יום רביעי, 14 במרץ 2018

בעבודות משק בית אין חובות, רק זכויות

מסתבר שעבודת משק בית (נקיונות) היא עבודה עם המון זכויות אך ללא חובות. כלומר למי שעוסק בכך, מגיעות כל הזכויות של עבודה רגילה אבל בלי החובות.

הכל התחיל לפני מספר שנים כאשר פיטרתי את המנקה, אחרי שהרסה לי מכנס יקר ועוד כל מני דברים על הדרך. בנוסף היא גם דיברה בטלפון בזמן העבודה. האבסורד הוא, שהיא דיברה מהטלפון שלי (בבית), לא שלה. זה קרה 3 חודשים אחרי שהיא התחילה לעבוד אצלי והיא עוד דרשה פיצויים כי היא הרי פוטרה. אמרתי לה שפיצויים מגיעים רק אחרי שנה אבל היא אמרה שהיא ביררה וזה לא נכון. ביררתי בעצמי ונאמר לי שאמנם אין חובה אבל פיטרת את המסכנה אז למה שלא תפצה אותה? מכיוון שמדובר בשעות עבודה מועטות, סכום הפיצוי היה 16 שקל והם ביקשו שאהיה נחמד ואשלם לה. אמרתי להם ששווי הפריטים שהיא הרסה לי, גבוה יותר.

המעסיק צריך לשלם ביטוח לאומי, המנקה לא צריכה לשלם דבר. גם אם יש למעסיק ביטוח צד ג` בביטוח הדירה שלו, זה לא תופס אם הוא לא שילם ביטוח לאומי על המנקה.

מכיוון שהמנקה לא מוציאה חשבונית ובתור מעסיק פרטי אי אפשר להוציא תלוש משכורת, המנקה לא משלמת מס הכנסה ויש כאלה שמגדילות לעשות וגם חותמות בלישכה תוך כדי.

דבר נוסף הם דמי ההבראה, גם תשלום זה מגיע לה על פי חוק.

מה קורה כאשר יום העבודה נופל על יום חג? העובד/ת לא מגיע/ה והמעסיק צריך לשלם על כך כאילו העובד/ת הגיע/ה לעבודה.

אבסורד נוסף הוא ימי מחלה וזה נאמר לי על ידי עו"ד שעוסק בתחום: אם המנקה מקבלת 4 ימי מחלה והיום הרביעי הוא בדיוק היום בו היא מנקה אצלך, אתה צריך לשלם 75% מהמשכורת למרות שהיא לא באה ולמרות שהחוק על יום מחלה ראשון הוא 0% ולכן מקום העבודה בו היא עובדת ביום המחלה הראשון לא צריך לשלם לה בכלל.

לגבי ימי המחלה וגם לגבי ימי החג, זה נכון בהנחה שהיא עובדת ברצף, גם אם מדובר במקומות עבודה שונים. כלומר אני בתור מעסיק פרטי צריך לבדוק האם היא עובדת בעוד מקומות על מנת לדעת מה הזכויות שמגיעות לה.

העניין הוא שאת יום ההגעה שלה קבעתם ביחד כשבעצם התבססתם על היום הפנוי שלה באותו הזמן. אם במקרה תקופת החגים יוצאת על ימי העבודה שלה, היא יכולה לא להגיע במשך חודש ועדיין היא צריכה לקבל תשלום מלא.

לפני מספר שנים יצא חוק פנסיה חובה ומחובתו של המעסיק! לדאוג שזה יקרה. מצד שני אף חברה לא רוצה להתעסק עם סכומים פעוטים כאלה ולכן לא כל כך פשוט לפתוח קופת פנסיה למנקה. כאשר תבקש מהעובדת עצמה לפתוח קופה ולומר לך היכן להפקיד היא לא תוכל לעשות זאת כי אף אחד לא ירצה לדבר איתה על סכומים כאלה ואם אתה חושב שזה פוטר אותך בתור מעסיק, אתה טועה. לפי החוק, האחריות היא על המעסיק וחובה עליו לוודא שחובת הפנסיה תצא לפועל. דבר נוסף בהקשר הזה, הוא שמדי שנה אחוז הפנסיה עולה והוא צריך לבוא מהמעסיק ומהעובד עצמו אבל איזה עובד יסכים לכך? גם אם מדובר בשקל שניים. נוצר מצב שגם את הביטוח הלאומי רק המעסיק משלם (גם את חלקו של העובד) וגם בפנסיה הוא יצטרך לשלם את כולה. העובדת עצמה לא משלמת כלום.

דבר נוסף הוא הנסיעות, גם אם המנקה באה אליך אחרי שניקתה אצל השכן שלך עדיין אתה צריך לשלם לה נסיעות (5-10שקלים) כאילו היא באה במיוחד אליך, כלומר גם פה היא מרוויח כמה פעמים על אותה נסיעה.

אם בסופו של דבר החלטתם לפטר את העובדת ועברה שנה, צפו לכך שאתם צריכים לשלם גם פיצויי פיטורים שהינם משכורת של חודש לכל שנה שהיא עבדה אצלכם.

תזכרו שאנחנו אנשים פרטיים ולא מעסיקים בחברה גדולה ומסודרת עם עורכי דין ורואי חשבון. כל מה שהעובדת צריכה לעשות זה לשלם כמה שקלים בחודש למועצת הפועלים (יש גוף כזה) או להסתדרות ובמידת הצורך הגופים האלה יספקו לה שירותי עריכת דין, חתימה על טפסים שמבקשים מהמעסיק לתת לה זכויות כאלה ואחרות ועוד. אנחנו, המעסיקים, אנשים פשוטים שרק רוצים בית נקי, תקועים מכל הכיוונים ואם דברים מגיעים למשפט כל הוצאות המשפט הן עלינו ורוב הסיכויים שגם נפסיד בו.

