יום שלישי, 31 במאי 2016

כל אחד בוכה מאיפה שכואב לו

המטרה העיקרית של הכאב היא התרעה. התרעה של הגוף אלינו שמשהו לא בסדר. אם כך, נראה לי קצת מוזר שההתרעה הזו לא עובדת כמו שצריך. אני לא יודע אם זה כתוצאה מתהליך אבולוציוני או כי ככה הדברים היו מאז ומתמיד אבל נכון לעכשיו הכאב לא עושה את העבודה שלו כמו שצריך, אני אעיז לומר שהוא אפילו מתפקד רע.

בהנחה שהמטרה של הכאב היא להתריע, אז כמו כל התרעה נורמלית, הייתי מצפה ממנו שיופיע לפני המצב שמפניו הוא מתריע על מנת למנוע את הבעיה מראש. מכיוון שברור לי שהציפיה הזו לא תקרה, קיוויתי שלפחות הוא יגיע מיד בזמן המקרה או לחילופין, כמה אלפיות השניה לאחר מכן כשהוא עדיין רלוונטי וזאת כדי למנוע נזק נוסף מעבר לנזק שכבר נגרם. מעבר לזה, אני מצפה ממנו להעלם כאשר הוא כבר לא רלוונטי. לצערי, זה לא מה שקורה במציאות.

כאב שיניים
במשך חודשים שלמים החיידקים חופרים וחופרים ומתי הכאב מופיע? כשכבר צריך לעשות טיפול שורש או טיפול עזרה ראשונה. בזמן שהכאב כבר מופיע, לא רק שהמקום עצמו כואב, זה כואב גם בכיס.

מכה בזרת של הרגל
ה-כאב הכי מעצבן שקיים ובגלל כל כך הרבה סיבות. גם כי הוא באמת כואב אבל בעיקר בגלל העובדה שהוא מגיע כל כך מאוחר, שאנחנו יודעים שהולך לכאוב לנו עוד לפני שממש כואב. כואב לנו פסיכולוגית לפני שכואב לנו פיזית כי ברור לנו שאוטוטו הולך לכאוב לנו ומאוד. הכאב הזה מגיע כשהוא כבר ממש אבל ממש לא רלוונטי, אנחנו יודעים שקיבלנו מכה, אנחנו יודעים שהולך לכאוב לנו ורק אז הכאב באמת מגיע. תודה באמת.

כאב פאנטום
זה כאב מתסכל כי מדובר בכאב שאינו רלוונטי בשום צורה. אם הכאב הקודם שהזכרתי מגיע, גם אם באיחור, בהקשר הרלוונטי של האצבע, פה מדובר בכאב של... כלום. לא קרה כלום, לא יקרה כלום, אנחנו בטח לא בסכנה, אין מפני מה להזהיר אותנו ועדיין, משהו שם באוויר כואב לנו ולנו אין מה לעשות עם זה.

כאב ראש
אם נשים בצד את המיגרנה שהיא בעצם בעיה כלשהי בגוף או כאב ראש שנובע ממחלה, אז מדובר בכאב שלא קשור להתרעה שמפניה הגוף רוצה להתריע בפנינו. כאבי ראש בד"כ נובעים מחוסר שתיה או התייבשות ויש כאלה שנובעים מחוסר שינה או רגישות למאכל מסויים ואני שואל: מה הקשר? אם הבעיה שלי היא חוסר שתיה או חוסר שינה, למה הראש כואב? שיכאב משהו אחר שיגרום לי להבין שאני צריך לשתות יותר או לישון יותר או לחילופין להפסיק לאכול את הדבר הזה שגורם לכאב.

כאב כתוצאה מחום
כשמחזיקים משהו חם, מהר מאוד העור מקבל כוויות אבל גם פה הכאב בא מאוחר מדי, אחרי שהעור כבר נשרף. האירוניה היא שאם נמשיך להחזיק את הדבר החם הזה מספיק זמן, נהרוס את הרקמות בעור ואת כל מה שמתחת עד למצב שבו כבר לא נרגיש כאב, אבל לא מהסיבה הנכונה.

ואחרון חביב... אוקי, לא כל כך חביב
כאבי ביצים
הכוונה היא כמובן לכאב שנוצר ממכה באיזור הרגיש. פה המצב הוא אבסורדי, הגוף מתקפל ואולי גם נופל, תלוי בחוזק המכה, אבל הכאב עצמו מגיע רק אחרי שאנחנו כבר על הריצפה. אמנם מדובר באיזור הכי חשוב בגוף האדם מבחינה אבולוציונית אבל שוב, את המכה כבר קיבלנו, הנזק (אם היה) כבר נעשה, אז למה לעזאזל זה גם כואב כל כך?

אנקדוטה קטנה לסיום: שמתם לב שגברים המציאו כאב כדי לקיים יחסי מין ונשים המציאו כאב כדי להימנע מיחסי מין?

6 תגובות:

  1. לפי דעתי הכאב בא כהתראה אחרונה. אם אתה לא שם לב לדוגמא ליובש בשפתיים וכד' ושותה בזמן אז הראש מתחיל לכאוב.
    לגבי הביצים - יהיה מעניין לבדוק, עלייך ולא עליי, האם כואב מההתחלה ואיכשהו אדרנלין או משהו דומה ממסכים את הכאב למספר שניות, כאיזשהו אקט הגנה אחרון?

    השבמחק
    תשובות
    1. אדרנלין? הדבר היחיד שהגוף שלך גורם לך לעשות זה להגן על המקום (בעזרת הידיים והתקפלות הגוף), רק חבל שזה נעשה רגע אחרי שכבר קיבלת את המכה

      מחק
    2. _אם_ מה שכתבתי נכון, אז זה נותן לך רגע ליפול לפני שהגוף משותק מכאב.

      מחק
  2. מכה בזרת של הרגל, אני לא יודע על מה אתה מדבר, הכאב שם הוא הכי מהיר שקיים. כל כך מהיר שעוד לפני שאני נתקל בפינה של השולחן כבר כואב לי.
    וכאבי ראש אצל נשים זה סתם תירוץ כדי לא לקבל ...

    השבמחק
  3. חסר היה לי משום מה ברשומה, כאב לב...
    ז"א הכאב מאהבה נכזבת וכו`

    השבמחק
    תשובות
    1. צודקת אבל נראה לי שהפעם הכאב הזה דווקא כן רלוונטי, הוא מופיע בזמן הנכון ובמקום הנכון וגורם לכל ההרגשות הרלוונטיות למקרה... לצערי :)

      מחק