יום שלישי, 17 במאי 2016

חוכמה בדיעבד זה מדע מדוייק

כאשר בודקים בגוגל מה מזג האוויר, אפשר לראות את הטמפרטורה הצפויה ובנוסף יש את מה שנקרא "ממטרים". הנתון הזה מראה את אחוז הסיכוי לגשם במשך אותו יום ברמה כמעט שעתית. בימי הקיץ החמים זה מאוד פשוט, הסיכוי הוא 0% אבל מה קורה כשמגיעים לחודשי האביב/סתיו הלא ברורים שבהם הסיכוי גבוה יותר? ומה זה בכלל אומר, סיכוי גבוה יותר כשמדובר בגשם?

נגיד שנקבע ליום מסויים ושעה מסויימת 30% סיכוי לגשם. אוקי, אז נגיד שירד או שלא ירד גשם בפועל, מה אני אמור לעשות עם המידע הזה להבא? נגיד שבעוד יומיים, שוב יש סיכוי של 30% שירד גשם, האם זה אומר שהפעם ירד או שלא ירד גשם? אני יכול לאסוף את המידע הזה לאורך זמן כך שבעוד מספיק זמן, אני אוכל לעשות השוואה בין אחוז הסיכוי לגשם שגוגל פירסמו לבין מה שקרה בפועל וכך לאורך זמן, אני אוכל לדעת עד כמה ברצינות להתייחס למידע המספרי הזה. אך אבוי, אני בטח אגלה (הפתעה), שב 30% מהפעמים שבהם נכתב שיש 30% סיכוי לגשם אכן ירד גשם, בעוד שב 70% מהפעמים שבהם נכתב הנתון הזה, לא ירד גשם. הרי זו המשמעות של המידע הזה לקהל הרחב.

באחד הימים בדקתי את מזג האוויר וראיתי שלאורך כל היום הסיכוי עומד על 0% סיכוי לגשם (לא חוכמה, זה היה יום הכנה לשרב שהגיע למחרת), כאשר בשעות 20-23 בערב הסיכוי עולה, תקראו טוב, ל 1%. זה מקרה קלאסי ל"אם לא ירד גשם אז מה אתם רוצים, אמרנו שיש סיכוי של 1% בלבד ואם כן ירד גשם אז מה אתם רוצים, נפלנו על ה 1% סיכוי שכן ירד, כמו שאמרנו לכם", מה שמעלה את השאלה, האם יש משמעות ל 1% סיכוי מול 99% סיכוי? הרי בכל מקרה נוכל לתת את שני הטיעונים הנ"ל במידה וכן או לא ירד גשם בפועל. נצטרך רק להחליף את האחוזים במשפט או להפוך את התחביר שלו וזהו, אנחנו מסודרים. זה מסוג המידע שעד שלא נגיע לאחוז דיוק של 100%, כלומר 100% ירד גשם או 0% ירד גשם וזה גם מה שיקרה בפועל, אין משמעות אמיתית למידע הזה, מלבד אולי כתירוץ לקחת מטריה.

או שלא, כי אני יכול לגייס חלק קטן מתורת הקוואנטים לעזרתי ולומר שעצם לקיחת המטריה, משנה את המציאות לגבי האם ירד גשם או לא (מישהו אמר חוק מרפי?) ולא משנה מה כתוב בגוגל.

8 תגובות:

  1. 30% סיכוי גשם אומר שב30% מהזמן בתקופת התחזית יירד גשם. התחזית מבוססות לא רק על מצב האטמוספרה אלא גם על סטטיסטיקה ( כמה זמן באמת ירד גשם בנתונים דומים ב15 לאפריל ב שעה 2 למשל לאורך היסטוריית התצפיות) וכו. מדובר למעשה בחישוב מתמטי לייתכנות תוצאה בהנתן נתוני מזג האוויר הנצפים. אגב גשם זה עוד לא אומר שמפטפטף עלייך - ישנו גשם שמתאדה לפני שמגיע לקרקע.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה אתה מתכוון במשפט "30% סיכוי גשם אומר שב30% מהזמן בתקופת התחזית יירד גשם"?

      מחק
    2. אם בין שעה 1400 לשעה 1500 התחזית אומרת שיש סיכוי של 30% אחוז לגשם זה אומר שבכשליש מן השעה הזו אכן יירד גשם.

      מחק
  2. שכחתי גם את עניין המקום. תחזית מתייחסת לשטח מסוים ואחוזים יכולים להתייחס לשטח עצמו , כלומר בחלק מן השטח יהיה גשם כל הזמן (100%) ובחלקו האחר לא יהיה גדם כלל. סך התחזית לשטח באחוזים יכולה להיות לפיכך בהתאם ליחס הנ״ל

    השבמחק
  3. בתא שטח שגודלו 100 קילומטר על 100 קילומטר שט לו ענן והוא יוריד גשם היכנשהו , מתי ואיפה בדיוק זה לא ברור, אבל ידוע שירד גשם ולכם זה אחוזים בודדים לכלל תושבי התא שטח הזה

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שצריך לברר למה הם באמת מתכוונים כשהם כותבים 30%, האם זה מבחינת זמן, שטח, סיכוי שיקרה, כל התשובות נכונות. אני קראתי שהכוונה היא לסיכוי שזה יקרה אבל אולי זה רק חלק מהעניין

      מחק
  4. אפקט ההיתכנות possibility effect : https://en.wikipedia.org/wiki/Prospect_theory
    אנשים מפריזים בהערכה של אחוזים בודדים בקצוות

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מדבר על האדם הפשוט שרואה את המידע הזה וחושב מה הוא יכול לעשות איתו ואיך זה עוזר לו. מהצד השני, כאשר תהיה תלונה על ה"שירות", לנותן השירות יש הסבר מובנה, כמו שתיארתי, שיכול להוריד ממנו את האחריות.

      מחק