יום שלישי, 24 ביולי 2018

עושר ואושר? ואולי להיפך?

האם כסף באמת גורם לאנשים להיות מאושרים יותר?

תלוי מה גורם לאותם אנשים להיות מאושרים. כסף הוא כמו אקונומיקה רק שבמקום להסיר כתמים, הוא מסיר דאגות אבל יש אנשים שדווקא דאגות, אקשן ולחץ הם אלה שגורמים להם להיות מאושרים כי זה גורם להם להרגיש חיים. זו גם הסיבה שיש לא מעט אנשים שלמרות כל ה"עושר" הזה, עדיין ממשיכים לעבוד ולנהל את כל מה שהם בנו בעזרת... הכסף שלהם. מה שגורם להם לאושר, הוא לא הכסף אלא מה שהם יכולים לעשות איתו. לא סתם אומרים שצריך להסתכל על כסף בתור אמצעי ולא בתור מטרה. הכסף עצמו לא גורם למישהו להיות יותר מאושר אלא רק פחות דואג. מטבע הדברים, לאדם הממוצע, פחות דאגות = יותר אושר כי הוא עסוק רק בדברים שהוא רוצה בלי להיות מוטרד מהדברים שהוא לא רוצה.

בזמנו פורסם מכתב שרשרת אשר מראה עד כמה הכסף לא באמת יכול לקנות את הדברים החשובים בחיים. המייל היה מורכב ממספר שורות אשר בקריאה ראשונה עשויות להישמע מאוד נכונות אבל כשבודקים לעומק, מגלים שזה לא כל כך מדוייק. הנה כמה דוגמאות:
  1. כסף יכול לקנות לך מיטה אבל לא שינה טובה: כסף מסיר דאגות וכשיש פחות דאגות, ישנים טוב יותר. נכון, אפשר לומר שכסף יכול לגרום לדאגות חדשות אבל זו הסיבה שאני מדבר על האדם הממוצע, זה שרק רוצה לחיות בכבוד, ללא הרפתקאות מיותרות.
  2. כסף יכול לקנות לך שעון יוקרתי אבל לא זמן: כל כך לא נכון. לאדם עם מספיק כסף, כלומר כזה שלא צריך לעבוד על מנת לסגור את החודש, יש מספיק זמן לעשות רק את מה שהוא רוצה לעשות. נכון שהכסף לא יגרום לכך שיהיו לו יותר מ 24 שעות ביממה אבל זה ממש לא משנה כי באותם 24 שעות שכן יש לו, הוא עושה את מה שהוא אוהב ורוצה לעשות.
  3. כסף יכול לקנות לך אנציקלופדיה אבל לא ידע: גם לא נכון. מעבר לעובדה שאם יש לך מספיק כסף אתה יכול ללכת ללמוד במקום נחשב יותר ומקצוע יוקרתי יותר, כאשר אין לך דאגות פרנסה, יש לך את כל הזמן שאתה רוצה ללכת ללמוד את מה שבאמת מסקרן אותך במקום ללמוד לתארים כאלה ואחרים רק בגלל שאתה צריך ולא בגלל שאתה רוצה. כסף כן מאפשר לך לקנות ידע, הוא מאפשר לך לקנות את הידע שאתה באמת רוצה.
  4. כסף יכול לקנות לך תפקיד בכיר אבל לא הערכה: גם המשפט הזה לא נכון אבל הפעם מהכיוון ההפוך. נכון שכסף לא יכול לקנות לך הערכה, בשביל זה אתה צריך להיות בן אדם טוב, אבל הוא בטח לא יכול לקנות לך תפקיד בכיר. בשביל להיות בתפקיד בכיר אתה צריך להיות בעל קשרים או מוערך, אחרת או שלא תגיע לתפקיד הבכיר או אם תגיע (כי הקמת או קנית חברה בכסף) לא תשאר שם יותר מדי כי אנשים פשוט לא יישארו איתך.
  5. כסף יכול לקנות לך תרופות אבל לא בריאות: נכון שהכסף עצמו לא מונע מחלות אבל הוא בהחלט יכול לרפא מחלות, לפחות כאלה שניתנות לריפוי בצורה כזו או אחרת. יותר מזה, אדם עם כסף שיש לו פחות דאגות ולחצים בחיים, כנראה שגם יהיה פחות חולה (בלי קשר לגנטיקה/תורשה) מאשר אדם אחר שחי את חייו בדאגות מתמשכות.
  6. כסף יכול לקנות לך לב אבל לא אהבה: תחילת המשפט סותר את הנקודה הקודמת, כלומר כסף כן יכול לקנות לך בריאות אבל גם אם אני אזרום עם ההקשר בין הלב לאהבה, פה כבר מדובר על עניין סטטיסטי. שוב, הכסף עצמו לא יכול לקנות אהבה, זה גם לא מדוייק אבל נגיד שזה נכון, מה שהוא כן יכול לעשות זה לגרום לסטטיסטיקה לעבוד לטובתך. כאשר אתה חי חיים טובים, חסרי דאגות, עושה את מה שאתה אוהב, שמח וטוב לב, יותר אנשים ירצו להיות בקרבתך ובין אותם אנשים יהיו גם לא מעט נשים שירצו להיות בקרבתך ולכן סטטיסטית יש לך סיכוי טוב יותר למצא את זו שתתאהב בך. נכון שזה עלול להוביל לדאגה שאולי היא אוהבת את הכסף שלך יותר מאשר אותך אבל זה משהו שאפשר להתמודד איתו.
  7. כסף יכול לקנות לך בית אבל לא משפחה: גם לא נכון. אימוץ עולה כסף, הרבה כסף. זו מחווה מדהימה לעולם בו אנו חיים וכן, כסף בהחלט יעזור פה וכהמשך לנקודות הקודמות, זו תהיה משפחה טובה ונינוחה, עם מעט מאוד דאגות.
אז מה בעצם אני אומר, שכסף הוא כן דבר טוב? שזה כן משהו שצריך לשאוף אליו? קודם כל התשובה תלויה באיזה אדם אתה. אם אתה אדם טוב, רוב הסיכויים שכסף לא ישנה את העובדה הזו (אני מקווה לפחות). דבר שני, והכי חשוב בעצם, צריך לזכור שכסף הוא אמצעי ולא מטרה וכל עוד משתמשים בו בחוכמה, אין בו שום דבר רע.

