יום ראשון, 27 בינואר 2019

פרשנות ומה שלא מספרים לנו

מכירים מודל אפר"ת?

שם המודל הינו ראשי תיבות של אירוע, פרשנות, רגש, תגובה. המודל עצמו מדבר על מה קורה לנו כאשר קורה לנו משהו. או במילים אחרות, מה קורה לנו בפנים, בתוכנו, כאשר קורה משהו מחוצה לנו.

בטח יצא לכם כבר לשמוע עד כמה הפרשנויות שלנו מנהלות אותנו ועד כמה הן שורש הבעיות שלנו. כל תפישת המציאות שלנו אינה קשורה למציאות עצמה אלא לפרשנות שאנחנו נותנים לה ולמה שקורה בה. אתם יודעים מה? הם צודקים! ואם הם צודקים, אפשר היה לסיים את הרשומה פה אבל מכיוון שהיא ממשיכה, כנראה שיש משהו שמסתירים מאיתנו.

אז ככה, אכן פרשנויות הן שורש כל הבעיות שלנו אבל אולי המציאות דווקא תומכת בפרשנות שבחרנו? בואו ניקח אירוע לדוגמה:
  1. ארוע: מישהו שאני מכיר אירגן מסיבה ולא הזמין אותי.
  2. פרשנות: חשבתי שאנחנו חברים אבל מסתבר שלא, הוא בטח לא רצה שאבוא למסיבה ולכן לא הזמין אותי.
  3. רגש: אני ארגיש רע, אעלב ואפגע ממנו.
  4. תגובה: אני אהיה "ברוגז", כעוס ואשמיץ את הבחור בפני אחרים, על כך שהוא אדם רע ומרושע. בטח אייצר תגובות שרשרת גם מצידו ואין לי מושג איך זה יסתיים. בטח לא בצורה חיובית.
זו אפשרות אחת לפרשנות. אפשרות אחרת תהיה:
  1. ארוע: מישהו שאני מכיר אירגן מסיבה ולא הזמין אותי.
  2. פרשנות: הבחור מכיר אותי ויודע שאני לא אוהב מסיבות ולכן לא הזמין אותי. מזל שהוא לא הזמין אותי, כי לא היה לי נעים לסרב.
  3. רגש: חיובי בסך הכל. תחושה טובה שהחבר באמת מכיר אותי ואולי אפילו מנע אי נעימות.
  4. תגובה: לא תהיה תגובה מיוחדת, אני אמשיך בחיי כאילו דבר לא קרה וזה בטח לא ישפיע עלי ועליו בשום צורה.
שמתם לב איך שינוי קטן בפרשנות שינה לגמרי את המציאות שלי? מגניב, נכון? תראו איזו שליטה יש לנו על החיים שלנו ועד כמה אירועים קטנים כגדולים יכולים להשתנות במחי פרשנות אחת קטנה. אבל רגע, אנחנו כל הזמן מדברים על המציאות ופתאום נוח לנו לשכוח אותה? המציאות במקרה הזה, קרי, העובדה, היא לדעת מה הסיבה האמיתית שלא הוזמנתי.

הסיבה שהפוקוס הוא על הפרשנות, היא בגלל שזה הרגע הראשון בתהליך שבו השליטה נמצאת אצלנו. הסיבה הכללית לכל הסיפור הזה היא שלא נפרש אירועים בצורה שגויה ואז גם נרגיש ונחיה על פי זה. כלומר המטרה היא חיובית אבל אנחנו עלולים ליפול לאותה מלכודת בדיוק, מהצד השני שלה.

אם לא הוזמנו בגלל האפשרות השניה, זה יהיה שגוי לפרש את האירוע כשלילי ובכך נמנע מעצמנו הרגשה שלילית. באותה מידה, אם לא הוזמנו בגלל האפשרות הראשונה, זה יהיה שגוי לפרש את האירוע כחיובי. אולי ההרגשה שלנו תהיה חיובית אבל היא תהיה מנותקת מהמציאות באותה מידה. המטרה בסופו של דבר היא לא רק להרגיש טוב אלא גם שלא נרגיש שאנחנו בלה לה לנד.

בעולם אידאלי היינו שואלים את הצד השני לסיבה האמיתית וכך יכולנו לחיות בשלווה שאנחנו יודעים מה המציאות בה אנו חיים, לטוב ולרע אך לאנשים יש נטיה לא לפגוע ולכן אם האפשרות הראשונה היא הנכונה, כנראה שלא נקבל תשובה כנה אבל זה לרשומה אחרת.

2 תגובות:

  1. גם אם הפרשנות הראשונה היא הנכונה. אנחנו עדיין יכולים להרגיש טוב... ולפרש את זה בצורה חיובית בלי להיות בלה לה לנד....

    השבמחק
    תשובות
    1. איך אפשר לפרש בצורה חיובית את העובדה שמי שחשבנו שהוא חבר שלנו, לא רוצה שנבוא למסיבה/אירוע שהוא מארגן?

      אם הכוונה לכך שהוא ידע שלא נרצה לבוא (לדוגמה), אז מדובר באפשרות השניה והיא חיובית כמובן.

      מחק