יום שלישי, 18 באוקטובר 2016

למות בגלל שגיאת כתיב

ביטוי ידוע אומר: עדיף לא לקרא ספרי רפואה מכיוון שאנו עלולים למות בגלל שגיאת כתיב.

אני בחור סקרן וככזה הרבה דברים מעניינים אותי ברמה כזו או אחרת. על חלק מהנושאים אני קורא ועל חלק אחר אני שומע הרצאות. תמיד האמנתי שלדעת זה חשוב עד שנתקלתי בביטוי שהכניס אותי לפרופורציות: עדיף לא לדעת מאשר לקבל תשובות לא נכונות. בעיני מדובר באחד המשפטים היותר חזקים שקראתי, וקראתי המון.

לא מזמן קראתי כתבה על זוגות צעירים שהלכו ליריד דירות על מנת להתעניין ברכישת דירה חדשה. דובר שם על המחירים הגבוהים והמשכנתאות הגבוהות שאנשים לוקחים בלי באמת להבין את הסיכון מאחורי העניין הזה. בכתבה הופיע זוג, שלא רצה להתעניין בדירה שלדעתם הייתה יקרה מדי וכך גם המשכנתא. האישה אמרה שהיא קראה איפהשהו שאסור לקחת משכנתא בגובה של יותר משני שליש מערך הדירה.

אני קראתי איפהשהו, שההחזר החודשי של המשכנתא, אסור לו להיות מעל לשליש מההכנסות החודשיות. מה שאני קראתי נשמע לי יותר הגיוני מכיוון שאם אני צריך לקחת משכנתא בגובה שני שליש מערך הדירה (שזה בסדר לפי אותה בחורה) אבל זה אומר החזר גבוה משליש מההכנסות שלי כל חודש, זה בכל זאת "לא בריא". אני לא יודע אם אני צודק, שהיא צודקת, ששנינו צודקים או ששנינו טועים, הרי לא מדובר בחוקים אמיתיים אלא ב"הוראות הפעלה" שמומלץ לעבוד על פיהן על מנת לא להסתבך כלכלית.

זה גרם לי לחשוב עד כמה הפעולות או חוסר הפעולות שלנו בחיי היום יום, כולל החלטות חשובות שאנחנו מבצעים מדי פעם, תלויות בידע שצברנו מכל מני מקומות. ידע שעלול להיות לא נכון או כזה שאנחנו לא ממש זוכרים או זוכרים חלקית, דבר שגורם לנו להגיע להחלטה שגויה למרות שאנחנו בטוחים שהלכנו לפי כל הכללים.

מצד שני, אי אפשר להעמיק עד אין סוף על מנת לקבל החלטות. ככל שנעמיק יותר, נבין שיש לנו עוד הרבה מה להעמיק בו ובסוף לא נקבל אף החלטה. כן מומלץ להתעמק בנושא ולקרא כמה שיותר מידע עד שאנחנו נרגיש מספיק בטוחים עם עצמנו שיש לנו את כל המידע הדרוש לנו, על מנת לקבל את ההחלטה. כמובן שככל שההחלטה חשובה יותר ומשפיעה יותר על חיינו, עדיף שנעמיק בה יותר עד אשר נרגיש מספיק בטוחים, גם אם לא ב 100%.

7 תגובות:

  1. הנושא מאוד מעניין אבל לא הבנתי מה הפתרון שהגעת אליו.
    האם IGNORANCE IS BLISS או שאתה אומר שאנחנו צריכים לקרוא ולהעמיק יותר בכל דבר כדי להגיע ל"אמת" או לפחות למשהו שבאמת מתאים לנו?

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא טוען שעדיף לא לדעת בכלל מאשר לדעת משהו שגוי. כלומר, אם יש לך 2אופציות בלבד, לא להיות מודע למשהו כאשר האלטרנטיביה היא לדעת משהו בצורה לא נכונה, עדיף לא לדעת ואני מסכימה איתו.

      אין כאן פתרון אלא רק תהיה שיכולה להתפתח לדיון פילוסופי מאוד מעניין.

      על כל פנים, אני בעד שלפני כל פעולה קריטית שאנחנו עושים בחיינו נתעמק במה שאנחנו עושים כדי שהביצוע לא יהיה בהסתמך על מה ששמענו פעם וכעת יש לנו סכמה מציאותית עליו, אלא בהסתמך על בדיקה חוזרת של כל הדברים שאנחנו כביכול כבר יודעים, אשרור הידע הקיים והעמקתו.

      אגב, האסימון שלי בנוגע לפוסט שלך נפל (מזמן יש לציין) בנוגע לטיפול אצל רופאים. אתה בעצם תלוי בידע המקצועי שלהם, ברמת ההתעדכנות שלהם בעולם הרפואה, כשהם מעניקים לך טיפול. אם הם לא מודעים למשהו, זה נחסך ממך במובן השלילי. אותי זה מרתיע, אבל כמובן שאי אפשר לעשות עם זה יותר מידי

      מחק
    2. די ברור אם הבחירה היא בין לדעת משהו *לא נכון בהגדרתו* או לא לדעת, עדיף לא לדעת. אבל זה ממש לא תשובה פרקטית.

