסו לעבר שני מגדלים, הרסו אותם עד היסוד ועל הדרך השמידו מידע רב, כולל שרתים, עותקים ועוד, כך שתיעוד קשיח או כזה שנחשוב שהוא יהיה פה לעד, עלול לא למלא את יעודו במקרי אסון כאלה ואחרים כך שגם זה לא יתן פיתרון. אפשרות נוספת לפיתרון, היא מסע בזמן לתקופה ההיא, ככה באמת נוכל לדעת מה קרה שם אבל כולנו יודעים עד כמה האפשרות הזו של מסע בזמן רלוונטית, לפחות כרגע. כנראה שגם הפיתרון העתידי לחור השחור הזה, הוא חור שחור בעצמו.

15 תגובות:

  1. נקודה מעניינת מאוד!

    השבמחק
  2. "The Wheel of Time turns, and Ages come and pass, leaving memories that become legend. Legend fades to myth, and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again." - Robert Jordan

    השבמחק
    תשובות
    1. הזכרת לי את הביטוי המפורסם מלוסט " It only ends once. Everything else is just progress"

      מחק
  3. ההיסטוריה תעוות ולבסוף תשכח. כל צד כותב את ההיסטוריה כראות עיניו. אני בטוח שהמלחמות שלנו מול הערבים כתובות אחרת מהצד הערבי וזה היה בעשרות שנים האחרונות, לא מתקופת בר כוכבא.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן. עיקר הויכוח היום הוא סביב הנרטיב של 1948 כאשר כל צד שיכתב את מה שקרה ב 1948 כראות עיניו ובקושי עברו 70 שנה. תחשוב על מה יקרה בעוד מאות/אלפי שנים, במידה וימצאו את התיעוד של התקופה הנוכחית... זה יהיה מאוד מבלבל.

      מחק
  4. אני כמעט משוכנעת שהיה בחור בשם שמשון. אבל אני גם משוכנעת שהדתיים עוותו את הסיפור שלו ככה שאלוהים מעורב בו הרבה יותר. ככה עם כל התנ"ך... חוץ מספר בראשית אולי.

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא ספר בראשית מדבר הכי הרבה על אלוהים ועל יכולותיו

      מחק
    2. בגלל זה לא נראה לי שהוא בכלל קרה :)

      מחק
  5. אני די בטוחה שזו אחת הסיבות הגדולות שיש כל כך הרבה גופים שקמו במטרה לשמר את זכר השואה..
    יש הרבה יותר תמונות ועדויות מצולמות מתקופת השואה מאשר ציורים בנוגע לבית המקדש... יש מוזיאונים ומקומות שלמים ששומרו על מנת שהנושא לא יהפוך למיתולוגיה...
    יש אירועים פחות מתועדים שייתכן שהדבר אכן יכול לקרות בהם..

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי גם לפני המון המון שנים היה תיעוד של כל מה שקרה רק שאם הזמן הוא נעלם/נהרס וכדומה?
      הרי בתים שהיו משמשים כמוזאונים (לדוגמה), אולי יהרסו חס וחלילה ברעידת אדמה/מלחמה ועוד כל מני דברים אחרים שהורסים

      המבנים שנשמרו מהתקופה ההיא (המחנות עצמן)\ יכולים להירקב ולהתפרק

      אנחנו מדברים על אלפי שנים, לא מאות... כל כך הרבה דברים יכולים להשתנות, כל כך הרבה דברים יכולים להעלם כלא היו

      מחק
  6. סיפורי אגדות, אל תשכח שסגנון הרישום של ארועים הסטוריים השתנו לאורך ההסטוריה.
    הדיוק רק עולה. התנ"ך לדוגמא היה מהמתקדמים בזמנו ועוד קיבל גושפנקא אולהית.
    השאר עברו מפה לאוזן. המצרים רשמו הכל על הקירות, אבל רק מה שפרעה רצה שישאר.
    הרבה נתמכים על יוספוס פלאביוס, המספר את שקרה בימי חייו מזוית ראיה שלו.
    גם היום ההסטוריונים כותבים לפי זוית ראייתם, אבל יש הרבה יותר כותבים ולכן אנחנו מוצאים אותם בקלקלתם כמו מכחישי השואה.
    מה יהיה בעוד כמה עשרות שנים?
    כבר היום בסרטים של וולט דיסני ובספרי הקריאה מדע בדיוני ופנטזיה כשיש תיאור של רשע הרשע מתנהג כמו הנאצים -יימח שמם- ושיטותיהם.
    כבר לא תמצא את ההלם - מאיפה רשעות וחוסר הומניות זו הגיעה,
    הילדים של היום רואים התנהגויות אלו בסרטי אנמציה וחושבים שזו נורמה חברתית וצפוי שהרשע יתנהג כך.
    החור בהסטוריה כבר נוצרת כשיש קושי חברתי לזכרון תווך הרחוק במיוחד על ארועים קשים.
    שמעת על שיר הילדים - London bridge is falling down ?
    אתה יודע כמה פעמים גשר לונדון נפל? הרבה. והרבה מתים בשל כך. הם המשיכו להקימו שוב ושוב עד שהוא לא נפל יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. ההיסטוריה נכתבה על ידי אלה שניצחו

      האמת שהרשומה הזו התחילה בכלל מתוך תהייה לגבי החור השחור הזה, הזמן שבו העובדות הופכות לסיפורים, רק בדיעבד כשהגעתי לסיומה, היא שינתה כיוון לעניין 9 באב אל מול השואה (כדוגמה כמובן כי יש איןסוף)

      מחק
    2. אהבת את שיעורי ההסטוריה? תראה לי ילדים שאוהב את שיעורי ההסטוריה? כולנו יודעים את החשיבות של לימוד הסטוריה אבל אין לכולם את היכולת לקלוט כל כך הרבה פרטים.
      המורה הכי טוב להסטוריה הוא זה ההופך אותו לסיפור אקשן / רומנטי / מתח מעניין.
      והנה נגיע למיתוס או אגדה.
      הרבה שירי ילדים , מיתוסים ואגדות באות עם רמזים לדברים שהיו בהסטוריה.
      ואז יש לאקדמיה קצת עבודה של פרשנות. מה הם היו עושים ללא האגדות..

      מחק
    3. לי תמיד הורידו ציון על "חסר" וזה אחרי שמילאתי 14-15 עמודים....

      מחק
    4. זו בדיוק הנקודה, עד כמה פרטים ניתן לזכור על ההסטוריה המפורטת והמדויקת של מאתיים השנים האחרונות?
      ועל כל זה הסטוריה מראשית הבריאה?
      יותר קל לעמך לזכור הכל בראשי פרקים וסיפורים כמו פואמות, שירי ילדים, אגדות וסיפורים. אלה שרוצים ללמוד יותר שיערב להם ושהם יכתבו את עבודות הפוסט-דוקטורט עליהם בפירטי פרטים.
      חוצמזה, כנראה היתה לך מורה להסטוריה מניאקית שלא ידעה להעריך את יכולותיהם של תלמידיה. אל תתיחס אליה...

      מחק