יום שני, 20 בנובמבר 2017

אסור לכם לעשות משהו? הנה שיטה לעקוף את זה

יש הרבה מאוד חברות במשק אבל יש גם רגולטור אחד שאומר מה מותר לכל חברה לעשות וזאת על מנת למנוע קרטלים ומונופולים או לממש תחרות בתחומים מסויימים. גם מותר לו להציב תנאים לחברה שרוצה להיכנס לתחום חדש על מנת שתעמוד בתחרות מול החברות האחרות שכבר קיימות בשוק.

דוגמה לכך הינה בזק. לבזק, שחקנית ותיקה בשוק התקשורת, היה איסור להיות ספקית אינטרנט כי הם ספקי תשתית. ההגיון ברור, אם הם מספקים תשתית, על מנת שתהיה תחרות הוגנת ולמנוע מונופול, הם לא יוכלו להיות גם ספק. מה עשו בבזק? הקימו חברת בת שנקראת "בזק בינלאומי" והיא מהווה ספק אינטרנט בשביל בזק.

דוגמה נוספת הינה אל על. לאל על יש הסכם עם החרדים, שאסור לה לטוס בשבת ובתמורה, החרדים טסים רק אצלם. מה עשו באל על? הקימו חברת בת שנקראת סאנדור והיא כן טסה בשבת. החרדים מכירים ויודעים את הטריק הזה, אבל אין להם יותר מדי מה לעשות עם העובדה הזו. אל על עקפה אותם בסיבוב. הם עד כדי כך התחכמו שם באל על, שכאשר טיסה שלהם עלולה להיכנס לתוך השבת, הם פשוט מבצעים חניית ביניים, הנוסעים מחליפים מטוס, שבמקום שיהיה כתוב עליו אלעל, כתוב עליו סאנדור ואיתו הם ממשיכים הלאה בטיסה לישראל.

גם אנחנו, כבני אדם, כאשר אסור לנו לעשות משהו או כאשר אנחנו לא יכולים, אנחנו נשתמש במישהו אחר (המקבילה לחברת בת) אשר יעשה את זה בשבילנו, בד"כ יהיה מדובר במישהו עם קשרים או כזה שיוכל להשיג לנו את מה שאיננו יכולים.

7 תגובות:

  1. בזק בינלאומי קונה את ה"סחורה" בדיוק כמו המתחרות כך שאני לא רואה את הבעיה.ולאלעל אין שום הסכם עם החרדים היא חברה פרטית וזאת החלטה עסקית נטו לא לטוס בשבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי אלעל: הכוונה להסכם לא כתוב, לא למשהו רשמי.
      לגבי בזק: לא אמרתי שיש בעיה, הכל חוקי כמובן. אבל שורה תחתונה, היא חברה בת של החברה שלה אסור להיות מה שלחברת הבת שלה מותר.

      מחק
    2. הקיצר מה אתה יכול להשיג לי?

      מחק
    3. כבר השגתי לך - שיטה לעשות משהו שאתה לא יכול לעשות. תקים חברת בת.

      מחק
  2. מטוסי אל-על טסים בשבת, בלי שום הסתרה או כיסוי לוגו או החלפת מטוס. הם פשוט עושים "כמו מכירת חמץ" - המטוס מוחכר/מושכר/מושאל/"מונח במקרה בשדה" לארקיע או ישראיר, הטיסה יוצאת ברישום לא אלעלי והכל בסדר. כולם מרוצים עד הגג.
    רק למה הסידור הזה לא יכול לעבוד גם בתחב"צ???

    השבמחק
  3. היסטורית בב״ל הוקמה כשהוחלט להכניס תחרות לתחום השיחות לחו״ל. המתחרות (של בב״ל) היו סמייל 012 וברק 013. מאותו רגע הופרדה בב״ל מבזק כחברת בת. לימים ספקיות השיחות לחול נכנסו לתחום ה-ISP לצד חברות כמו נטויז׳ן, שני נט, איי בי אם, אינטרנט זהב, אקט קום ואחרות. אקטקום נרכשה ע״י בב״ל, סמייל רכשה את אינטרנט זהב או להיפך, ופרטנר רכשה את החברה המאוחדת, נטויז׳ן את ברק ואז סלקום השתלטה עליה, והרבה ספקים קטנים נסגרו, ואחרים נוספו (רימון טריפל סי אקספון מארס והוט נט)

    השבמחק