      בדוגמא שעמוס נתן, מה אמורים אותו זוג לעשות? לקנות או לא? ובאיזו משכנתא?
      ובדוגמא שלך עם הרופא - עדיף לטפל לבד או ללכת למישהו ולסמוך עליו?

      בעולם האמיתי, במקרים של שחור ולבן, התשובה ברורה מאליה. אבל בדרך כלל, אין שחור ולבן אלא גוונים רבים של אפור ושם צריך להיזהר ולעשות את ההחלטה המודעת.

      במקרה שצריך להחליט, אני לא חושב שהבורות היא עדיפה. לרוב, אין תשובות נכונות לכולם וצריך לעשות את העבודה ולהחליט על פי מה שאתה קורא, מבין ולומד. כמובן שיש עקומת למידה והרבה עושים טעויות אבל זה עדיף מלקחת החלטות מבורות לטעמי.

      מחק
    3. אין ספק שיש הרבה תחומים בחיים שאין בהם "נכון" או "לא נכון" ושום ספר שבעולם לא יעזור לנו, כי ההתייחסות למקרה כזה היא סובייקטיבית ותלוית כל מקרה לגופו. א-ב-ל במקרה של משכנתא למשל, ההנחיה שגם לי ידועה (אך לא אמיתותה לא נבדקה כי טרם הזדקקתי לכך) זה שאין לקחת משכנתא העולה על שליש מגובה ההשתכרות, כי אז קיימת סכנה לכניסה אל ברוך כלכלי.
      מן הסתם שההנחיה הזו מבוססת על מודל הוצאות מסוים, ואם אדם מסוים אינו עונה על הקריטריון של האדם הממוצע לפיו נעשתה הנחת העבודה שעליה בוסס המודל, אז הוא יכול לנהוג אחרת, אבל בשביל זה צריך להכיר את המודל ועל מה הוא מבוסס.

      כשצריך לבצע החלטה קריטית ואין לנו יכולת ללכת "לפי הספר" כי זה מקרה סובייקטיבי (כמו הרבה מאוד מקרים), צריך לדעת לעשות החלטה מושכלת, לאחר איסוף נתונים נרחב ככל הניתן על פעולות בסיטואציה כזו. אין פה "נכון" או "לא נכון" והרבה פעמים אפשר לדעת רק בדיעבד אם פעלנו טוב.

      ככה זה, יש הרבה תחומים בחיים שבהם צריך לבצע החלטות תוך שקלול המיינסטרים יחד עם המאפיינים האישיים, ויש תחומים אחרים שהם שחור או לבן וכדי לבצע החלטה נכונה צריך לצמצם אי ודאות ולרכוש ידע.

      מחק
  2. נושא מעניין העלית. גם אני אוהבת ל`צבור` משפטים חזקים שיכולים לשרת אותי בחיים.
    אבל למרבה האבסורד דווקא כשאני `נזקקת` להם הם לא מצליחים להיות אקטואלים. תלוי במקרה כמובן.
    בכל אופן אנחנו מונעים על ידי החוויות שלנו סיפורים של אחרים והעצות שלהם.ולא תמיד זה טוב לכל מקרה.

    השבמחק
  3. לדעתי כל ההחלטות שלנו מבוססות על ידע שצברנו מפה ושם. אצלי, צברתי ידע מתחומים רבים. אבל כשאני צריכה לערוך החלטה חשובה אני ניגשת למקור הידע כדי לוודא שזכרתי נכון.
    היום ניגשה אמא אחת וביקשה שאוריד לה במחיר החודשי בגלל שהבן שלה גדל. עקרונית כל עוד הוא נמצא אצלי במסגרת שבנויה לתינוקות היא צריכה לשלם מלא כמו התינוקות. אין הנחה. אבל אם אמצא דירה להשכרה לשנת הלימודים הבאה אני אפתח קבוצה של גדולים ושם אוריד במעט את המחיר. לכן עניתי לה שאני אבדוק את נושא המחיר ואחזור אליה. אני לא זוכרת במדויק את מחירי המעון ובכל מקרה אני אקח יותר מהמעון כיוון שאני עסק פרטי. לא יכולתי לתת לה תשובה מיידית ייתכן ואטעה במחיר ואז אני יכולה לדפוק את כל הדיל.

    השבמחק
  4. לפעמים באמת עדיף לא לדעת יותר מידי, כשחופרים יותר מידי , לא מצליחים להחליט החלטות , זה רק מבלבל יותר וגורם לנו להתברבר מסביב

    השבמחק