יום חמישי, 26 ביולי 2018

החברות שמסתתרות מאחורי העננים

למי שלא יודע, "ענן", במובן הטכנולוגי של המילה, הוא שרת מרכזי אשר מספק שירותים ותוכנות למחשבים מרוחקים.

אם ניקח לדוגמה את Gmail אז במקום שכל המיילים ישבו אצלנו במחשב ויתפסו מקום, זמן מעבד ועוד, הם יושבים על שרת מרכזי (של גוגל) אשר מספק לנו את האפשרות לקרא את המיילים ולבצע עליהם פעולות, כאשר המקום והעיבוד של אותן פעולות מתבצע על השרתים של גוגל ולא אצלנו במחשב. בהומור נכתב שאין דבר כזה "ענן", זה פשוט מחשב של מישהו אחר.

היתרונות המידיים ברורים, יש לנו יותר מקום בדיסק הקשיח או לחילופין לא נצטרך לרכוש דיסקים קשיחים ענקיים. גם המעבד עובד פחות קשה כי מישהו אחר עושה לנו את העבודה. התוצאה המיידית היא הצורך במחשבים פשוטים יותר וחלשים יותר וכמובן, וזה מה שחשוב, זולים יותר. החסרונות של "הענן" הם בעיקר בתחום הגיבוי. מה עושים כאשר אין גישה לאינטרנט או לשירות עצמו או תקלות שונות אשר יגרמו למידע שלנו להגיע לידיו של מישהו אחר או דוגמה קיצונית יותר כמו אותו עובד גוגל, שהשתמש בגישה שלו למיילים של ילדים קטנים על מנת לפתות אותם.

לפני לא מעט שנים התחילו להופיע וירוסי מחשב. חלקם היו משעשעים (כולנו זוכרים את וירוס ה"פינג פונג", אשר היה מציג כדור פינג פונג שמקפץ לו על המסך), חלקם היו קצת מרגיזים והיינו צריכים להדליק מחדש את המחשב על מנת להמשיך לעבוד ואחרים היו ממש מסוכנים וגרמו לאובדן המידע מהדיסק הקשיח. באותה תקופה התחילו לפרוח חברות האנטי-וירוס שפיתחו תוכנות אשר מגלות את ה"חתימות" של אותם וירוסים ובכך השמידו אותם לפני שגרמו לנו לנזק.

הקונספירציה לא איחרה לבוא והיא אמרה שחברות האנטי וירוס הן בעצם החברות שגם מפתחות את הוירוסים ובעיקר משכללות אותם על מנת להלחיץ אותנו, המשתמשים הפשוטים, כדי שנקנה את המוצרים שלהן. הן הרי צריכות להצדיק את הקיום שלהן ובעיקר להצדיק את העובדה שיש צורך בתוכנת אנטי וירוס שתגן לנו על המחשב ועל המידע.

ככל שעבר הזמן, חברות האנטיוירוס הבינו שהן צריכות להמציא את עצמן מחדש על מנת להמשיך להתקיים. מסתם חברות אנטי וירוס הן התחילו למתג את עצמן כחברות אבטחה ומעבר לעובדה שהן עדיין מגינות עלינו מפני וירוסים, עכשיו הן גם מגינות עלינו מפני הרוע בהתגלמותו והיכן אותו רוע נמצא? נכון, באינטרנט. הרי רוב חיינו הפכו להיות דיגיטליים ומישהו צריך להגן עלינו בעולם החדש הזה. באותה תקופה שבה החברות השלימו את המהפך שלהן וכל חברות האנטי וירוס הגדולות כבר מספקות גם כלי אבטחה שונים, התחיל הבאזז שנקרא "ענן". כמובן שנוכל להתווכח לגבי מה קדם למה אבל בסופו של דבר מדובר באותה תקופה קצרה יחסית. האינטרס של אותן חברות אבטחה הוא שככל שנהיה יותר דיגיטליים, נצטרך אותן יותר ולכן אי אפשר להתעלם מהקשר ההדוק שבין המהפכה שהן עברו לבין העובדה שמישהו דוחף את הרעיון הזה שנקרא "ענן" בצורה מאוד מאוד חזקה.

אם מסתכלים על הרעיון של ה"ענן" מגלים המון המון המון סיכונים, ובאותה נשימה גם מדברים שוב ושוב על טרור טכנולוגי, האקרים שמשתכללים כל הזמן ואיך ואיפה המלחמה הבאה תראה (רמז: בעולם הדיגיטלי). למסתכל מהצד, זה נשמע כאילו הסכנה ידועה מראש ובכל זאת ממשיכים לרוץ קדימה לעבר הרעיון העיקרי שגורם לכל אותם רעיונות אפוקליפטיים להתרחש במציאות. האם אנשי הטכנולוגיה כל כך טיפשים שהם רואים את הסכנה, אפילו מדברים עליה ומסקרים את האירועים שכבר קרו אבל בכל מה שקשור ליישום שלה, הם רצים קדימה בלי לעצור לרגע? יכול להיות שיש מישהו אשר דוחף את כל הנושא הזה קדימה תוך התעלמות מהדברים שהוזכרו קודם?

אם נחזור לקונספירציית חברות האנטי וירוס ונבין שאותן חברות קוראות לעצמן חברות אבטחה שצריכות להצדיק את קיומן, עולה החשד והחשש שאותן חברות ממש, שפעם הפחידו אותנו מוירוסים, צריכות להצדיק את עצמן שוב ולכן מצד אחד דוחפות קדימה את רעיון ה"ענן" מאחורי הקלעים ובאותה נשימה גם מפחידות אותנו לגבי התוצאות של אותו "ענן", הרי ידוע שהפחדה היא השיטה הכי טובה לגרום לאנשים לפעול ובעיקר, להוציא כסף.

