יום שלישי, 16 באוקטובר 2018

יותר אמונה, פחות אחריות

שמתם לב שככל שיש לנו יותר אמונה, כך אנחנו מורידים מעלינו יותר אחריות?

באמונה אני מתכוון על כל גווניה וצורותיה. כל אחד מאיתנו מאמין במשהו, לאו דווקא אלוהי. מצד אחד האמונה משרה עלינו שלווה וקבלה של דברים שקורים לנו אבל מצד שני, לדעתי, האמונה באה על מנת להוריד מעצמנו את האחריות לאותם דברים. מה יותר פשוט? לומר שאנחנו לא בסדר ולהבין היכן צריך לשפר או להאשים איזשהו גורם חיצוני במה שקורה לנו? ניחוש שלי שתמיד נעדיף להאשים את הדבר החיצוני שהוא לא אנחנו וכאן האמונה באה לקראתנו.

יש אנשים שתלו את אמונתם באלוהים וזה מה שמרגיע אותם. יש אלוהים, הוא בטח יודע מה הוא עושה ולכן כל מה שקורה זה בגללו או בזכותו ואנחנו? אנחנו בורג קטן במערכת, חסרי כל בינה ומערכת חשיבה עצמאית, פועלים רק על פי מה שהוא אומר לנו, לפעמים דרך הרב.

אנשים אחרים, כאשר קורה משהו, ילכו לבדוק מה קורה אצלם בבית. אלה תולים את אמונתם בצורה בה מסודר הבית שלהם והרי ברור שהאסון שחס וחלילה פקד אותם, לא קשור לשום דבר מלבד העובדה שיש חלון מול דלת הכניסה והם שכחו לשים מראה מעל דלת הכניסה על מנת לחסום את האנרגיות השליליות שאותו חלון גורם. אני כמובן מדבר על הפאנג שוואי במקרה הזה.

אנשים אחרים, בד"כ כאלה שהתייאשו מהחיים בכלל או בתחום מסויים בפרט, ילכו למיסטיקה לסוגיה על מנת להשקיט את נפשם והרי אותה מיסטיקנית תאמר להם בדיוק מה הולך לקרות ולפעמים אפילו מתי, והרי הם לא צריכים לקחת אחריות על כלום, אותה מיסטיקנית כבר תדריך אותם מה קרה, מה הסיבה לכך ובעיקר מה הם צריכים לעשות.

יש עוד ועוד אמונות שונות ומשונות שבני האדם המציאו לעצמם על מנת להתמודד עם המציאות בה הם חיים. אני אומר דבר פשוט, רוצים אמונה? קחו אמונה, אבל מה רע בקצת אמונה בעצמנו?

6 תגובות:

  1. תסביר מה זה "אמונה בעצמנו" ...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה אומר דבר מאוד פשוט, שכל דבר שקורה הוא בגללנו או בזכותנו

      מחק
  2. וזו הסיבה שדת היא כל כך פופולארית או לפחות אחת הסיבות. כפי שכבר אמרו מונטי פייתון: Yes, we are all individuals! מי בכלל רוצה לחשוב בעצמו?