אם חשבתם שכל מה שאתם צריכים זו עובדת זרה או סתם כזו שאין לה מושג מהחיים מלבד הניקיון, אתם טועים. כי יכול להיות שבטווח הקצר, אתם תרוויחו ולא תשלמו לה, אבל אם חס וחלילה יקרה לה משהו או לחילופין מישהו יזרוק לה מילה לגבי מה היא מפסידה, היא יכולה לתבוע אתכם וגם לזכות! האם אתם רוצים לקחת את הסיכון הזה?

9 תגובות:

  1. היה אתה המנקה. להיות שכיר זה חרא, ועצם תנאי העסקה (לא מדבר על תשלומים) גם הם חרא. חדש לך להיות מעסיק? נסה להיות שכיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה העניין. היא שכירה בלי להיות שכירה, מקבלת רק את הזכויות בלי החובות מה שאוטומטית גורם לי, בתור מעסיק, לקבל את כל החובות (גם שלי וגם שלה!), בלי הזכויות

      מחק
  2. גשם של נובמברמרץ 14, 2018 9:24 לפנה״צ

    ולנקות לך את הבית זו לא חובה? ומה חשבת? לא לשלם לה בכלל? לא לבטח אותה נגד תאונות? חשבת אולי שאם היתה לה אפשרות לעבוד בעבודה יותר מכובדת היא היתה עושה את זה ולא הולכת לנקות בתים של אנשים?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש טרחת לקרא את הרשומה, נכון? נתחיל מכך שה"חובה" לנקות לו את הבית, כמו שאת מגדירה את זה, היא-היא מהות העבודה שלה. העבודה שלה היא בניקיון הבית, זה הדבר שעליו היא מקבלת משכורת.

      הוא לא מלין על החובות הפרטיים שלו, בתור מעסיק, אלא על כך שאותו חוק שהופך אותו למעסיק של המנקה פרוץ ומחורר ככברה ולכן המנקה עצמה פטורה מכל מיני חובות (כולל, וזה לא סוד, העובדה שמפני שהן לא יכולות להוציא חשבונית והמעסיק לא יכול להוציא קבלה יש בינהן כאלו ש"עובדות" בניקיון בשחור וחותמות בלשכה).

      יתרה מזו, הרשי לי להבטיח לך שאני, שעובד בעבודה בשכר מינימום, בערך חצי מהשכר השעתי המקובל בשוק הניקיון נכון לימים אלו משלם גם משלם הפרשות לקופת-גמל, לביטוח לאומי, למס בריאות (מס הכנסה אין על שכר מינימום, טפו-טפו). אני רואה את זה כל חודש בתלוש משכורת שלי, וכן, כמו שהוא ציין, מדובר באמנם "שקלים ספורים", אבל מכיוון שאני עובד עבור חברה מסודרת להם אין שום בעיה לומר לרואי-חשבון שלהם לדאוג לזה שגם אני, העובד, אפריש את החלק שלי, לא רק הם.
      מעניין שאני חייב ויכול ויש מגזר עסקי מסוים שלא יכול.

      מחק
  3. כמה פעמים שאבא שלי רצה להביא מנקה הביתה זה נגמר בזה שהיא ניקתה רק בסלון. כי לחדר של ההורים אמא שלי לא הרשתה שהיא תיכנס. אני לא אהבתי שמסדרים לי את החדר. במיוחד כי יש לי את הסדר שלי. כנ"ל אחותי. לבסוף אנחנו מסדרים את הבית לבד ומנקים. כשמתרגלים לנקות באופן שוטף את הבית זה הופך לדבר שבשגרה בדיוק כמו לשים מים לקפה בבוקר.

    השבמחק
  4. מקריאת הרשומה הזו אני דווקא שם לב, מעבר לעניין הפרטי שלך בתור מעסיק של מנקה, לכך שהנה, מצאנו עוד דרך שבה המדינה ממש, בפועל, גורמת למעסיקים להעדיף העסקה על ידי חברות כוח-אדם (או בשם הנכון יותר שלהם: חברות עבדים).

    מצד שני, בממשלה שבה חלק מהשרים (ו/או השרים לשעבר) הם בעצמם בעלי חברות כוח-אדם, או מקורבים לבעלים של חברות כוח-אדם, או שפשוט עוסקים באופן ישיר ביבוא כוח-אדם מחו"ל (שזה, אם אני לא טועה, ההגדרה, פר-אקסלנס, של "סחר בעבדים")... על מה בדיוק אני מתפלא? זהו, שאני לא.

    הצרות הפרטיות שלך כבודן במקומן מונח (ואגב, במקומך לא הייתי חושש כל כך מתביעה. בתי-המשפט בארץ לא כל כך באים לקראת העובד כמו שנדמה לך. מניסיון רע שלי בתור עובד עשוק שתבע לדין את מעסיקיו העושקים), אבל מהרשומה הזו עולה ריחה הבאוש של הפוליטיקה הישראלית.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש הבדל בין מעסיק שהוא אדם פשוט כמו אלה שמעסיקים עוזרות משק בית בבתים פרטיים לבין מעסיקים מאורגנים ומסודרים שעו"ד ורואי החשבון שלהם עושים להם את העבודה

      מחק
  5. בדיוק בגלל זה אני מנקה לבד כבר המון שנים ואת הכסף שהיה אמור ללכת למנקה אני מבזבזת על עצמי. והדגש על בזבוזים!

    השבמחק
    תשובות
    1. 30 שקל לשעה + נסיעות? 50 שקל לשעה + נסיעות? או שהחלטת לא לקחת מנקה מאוד יקרה של 70-80 שקל לשעה + נסיעות? :)

      מחק