יום ראשון, 4 במרץ 2018

המדד הפתיע? רק אם אתה מומחה

מדי פעם אנחנו שומעים בתקשורת שהמדד הפתיע. טוב, אם הם אומרים שהוא הפתיע, מי אני שאחשוב אחרת. אותי הוא דווקא לא הפתיע ולא בגלל שאני כזה כלכלן גדול, אלא בגלל שכבר מזמן הפסקתי להקשיב למומחים למיניהם שכביכול יודעים מה הולך להיות המדד וכל פעם מופתעים מחדש.

אני לא מומחה לכלכלה, אבל להבנתי יש נוסחה מאוד מסויימת שעל פיה מחושב המדד ובסופו של דבר האינפלציה. כלומר לא צריך להיות גאון או נביא כדי לדעת כמה הוא יעלה/ירד ובטח לא צריך להיות מומחה. אני מודה שאני לא יודע איך המנגנון עובד ולא איך הנוסחה בנויה, אבל כנראה שהיא ידועה רק למתי מעט אשר בכל ה 15 לחודש (אלא אם זה יום שבת ואז זה קורה יום לפני) מפעילים אותה ורואים איזה מספר יצא.

לא ברור לי למה אותם מומחים כביכול, מנסים בכלל לנחש (לפי התוצאות, זה הביטוי היחיד שנראה לי מתאים) את המדד ואחר כך להיות מופתעים. מה שעוד יותר לא ברור לי, זו העובדה שיש כל כך הרבה מומחים בשוק, שלכל אחד יש דעה אחת (לפחות) לגבי המדד, כך שיוצא שמומחה אחד אומר שהמדד יהיה X ומומחה אחר אומר שהוא יהיה Y ובסוף שניהם מופתעים.

אז בשביל מה להיות מופתעים? במקום לשמוע ניחושים של מומחים, נחכה עוד יום, ואז נדע מה המדד המדוייק, בלי הפתעות.

5 תגובות:

  1. מדד המחירים לצרכן משוקלל באמצעות בדיקה בכמה עלו המחירים של מאות מוצרים ושקלול שלהם בצורה היחסית. ברור שאת הכלכלנים לא מעניין האם הפלפלים הצהובים התייקרו או הוזלו אלא המגמות בענף:
    1. מחירי הנדל"ן 2. מחירי הדלק 3. מחירי התקשורת וכו'. הם בונים את זה כדי להעריך מגמות במשק.

    הימור מה יתן המדד בחודש קדימה זה חסר ערך כשנותנים אותו שלושה ימים קודם, אך אותם כלכלנים מחזיקים במודלים לשנה קדימה - וזה כבר הרבה יותר מעניין - ציפיות האינפלציה לשנה קדימה. ניתן גם לגזור את ציפיות האינפלציה משוק ההון (פער בין אגחים שקליים לאגחים צמודים) - ואז לנסות ולראות האם ניתן להרוויח מזה כסף.

    כל בית השקעות מחזיק כלכלן ראשי - ולא בכדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. כלומר אתה מסכים ש "הימור מה יתן המדד בחודש קדימה זה חסר ערך כשנותנים אותו שלושה ימים קודם", אז למה לעשות את זה בכל זאת?

      ולגבי הנקודה האחרונה שלך: אז מה הקטע של "המדד הפתיע"?

      מחק
    2. הימור של חודש קדימה ניתן כי זה התפקיד של הכלכלנים, ואנשים רוצים לדעת מה צפוי. הנתונים לא משוקללים רק על ידי עיתונאים אלא על ידי מערכות המחקר של בלומברג שגם יודעות לנתח מי יותר מדויק ומי לא (וזה גם מוניטין).

      המדד הפתיע זאת אמירה מאוד מורכבת שאני לא נוטה להשתמש בה אלא אם יש הפתעה של ממש. בדרך כלל האמירה המקובלת היא מעל התחזיות או מתחת לתחזיות. כאשר המדד מעל התחזיות - בימים אלו זה דבר טוב מבחינת בנק ישראל, כאשר המדד מתחת לתחזיות - זה לחץ נוסף על בנק ישראל.

      הפתעה מבחינתי זה שינוי של 0.2% ומעלה לעומת הצפי.....שזה כבר יוצר יותר דרמות בשוק ובציפיות קדימה.

      מחק
    3. מעניין לדעת כמה משקל יש ל wishful thinking של כל חברה והכלכלן הראשי שלה

      מחק
    4. הם בונים תחזית שנה קדימנ ועליה עושים עדכונים - עונתיות (חגים), רפורמות דיור, עדכונים שונים (העלאת שכר המינימום), שינויים במחירי הדלק - ועוד

      מחק