יום שלישי, 9 באוקטובר 2018

לזה אתם קוראים רצח מתוכנן?

לפני מספר שנים קרו שני המקרים הבאים.

המקרה הראשון הינו בחור שרצח את דודה שלו בשל מחלוקת על הירושה. הוא רצה שהיא תוריש לו 3 דונם והיא רצתה לתת לו רק דונם אחד. אז מה עשה מר בחור כשהבין שזה לא יקרה? הוא רצח אותה.

המקרה השני הוא על בחור שרצח את השותף שלו לדירה בשל חוב כספי. אני לא בקיא בפרטים אבל הניחוש שלי הוא שהרוצח טען שהנרצח חייב לו כסף שקשור לדירה ואחרי מספר פעמים שבהם הנרצח סירב לתת לו את הכסף, מה עשה הרוצח? נכון, רצח.

אני די בטוח שהתגובה הכמעט מיידית שלכם למקרים האלה היא שמדובר ברצח מתוכנן. גם השופטים חשבו ככה תחת הכותרת "החליטו לעשות מעשה" כי זה גם מה שבעיקר מבדיל רצח מ"סתם" הריגה. ב"החליטו לעשות מעשה" הכוונה היא ששניהם הלכו למי שהלכו על מנת לקבל דבר מה ובמידה וזה לא יקרה, הם ירצחו. קשה שלא לחשוב על המקרים האלה כרצח מתוכנן ומכאן הדרך לעונש המקסימלי, קצרה ביותר. אבל רגע, מתוכנן? לזה אתם קוראים רצח מתוכנן?

ניקח את המקרה הראשון: על מה חשב מר בחור כאשר הוא תכנן לרצוח את דודתו במידה ולא יקבל את מבוקשו? שהרצח יביא לו עוד 2 דונם? אם הוא קודם היה משכנע אותה לשנות את הצוואה ואז רוצח אותה, הייתי יכול להבין את ה"תכנון" אבל ככה סתם? הרי לא רק שהוא לא יקבל את מה שרצה, הוא גם ייכנס לכלא וגם לא ממש ברור מה יקרה עם הדונם שהוא כן היה אמור לקבל, הרי כולנו מכירים את הביטוי "הגם רצחת וגם ירשת?".

דבר דומה אפשר לומר על המקרה השני כי שוב נשאלת השאלה, מה בדיוק הוא תכנן שיקרה, כשהוא רצח את השותף שלו? שהרצח יפיל לו את הכסף שהוא רוצה מהשמיים? הרי לא רק שהוא לא יקבל את הכסף, הוא יצטרך כסף (אחר) לעו"ד ואולי לערבות ולכל הבלאגן שהוא הכניס את עצמו.

כשאומרים "רצח מתוכנן", למה מתכוונים? כי אני מדמיין מישהו שמתכנן על אמת, יושב ובודק את כל האפשרויות ומגיע למסקנה שהרצח ישיג לו את מבוקשו אחרת מה הואילו חכמים בתקנתם? אני לא מתיימר להבין את ההגיון שיש מאחורי רצח כלשהו או שיש בכלל הגיון מאחורי רצח כלשהו אבל בכל מה שקשור ל"רצח מתוכנן" בהגדרה המשפטית שלו או אפילו מבחינת התגובה המיידית שלנו כקוראים של אירוע כזה, זה נראה שיש עוד על מה לעבוד.

5 תגובות:

  1. לך יש כושר ניתוח על פי הגיון ולהם משום מה אין כושר ניתוח של מצבי לחץ ונוטים להכנס למערבולת כעס ורגש. כך בכל זאת אני חושבת כי הרציחות הללו לא היו מתוכננים.
    כמו שאמרת הם לא תיכננו ולא "יצא" להם משהו בתמורה חוץ מעונש מאסר עולם על רצח.
    ומה ימנע רוצח שיש לו הגיון פעיל לרצוח?

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שכשלרוצחים יש הגיון הם הופכים אותו למקצוע וקוראים להם מתנקשים :-)

      מחק
  2. רצח בלהט הרגע, אין כל כך הרבה מחשבה מאחורי רצח שכזה.
    אם זה היה רצח מתוכנן הדברים היו נראים אחרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי הסיפור, לא היה מדובר בלהט הרגע אלא הם הלכו לאן שהלכו מתוך כוונה לקבל את מבוקשם, ואם לא...

      מחק
  3. רצח מתוכנן, כלומר התבצע מתוך מחשבה מראש, בשונה מהריגה שבה הרוצח לא תכנן להרוג את הנרצח.
    מה שאומר שרצח מתוכנן יכול להתרחש כשהרוצח מרוויח דבר מה (למשל בלא להתפס, לגנוב כסף), או כאשר הרצח לא תורם לו לרווח ממשי.

    השבמחק