יום ראשון, 22 ביולי 2018

האמת מאחורי מספר המשתמשים

כאשר תפתחו מוצר או שירות חדש, הדבר הראשון שתשאפו אליו, תהיה כמות משתמשים רבה ככל האפשר.

כאשר תרצו השקעה (כסף) למוצר או השירות שפיתחתם, הדבר הראשון שישאלו אתכם זה כמה משתמשים יש לכם. כאשר חברה רוצה להתפאר ולהתגאות בהצלחה שלה היא תכתוב כמה משתמשים יש לה, כאשר המוכשרים באמת, יוסיפו סוג של "טיימר" הורדות אשר ישתנה תוך כדי בהייה במסך. הטיימר הזה מזכיר לי את מכונות המזל בלאס וגאס אשר בראשן הופיע מספר רץ שמראה כמה זכיות היו במכונה הזו. המספר הזה היה רץ קדימה גם כאשר אף אחד לא זכה ובד"כ גם כאשר אף אחד לא ישב ליד המכונה.

בתוכנת אייסיקיו, זיהוי המשתמש נעשה על פי מספר ייחודי שהוא מקבל ומדובר במספר רץ. הייתם מצפים שהמשתמש הראשון יקבל את הזיהוי 1, השני 2 וכן הלאה אבל לא כך הדבר. המשתמש הראשון (מעבר למשתמשים הראשונים שפיתחו ובדקו אותה) קיבל את המספר 100,000 או 100,001. נכון, כאשר מדברים על עשרות מליוני משתמשים אז העובדה הזו מאבדת את המשמעות שלה אבל גם כאשר מדברים על עשרות מיליוני משתמשים לא אומרים לכם את כל האמת. מכיוון שמדובר במספרים רצים, גם כאשר משתמש מסויים מפסיק להשתמש בתוכנה, הוא עדיין נחשב כמספר באייסיקיו. בנוסף, מכיוון שבזמנו התוכנה איפשרה שליחת הודעות טקסט בחינם, כמות פתיחת המספרים צמחה בצורה מטורפת ואם נוסיף לכך את העובדה שהתוכנה הייתה כר פורה לוירוסים וספאמרים שונים, נגלה שכמות פתיחת המשתמשים הפיקטיביים הייתה פשוט מטורפת, מה שמעמיד בספק את כמות המשתמשים האמיתית שלהם.

פייסבוק התהדרה בזמנו שהיא עברה את רף מיליארד המשתמשים. הם התחכמו והוסיפו "הפעילים". על פניו הוספת הביטוי הזה אמורה להרגיע אותנו, הרי מדובר במשתמשים פעילים, אז מה אני רוצה מהם? אבל לא, ההגדרה שלהם ל"פעילים" שונה לחלוטין ממה שאני ואתם מכירים. בעוד ש"פעילים" הכוונה לכאלה שנכנסים וגם עושים משהו עם החשבון שלהם, הכוונה של אנשי פייסבוק הייתה לכאלה שלא בחרו בביטול החשבון (רק ביטול כי הרי אין מחיקה בפייסבוק). כלומר גם משתמשים שרק פתחו כרטיס, הוסיפו 2 וחצי חברים ומאז לא נכנסו יותר, מבחינת פייסבוק הם פעילים. בודדים האנשים שיודעים איך באמת לבטל את החשבון בפייסבוק ולכן הם פשוט מפסיקים להיכנס לחשבון שלהם וחושבים שזה מספיק, אבל מבחינת פייסבוק זה לא. מבחינתם אותם אנשים הינם משתמשים פעילים. עכשיו לכו תבדקו כמה מתוך מיליארד המשתמשים הינם באמת משתמשים פעילים (לפי ההגדרה האמיתית של המילה) וכמה לא. כל מה שכתבתי פה, לא כולל את אלה שפתחו כרטיסים פיקטיבייים וכאלה שפתחו יותר מכרטיס אחד ונטשו את הקודם כי גם כאלה לא חסר.

בתקופת ההייפ של אפל, לפי הרעש ששמענו מהחברה והאייפון שלה זה נראה שכולם, פשוט כולם קונים אך ורק מכשירי אייפון אבל המציאות רחוקה מכך. באמצע הדרך, בארץ, כמות הטלפונים עם סימביאן (נוקיה כשעוד הייתה קיימת) הינה במיליונים בעוד שכמות האייפונים היא של כמה עשרות, אולי מאות אלפים ועדיין זה היה נראה כאילו יש יותר אייפונים מכל דבר אחר. בחו"ל כמות מכירות הסלולרי עם אנדרואיד (גוגל) גבוהה יותר מזו של האייפון אבל שוב, לפי כמות הרעש, זה היה נראה כאילו לכולם יש רק אייפון.

מספר המשתמשים נכון גם לאתרי אינטרנט (שם זה נקרא "כניסות" (לאתר)). מכיוון שמספרי המשתמשים מתורגמים לכסף בכל מה שקשור לפירסום באתר, החישוב הוא פשוט. ככל שיש לך יותר כניסות, יותר גופים ירצו לפרסם אצלך ותוכל לגבות מחיר גבוה יותר לפרסומת. גם במקרה הזה יש עיוות, מהסיבה הפשוטה שלא כולם לוחצים על הפרסומות ויש כאלה מתוחכמים יותר, שבכלל לא רואים את אותן פרסומות כי הם משתמשים בחוסמי פירסומות כאלה ואחרים. כך הגולש נרשם בכל מקום כ"כניסה", אבל לא ממש נחשב כפוטנציאל רווחי למפרסמים.

ממש לאחרונה טוויטר נאלצה למחוק כמות משתמשים השווה ל 20% ממספר המשתמשים היומיים שלה בגלל חשבונות פייק אשר הפיצו פייק ניוז. המניה הגיבה בהתאם. כנראה שגם בתקופה הזו, כמות משתמשים עדיין עושה רושם. רושם שגוי יש לומר. עד שמתגלה האמת המרה ואז הכל חוזר לגודל המקורי. עד לבועת כמות המשתמשים הבאה.

לכמות המשתמשים יש חשיבות לא קטנה אבל אל תתנו למספרים להרשים אתכם, בד"כ מדובר בניפוח של המספרים על פי ספירה לא מדוייקת שנועדה לתת תמונת מצב מעוותת לטובת מפתח המוצר/שירות, בד"כ על חשבון המפרסם או סתם על מנת ליצור רושם מוטעה על קהל היעד.

תגובה 1:

  1. אותי זה לא מפתיע. מניפולציה במספרים היא סוג של כלי והיא קיימת בהרבה תחומים בחיים. מי שיכול עושה בה שימוש לתועלתו.

    השבמחק