יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

סגולה לחיים טובים זה זיכרון רע

כל מי שמכיר אותי, יודע שיש לי זיכרון מעולה. לומר לכם שזה עזר לי בשיעורי הסיטוריה יהיה שקר. משום מה את הדברים החשובים, אני לא זוכר.

אומרים שבשביל לזכור מתי נולדה בת זוגתך, כל מה שצריך זה לשכוח אותו פעם אחת. האמת שבמקרה של ימי הולדת ותאריכים חשובים, אני קצת פחות סומך על הזיכרון שלי ויותר סומך על הסלולרי שלי תוך תקווה שלא תיגמר לו הסוללה או שהוא סתם יעלם לו.

לא מזמן גיליתי שיש לי בעייה בזיכרון לטווח קצר. לדוגמה כשאני נוסע באוטו לעבודה אני נזכר במשהו ואומר לעצמי שבעבודה אני אעשה את זה או אבדוק לגבי זה. מיותר לציין שעד שאני מגיע לעבודה (משהו כמו חצי שעה פלוס מינוס) אני שוכח. כמובן שהפעם הבאה שבה אני נזכר, היא שוב כאשר אני באוטו בנסיעה ולא יכול לעשות דבר עם הזיכרון הזה. היו לי כמה מקרים שרציתי לזכור משהו, שכחתי אותו מהר מאוד ואז נזכרתי שוב לאחר כמה ימים, כאילו יש לי מעין "שעון מעורר" לזכרונות שפועל רק אחרי זמן מסויים, אחרי שההגדרה "טווח קצר" עוברת.

התופעה הזו סיקרנה אותי אז עשיתי ניסוי. במקום עבודה מסויים הייתי צריך לחסום רכב אחר ולהתקשר לבעל הרכב כדי שידע שאני חוסם אותו. עד שעליתי לקומה בה עבדתי כבר שכחתי מזה לגמרי והפעם הבאה שנזכרתי הייתה כשהנחסם התקשר אלי לשאול למה לא התקשרתי אליו. מה שעשיתי היה לשנן את שם הנחסם שוב ושוב עד שאגיע לקומה עצמה. כאשר הגעתי למעליות בחניון, עמד שם מישהו שכבר חיכה למעליות. ההפתעה הזו של לראות מישהו כאשר אני מרוכז חזק מאוד במשהו גרמה לנתק מחשבתי שגרם לזיכרון הזה להעלם. פתאום לזכור את הפרט הזה לא היה חשוב כי ההפתעה הייתה "חשובה" יותר מבחינת המוח והוא זנח את מה שהיה חשוב עד לפני רגע.

זיכרון טוב, יכול לבוא לרעתנו ככל שמתבגרים כי כאשר הזיכרון רע והוא ממשיך להיות רע כשמתבגרים, אז אפשר להתנחם בעובדה שאף פעם לא היה לנו זיכרון טוב. אבל מה לגבי אלה שיש להם זיכרון מעולה ופתאום מגיע הגיל והם מתחילים לשכוח דברים?

יש כאלה שנלחמים בזיכרון הרע על ידי רשימות. כמובן שבד"כ מה שקורה זה ששוכחים את הרשימה ויותר גרוע, שוכחים איפה שמנו אותה. התיאוריה שליקום יש גבולות, הינה מאוד נוחה לאלה שלא זוכרים איפה הם שמו את המשקפיים שלהם.

3 תגובות:

  1. יש שמועה, האומרת ברפואה שבגלל חוסר תזונה בריאה - אוכל מתועש. חסרים לנו מינרלים וויטמינים, כמו אומגה -3, פוליק אסיד, Q10... אלו עוזרים לפעילות מוחית תקינה. כולל זכרון, יכולת לישון עמוק יותר ובזמן התעוררות לשמור על עירנות גדולה יותר - בין השאר.
    בנוסף עוזר לעסוק בפעילות גופנית, ולא להפסיק ללמוד ולהפעיל את תאי המוח האפורים.
    כמובן אני לא פוסלת את שיטת הפתקים, יומן אלקטרוני ורגיל, לוח מחיק... וזאת במיוחד בגלל שהם עוזרים לארגן את מהלך המחשבה ועוזרים אפילו אם הפתק הלך לאיבוד לשמור על הזכרון לתווך קצר.
    בשביל לא להכנס ליאוש אני תמיד אומרת שכשזה חיוני באמת המחשבה, זיכרון יופיע לעת הצורך.

    השבמחק
  2. בגלל זה אני מתקלחת עם המשקפיים, כדי שאצליח לקרוא את הרשימה בה כתבתי איפה השאררתי אותם לפני שנכנסתי להתקלח....

    השבמחק
    תשובות
    1. ואני הולך לישון עם משקפיים, כדי שאוכל לראות את החלומות כמו שצריך

      מחק