7 תגובות:

  1. הענן הוא הפתרון האולטימטיבי, תראה דוגמא פשוטה ועד כמה היא מעיקה.
    יש לי קובץ אקסל שעליו אני מקיים את כל העדכון הבנקאי שלי, כלומר מעקב שוטף אחרי הפעילות בחשבון הבנק בכרטיסי האשראי בהלוואות וכו`. לפעמים אני מעדכן ובודק בבית אבל לפעמים אני צריך את הקובץ הזה במקום העבודה. אז מה הברירה ? לשלוח כל הזמן את הקובץ ב-Gmail. ולא, הפתרון של גוגלדוקס הוא לא טוב ונותן פתרון חלקי ביותר.
    אני מייחל ליום הזה (והוא מאוד קרוב) שתוכנות האופיס יטענו קבצים משרת ענן שכזה וכך הקבצים תמיד יהיו מגובים מחוץ למשרד/הבית ויהיו זמינים בכל מקום.

    השבמחק
    תשובות
    1. גוגל דוקס זה הענן שאתה מדבר עליו אז למה אתה אומר שהוא נותן פיתרון חלקי?

      כאשר לא תהיה לך גישה לאותו קובץ חשוב (לאו דווקא הספציפי שדיברת עליו) בזמן שהכי תצטרך אותו או לחילופין הוא (לאו דווקא הקובץ הזה ספציפית) יגיע לידיים זרות, אתה תבין מה כל כך רע ב"ענן" הזה

      מחק
    2. פתרון חלקי כי הוא נותן לך "גישה" על גבי פלטפורמה חיצונית, זאת אומרת שהוא לא מאפשר לך למשוך קובץ לעבודה על גבי המחשב שלך אלא הוא מאפשר לך לעבוד על הקובץ על המחשב שלהם ועל פלטרפורמה שאיננה מלאה. תוכנת האקסל של גוגל דוקס חסרה מאוד לעומת האקסל של מיקרוסופט

      מחק
    3. אולי לדברים כלליים ענן זה משהו טוב. אבל מצד שני לא הייתי רוצה שלמשל כמו בדוגמא שנתת, כל ההוצאות שלי ישבו בענן כלשהו, שלך תדע מה קורה עם המידע הזה. ובכלל למה שהוא יהיה בידיים של מישהו שאני לא מכיר.
      מילא לשמור שם סרט או משהו אחר אל דברים אישיים. קצת בעייתי.

      בינינו הפעולה של להעלות את קובץ האקסל לענן היא בדיוק כמו להעביר את הקובץ לדיסק און קי שיכול ללכת איתך לכל מקום. הבעיה היא, וזאת האמת, שנהיינו עצלנים. מה נלך עד לדלת הדירה לקחת את הדיסק און? מה נצא מחדר העבודה? למה לזוז מהכיסא.... :)

      זה מזכיר לי את כל נושא המוזיקה. היום לעומת פעם לשמוע מוזיקה ולארגן מוזיקה זה קלי קלוטו, אך עדיין, אני למשל, מתעצל לצרוב קבצים למשל ל-CD בשביל שיהיה לי לדיסק לרכב. עד שאני עושה את זה לוקח לי ימבה זמן וזה נטו עצלות. כי פעם היינו יושבים שעות עם קלטות טייפ ומארגנים את הזמן בקלטת ומעתיקים מקלטת לקלטת, דבר שלקח המון זמן ודרש סבלנות. היום גם כשזה בלחיצת כפתור ומהר אנחנו מתעצלים.

      מחק
    4. מצד אחד אני אומר "חכו חכו" ותראו איך הענן מפיל לכם את העסק, או "חכו חכו" כשתרצו להגיע למידע מסויים ולא תוכלו או שתגלו שהוא הגיע למתחרים ובלי קשר אליהם, למה שאני ארצה שהמידע שלי יהיה נגיש לגורמים אחרים?

      מצד שני, כל הדברים האלה כבר קרו, כבר מדברים עליהם בכל רחבי העולם (וויקיליקס הם רק דוגמה קטנה) אז באמת שאין לי מושג על מה ולמה ריצת האמוק הזו... חרקירי זה כאן.

      מחק
  2. האשמה מאוד גדולה האשמת את החברות האלו.
    יש לך הוכחות כלשהן לתמוך בהן?

    לא מיקרוסופט ובטח שלא גוגל הן חברות אבטחה, ושתיהן מושכות לכיוון של ארכיטקטורת ענן.

    ובלי קשר - גם אני לא משתגע על הארכי` הזו. אני מעדיף את הכל לוקאלי, על המחשב שלי בגלל מגון סיבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאף אחד לא היו הוכחות כשהאשימו את אותן חברות בהפצת וירוסים.. ועדיין היו האשמות

      בכל מקרה: גוגל, ברור שתדחוף, זה הלחם וחמאה שלה, זה המודל העסקי שלה וככה היא גם מקווה לשבור את מיקרוסופט.

      מיקרוסופט ממש לא משכה לכיוון הענן, היא יותר נמשכה לשם מחוסר ברירה. אם זה היה תלוי בה, כל רעיון הענן לא היה קורה, זה בניגוד גמור לכל המהות של החברה הזו.

      מחק