לדעתי, האושר (גם בהקשר של כסף אבל לא רק) תלוי בשני גורמים עיקריים והם ה(מ)ידע שיש ברשותינו והסביבה שבה אנחנו נמצאים. ישנו מחקר אשר הראה שאנשים יהיו מאושרים יותר אם הם ירוויחו 10,000 (לדוגמה) בעוד שחבריהם ירוויחו 5,000 לעומת אם ירוויחו 20,000 אבל חבריהם ירוויחו 30,000. מסתבר שגם אושר הוא יחסי. שימו לב ל 2 הגורמים המופיעים בדוגמה שנתתי. גם הסביבה הקרובה אבל גם הידע של כמה הם מרוויחים. כלומר אנחנו יכולים להיות מאוד מאושרים ב 20,000 שקל שלנו אבל ברגע שיש סביבנו עוד אנשים, לא משנה מי ואנחנו נדע שהם מרוויחים יותר, הלך על האושר שלנו. אמנם ידוע שידע הוא כח, אבל לא תמיד מדובר בידע/כח שאפשר להגדיר אותו כחיובי, לפעמים הוא עלול לבוא לרעתנו, לפחות מכל מה שקשור לנושא האושר שלנו.

2 תגובות:

  1. כמה נשאר להם ביד אחרי תשלום הוצאות? זה לא משנה כמה אתה מרוויח אלא מה אתה עושה איתו.

    למשל: אין שום טעם להרוויח הרבה אם אתה לא רואה את הכסף מפני שאתה עסוק בלהיפטר ממנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מי זה להם? מה שאתה אומר זה נכון אבל באותה מידה לצבור כסף רק לשם הצבירה, גם לא מקדם אותך לשום מקום.

      מחק