    השבמחק
  3. כאן אתה מעלה בצורה מצויינת את ההשפעה הרעה של הנצרות והאיסלאם על ההתנהלות שלנו היהודים.
    בדיוק על כך היו מתווכחים החכמים לפני הגלות השניה.
    חלק מאוד אינטגראלי בתפיסה שלנו כיהודים שיש לנו בחירה. זאת אומרת שעלינו להפעיל שיקול דעת עצמאית לגבי ההתנהגות הביצועית והאמונית שלנו יום יום. אין דבר כזה לעשות רק את "מה שהרב אמר"!
    אם היתה שאלה מהותית-
    בגלל זה הקימו סנהדרין - מבנה חברתי דמוי הכנסת שבו נמצאים חכמים, תלמידי חכמים מכל שכבות העם. שם היו מתוכחים ודנים על כל נושא שעלה והיו פסקים שעל פניהם נראים בניגוד לפשט הכתוב בחומש.
    מה שמפליא שדווקא החברה החרדית המתימרת ללמוד בעל פה את הגמרא והמשנה (ספרים שכתובים בהם כל הויכוחים וההחלטות וכיצד הם נעשו) הם אלו הנוטים לא לחשוב באופן עצמאי ומסלפים באופן נוראי את היהדות עד כדי כך שהם לא רחוקים מאותם זרמים שהלכו לאיבוד ושעשו נגדם חרם עוד בתקופה של העליה של הנצרות.
    בכל מקרה צריך אמונה ובאותו הזמן להיות ריאליים ולקדם את המטרות שלנו עד כמה שיותר עם הכלים שיש בידינו - האמונה היא זו , לדעתי, שתעזור לנו למצוא את הדרך מעבר לפינה. זאת אומרת שלהגיע למטרה אנחנו רואים חלק מהדרך. איך זה יתחבר בסוף איננו יודעים. האמונה נותנת לנו גיבוי להמשיך למרות הכל ולמצוא את השלבים הבאים שיובילו אותנו לתוצאה הרצויה. אין כאן הרמת ידיים בכלל. יש כאן הרבה עבודה.
    זו האמונה האמיתית בעיני ושלומדים עליה מהשורשים העמוקים של היהדות.
    ההליכה לכומר הוא כמו ללכת לאלוהים לקבל דין ולא ללכת ימינה או שמאלה. ככה זה נראה היום אצל אלו ההולכים לרב. הרבנים הללו שמשתפים פעולה עם שאלות צרות שמגבילים את בחירתו של האדם פסולים אצלי. אני לא ממליצה עליהם. יש רבנים שהם באמת גדולים. הם ישר אומרים לשואלים אותם את האופציות הקיימות, מסבירים לשואלים למה אפילו לא היה צריך לשאול ושהם מבזבזים את זמנו ומלמדים שיקול דעת. לציבור החרדי הפוסקים הללו קשים להם. כמו כל בני האדם הם רוצים שיגידו להם מה לעשות ואינם רוצים להפעיל את המוח.
    עבדתי שנים רבות בבית חולים דתי. בשבת היו לנו "כתבנים" מילה יפה לגויים של שבת. כמו שמם היה עליהם לכתוב במקומינו... אבל היו רק שניים על 8 אחיות ושני רופאים. החרדיות היו "תופסות" את הכתבנים כל המשמרת והאחיות הדתיות האחרות היו רק קוראות להם כשהיה עניין שאינו קשור לחיים ומוות. יום אחד הגיע אלינו נכד של רב חרדי מאוד גדול. החרדיות נגשו אליו שיפסוק לנו פסק שחייבים לתת לנו יותר "כתבנים". הוא ענה להם אחרי תצפיות ומחקר שאסור היה להן בכלל לשאול. אנחנו עוסקות בפיקוח נפש ולכן מותר לנו לעבוד כאילו זה לא שבת. כמובן להפעיל שיקול דעת ולא לכתוב מכתבים לחברים בשבת. רק לעסוק בעבודה הנחוצה ביותר. אם ה"כתבן" נמצא בסביבה לבקש ממנו עזרה. אבל לא צריך לרדוף אחריהם. אם זה ייתן לנו הרגשה טובה יותר כדאי לנו לתת גוון של שבת למחלקה כמו לשיר שירי שבת, להוציא כיבוד לצוות, לחבר שקעים עם היד הנגדית...
    כמו שאתה מבין הדתיות הרגילות שמחו מאוד על התשובה שלו שהוכיחה לחרדיות שצדקנו כל הזמן והחרדיות אמרו שזה בטח תשובה לא טובה והמשיכו לעבוד כמו מקודם.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי תחילת התגובה שלך זה נראה שהפכנו להיות כמו האיסלאם והנצרות, היום זה הפך להיות רק מה שהרב יגיד. 2 אנשים שונים שלא מכירים אחד השני אמרו לי את אותו דבר, ואני אסכם את זה במשפט: היום, אין דת, יש ממסד דתי. לא איכפת להם שאתה מתפלל, איכפת להם מה אורך הציצית שלך.

