יום שלישי, 25 בספטמבר 2018

אם הוא כזה, למה לא כולם כאלה?

כאשר קורה דבר שלילי, מיד מנסים למצא לכך סיבה. 

בד“כ זה מגיע מקרובי המשפחה, חברים, אלה שמסכימים עם המעשה או לחילופין מעורכי הדין של האדם אשר ביצע את הדבר השלילי. כאשר אדם מבצע פעולה שאפשר להגדיר אותה כשלילית, מיד מנסים להבין מה יכל לגרום לו לעשות דבר כזה. כאשר זה מגיע לבתי משפט, התחום הזה מקבל משמעות אחרת כי הסיבות האלה עולות כנסיבות מקלות לעונש וזה כבר עניין של דיני נפשות.

משום מה, בשיחות האלה נשכח נושא אחד בסיסי שאף אחד לא מעלה והוא ”אז למה לא כולם ככה?“. יכול להיות שאותו אדם עבר חווייה מסויימת שגרמה לו להתנהג ככה אבל עצם זה שאנשים אחרים, שעברו בדיוק את אותו הדבר או גרוע מכך, לא פעלו כמוהו, לא מבטלת באופן מוחלט את הסיבה?

דוגמה ראשונה היא התנהגות בני זוג בזוגיות. כאשר צד מסויים בקשר מתנהג בצורה מסויימת, מיד נאמר שככה הוא מכיר זוגיות כי זו הזוגיות שהוא ראה בבית, דרך ההורים שלו. אם ההורים שלו היו רבים כל הזמן, נאמר שזה מה שהוא מכיר, זוגיות שבה רבים כל הזמן. אם אבא שלו היה הדומיננטי אז זה מה שהוא יחפש בזוגיות שלו, כלומר אישה שקטה יותר כדי שהוא יהיה הדומיננטי. כמובן שזה עובד גם הפוך, במקרה שבו האמא הייתה הדומיננטית במשפחה. 

לדעתי האמירה הזו היא חצי נכונה. יכול להיות שזה מה שהם ראו בבית, אצל ההורים אבל יכול להיות שדווקא חוויית הגדילה בתוך משפחה כזו, גרמה לאדם הזה להחליט שהוא לא רוצה שהזוגיות שלו תהיה כזו, הוא רוצה שאצלו זה יהיה בדיוק להיפך. כלומר שני אנשים שונים יגדלו בשתי משפחות שונות, בהן ההורים התנהלו בצורה דומה, יבחרו בדרך פעולה הפוכה בחייהם הבוגרים. לפעמים מדובר אפילו באחים תאומים באותה המשפחה.

אם נישאר בתחום המשפחה אבל נלך לכיוון אחר, נפגוש את הבעל המכה. בין אם הוא מכה את אישתו או את הבן שלו על מנת לחנך אותו, נאמר שזה מה שהוא הכיר מהבית וכנראה שאבא שלו הרביץ לו בתור שיטת חינוך שהייתה מאוד נפוצה בתקופה שבה הוא גדל. מצדיקים כאלה ואחרים אף יוסיפו שמבחינתו, ככה הוא מפגין אהבה כי ככה הפגינו אהבה כלפיו, כאשר הוא היה ילד. מבחינתו להראות אהבה לילד, זה להרביץ לו. גם במקרה הזה, כמו הקודם, אותה חווייה יכולה אולי לגרום לאדם להתנהג ככה בחייו הבוגרים, אך יכול להיות שבתור ילד הוא ראה את אמא שלו סובלת רבות מבעלה המכה ולכן הוא החליט, גם אם לא במודע, שאצלו זה יהיה אחרת.

אם נלך לפשעים יותר קשים כמו רצח או אונס, נאמר שזה נובע מהילדות הקשה באופן כללי, שחווה אותו בחור מועד לפורענות ואל לנו להאשים אותו באופן אישי. אלה החיים הקשים שהביאו אותו למצב הזה ועלינו להיות סלחניים.

ישנם הרבה סיפורים על שני אחים שנולדו, גדלו והתחנכו באותה משפחה ובכל זאת שניהם התפתחו להיות מבוגרים שונים לגמרי אחד מהשני. למרות ששניהם חוו בדיוק את אותן החוויות. כל אחד מהם לקח את החוויות האלה לכיוון אחר, אחד חיובי והשני שלילי. על החיובי נאמר שהוא השתמש בחיים הקשים ובחוויות הלא נעימות בתור תמריץ להצלחה בעוד שעל השלילי נבקש חמלה.

אפשר לראות בבירור שלמרות שאנשים שונים חוו את אותן חוויות שליליות במהותן, הם גדלו והתבגרו לתוצאות שונות לחלוטין. האין זה אומר שחוויות אלה, קשות ככל שיהיו, אינן הסיבה לאותה התנהלות שלילית שעליה באים להגן ולהצדיק? האין זה אומר שאולי ישנה סיבה נוספת, עמוקה יותר אשר גרמה לאותו אדם להתנהג בצורה השלילית שבה הוא התנהג?

על מנת לנסות לתת תשובה לשאלה הזו, אזכיר נושא נוסף שמדבר על עד כמה האלימות בסרטים ובמשחקים משפיעה על האלימות של הנוער בימינו. לא מעט מעשי אלימות, חלקם קשים, הוסברו דרך האלימות שאותם נערים ראו בסרטים ובמשחקים ופשוט העתיקו אותם למציאות. חלק מאותם נערים אמרו זאת בעצמם כך שעבודתם של אותם ”מאשימים“ הייתה מאוד פשוטה אבל האם זה באמת המקרה? סרט ידוע בזמנו אמר את הדבר הבא: ”אלימות בסרטים לא מייצרת רוצחים, היא רק גורמת לרוצחים להיות יצירתיים“. האמירה הזו התבססה על העובדה שלא כל הילדים שצפו באלימות בסרטים או שיחקו במשחקים אלימים, יצאו החוצה והתחילו לרצוח אנשים. האמירה הזו בעצם עונה על השאלה מהפיסקה הקודמת. אותם אירועים מצערים מהעבר ואותן חוויות לא נעימות שקרו לאדם כזה או אחר בתור ילד, אינם הגורמים האמיתיים לפעולות שלו בתור מבוגר אלא יש שם משהו עמוק יותר שכבר היה שם בתוכו. 

ההסבר או ההצדקה של פעולות אלה באותם אירועים וחוויות מהעבר מטאטאים מתחת לפני השטח את הסיבה האמיתית, העמוקה יותר, שגורמת לכל אותם אירועים מצערים בבגרותו של אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה