יום שלישי, 10 במאי 2016

מה המחיר של עצמאות כלכלית?

ביטוי מפורסם אומר "כל מה שאני רוצה, זה את האפשרות להוכיח שהרבה מאוד כסף לא ישנה אותי". מכירים אותו? מסכימים איתו? כולנו רוצים, או לפחות מדברים על, להגיע לעצמאות כלכלית. ישנן הרבה שיטות, תוכניות והצעות להגיע לעצמאות כלכלית, חכמים וטובים ממני כבר כתבו עליהן. אני לא רוצה להתמקד באיך, אלא במהות.

עצמאות כלכלית היא בדיוק מה שזה נשמע, הסרת הדאגות הכלכליות שלנו. אני אומר שכסף הוא כמו אקונומיקה לדאגות (economy-ca). הכוונה ל"ניקוי" מהתעסקות במצב הכלכלי שלנו או במילים אחרות, שיהיה לנו מספיק כסף לכל חיינו וחיי ילדינו או במילים עוד יותר אחרות, שנוכל לקבל כל חודש מספיק כסף על מנת שנוכל לחיות, גם אם לא נקום בבוקר ונלך לעבוד. נשמע טוב, לא?

לפני שנוכל להתחיל להנות מהחופש הכלכלי עצמו, אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו מה הוא אותו סכום חודשי (וממנו את השנתי) שיביא אותנו למצב של עצמאות כלכלית. תאמינו לי שמדובר בעבודה לא פשוטה כי לכל אחד מאיתנו יש שאיפות ורצונות אחרים. לכל רצון ושאיפה יש מחיר בכסף. לא מספיק לומר "אני רוצה בית פרטי", צריך להגדיר עוד פרטים כמו לדוגמה איפה אנחנו רוצים בית כזה, כי בית בשדרות יעלה גרושים לעומת בית דומה בכפר שמריהו. יכול להיות שאתם בכלל לא רוצים בית פרטי אלא דירה רגילה ואז מצבכם טוב יותר כי זה אומר שהמחיר שלכם לעצמאות כלכלית נמוך יותר. בנוסף לכל זה צריך לזכור שמצבנו משתנה. אם היום אנחנו רווקים, בעוד מספר שנים נהיה נשואים עם ילדים ואז הצרכים והרצונות ישתנו ואיתם גם המחיר הכלכלי.

עכשיו עולה השאלה הגדולה והיא מה קורה כאשר הגענו לעצמאות כלכלית. יכול להיות שכשנגיע לעצמאות כלכלית, נרצה מעבר למה שהגענו אליו, כי זה בדיוק מה שקרה כשישבנו ותכננו את המחיר הראשוני. היה לנו משהו מסויים וחישבנו ותכננו איך יהיה לנו יותר, על פי הצרכים והרצונות שלנו באותה עת. האם לעצמאות כלכלית יש סוף או שאנחנו תמיד נרדוף אחרי המחיר הבא?

לא חסרים אנשים שכבר הרוויחו לא מעט כסף, הרבה מעבר למה שהם וילדיהם אי פעם יוכלו לבזבז ולמרות זאת, הם לא יושבים ונהנים ממנו אלא ממשיכים בפועלם, מנסים להרוויח עוד ועוד. לפעמים הניסיון הזה מוביל להתנהלויות קצת פחות בריאות, לפעמים קצת פחות חוקיות ומדי פעם אנחנו גם שומעים בחדשות על אנשים שנפלו במלכודת הזו.

מה שמתחיל כרצון כן ותמים לשפר את המצב הכלכלי כדי להסיר דאגות עלול להפוך לדאגה, שלא לומר השתעבדות, חדשה והיא "איך אני מרוויח עוד כסף מעבר למה שכבר יש לי?". כמובן שלא כולם אותו דבר ולא כולנו נתנהל ככה אבל לפני שאתם מתחילים את המסע שלכם לעצמאות כלכלית, תזכרו שיש לזה מחיר ולא תמיד המחיר הזה הוא בכסף.

4 תגובות:

  1. אתה משווה בין שני דברים שונים ככל שאתה מרוויח יותר כך אתה מוציא יותר **אבל** ישנם הבדלים:
    1) העניים רק מוציאים כי "עכשיו". גם אים הם ירוויחו משהו הם יזדרזו לאבד אותו ואח"כ, כאילו אין קשר בין הדברים, יבכו שאין להם.
    2) המעמד הבינוני מוציא על חשבון העתיד, *כאילו* הסכום שהוא ירוויח יכסה על הבזבזנות העכשווית (הוא שואף לאפס ולא יודע את זה).
    3) ואילו העשירים, אלו שמרוויחים מיליונים, יש להם הוצאות במיליונים אבל בניגוד לשניים לעיל ההכנסות שלהם יכסו על ההוצאות.

    אתה אומר "המיליונים שהוא מרוויח יכולים לכלכל מישפחה מהמעמד הבינוני" וזאת למעשה השוואה לא נכונה ולא קשורה מישום שמדובר בשתי שיטות חשיבה שונות לחלוטין: האחד קודם מבזבז, וככל שיהיה לו יותר כך הוא יבזבז יותר, עד כדי כך שגם מיליונים לא יספיקו לו(!!) ואילו השני קודם מרוויח, קודם הכסף מגיע אליו בפועל, ורק אח"כ מבזבז אותו.

    חופש כלכלי זה שאתה קודם מתכנן את העתיד (דבר שעניים לא מסוגלים להבין), קודם כל הכסף מגיע אלייך בפועל (דבר שהמעמד הבינוני לא מסוגל להבין) ורק אח"כ אתה מוציא אותו (דבר שרק העשירים מבינים ולכן הם עשירים).

    עכשיו יותר טוב?

    אים אתה לא יודע מה זה כסף - אתה עני: אין לך. אים אתה יודע באופן חלקי - מעמד בינוני: יש לך אבל לא יכול להישתמש בו ביגלל שאתה כל הזמן עסוק בלשלם לכולם. אים אתה מבין מה זה אתה עשיר: מרוויח כמה שבא לך וגם יכול להישתמש בו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לעשירים יש נכסים
      למעמד הביניים יש חובות
      לעניים, אין לא את זה ולא את זה

      מחק
  2. מטרות בחיים האם כל המטרה שלך הוא להרויח כסף בלבד או להתעסק עם לחיות את החיים בצורה מסוימת שבה אתה צופה שתהיה מאושר?
    למשל כוכבי הקולנוע - נהנים משכלול יכולות המשחק.
    משפחה - להנות מחברתם של המשפחה,
    קריירה - שכלול היכולות שלנו במקצוע הנבחר.

    היפנים גילו שמי שנהנה מהעבודה שלו יש לו יותר תפוקה והצלחה.
    מהן המטרות שלך?
    כך גם תמצא את הדרך אל האושר והעושר

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מה שרשמתי בצורה כזו או אחרת :)

      האם לא נגיע למצב שאנחנו נתעסק בלרדוף אחרי ה"תג מחיר" הבא במקום שאנחנו נהנים ממה שיש לנו כבר עכשיו

      מחק