      ואם נלך בשיטה של ש"ס, שם יש פסקי הלכה כבקשתך, רק תן סכום כסף שאנחנו רוצים וגם נדאג להוציא פסק הלכה שמותר לתת שטחים (וזה מה שקרה עם ההתנתקות לדוגמה).

      אחד פעם הלך לרבי ושאל אותו: תגיד, מותר לעשן בזמן קריאת התורה? ענה לו הרבי: מה פתאום, זה חילול התורה וחילול השם.
      שאלה הבחור את הרבי: והאם מותר לקרא בתורה בזמן שאני מעשן? ענה לו הרבי: ברור, קריאת תורה היא מצווה גדולה וחשוב שתעשה בכל זמן שניתן

      ד"א שימי לב שהרשומה מדברת על אמונות מסוגים שונים, ולא רק באלוהים.

      מחק
    2. שמתי לב, לא משנה איך תקרא לזה, ברגע שאתה מונע מעצמך לעשות את המקסימום שאתה יכול בחיים ותולה את התוצאה או חוסר התוצאה במשהו אחר או מישהו אחר- זה בדיוק אותו הדבר עם הדת והגישה שהולכים לפי מ שהרב או הכומר אמר...
      זה נכון לגבי כל אמונה ודת. הרבה אמונות ודתות מתחילים עם כוונות טובות להוליך את האדם לאחריות מוסרית ורמה רוחנית גבוהה... כשהם מתמסדים שם הבעיה. ההתמסדות של הדת הופכת לרדיפת בצע, פוליטיקה וחוסר מחויבות אישית להחלטות אישיות...
      כמובן אם בודקים טוב יש בכל דת חוקים שנקבעו עם הכוונה למנוע את ההטיות המימסדיות הללו.
      קראת את הספר Animal Farm שנכתב ע"י George Orwell?
      כאן לעומת אמונה באלוקים מדובר על המהפכה הקומוניסטית. בתחילת המהפכה בעוד האידיאלים זרמו חזק אצל כל חיות החווה הם כותבים 7 חוקי יסוד כדי למנוע מהחיות את החוסר צדק שהיה בזמן שהאדם שלט בחווה. ככל שמתקדם העלילה החזירים שלקחו פיקוד מוסיפים תוספות לחוקי היסוד כדי לכלול בהם את חיי השפע שהם יצרו לעצמם. ובכך הופכים את החורק על פניה (כמו עישון וקריאת התורה)...
      אז, כן , מדובר על כל האמונות מסוגים שונים.
      אני תמיד אומרת לילדים שלי: יש שני סוגי אנשים. מובילים ומובלים. אני לא נועדתי להיות מובלת. זה מתסיס אותי כל פעם כשמישהו מצפה שיעשו לו את כל העבודה בלי שיניד עפעף.
      מצד שני לא כולם יודעים כיצד להתארגן באופן פנימי וזקוקים להדרכה כדי להגיע ליעדים שלהם. השאלה האמיתית היא האם המדריך המיסטי/איש אמונה הם ישרים ומדריכים אמיתיים או שהם נצלנים וחסרי מוסר... האמונה בעצמך מגיעה גם דרך התמיכה של המיסטיקה והמאמנים הרוחניים השונים הנמצאים בשוק. אתה מאמין בעצמך - יש לך כוחות חזקים ואישיות מנצחת. אחרים יגיעו או לא יגיעו לזה אבל זקוקים לתמיכה מבחוץ. ככה זה בעולם שלנו. אני רק מקווה שהם לא ייפלו בדרך לידיים של שרלטנים.
      פגשתי בחורה שמנחה קבוצות של רווקים ורווקות 30+,בסיסמה של "אהוב את עצמך". היא טוענת ש95% מהקבוצות שלה התחתנו לאחר הסדנא. שאלתי אותה אם היו שם רווקים והיא ענתה שגם רווקים מוזמנים אבל בינתיים רק הרווקות מגיעות לסדנאות הללו. לפי השיטה שלה לא תוכל לאהוב אחר אם אתה לא אוהב את עצמך. זה דומה לאמונה בעצמך , לא?

      מחק