יום שלישי, 25 באוקטובר 2016

מילה קטנה, משמעות גדולה

בעברית יש מספר מילים קטנות או יותר נכון קצרות, בעלות משמעות הרבה יותר גדולה מאורכן הקצר.

למה 
המילה למה הינה אחת החזקות בשפה העברית אבל לצערי לא נעשה בה שימוש מושכל מכיוון שהיא קיבלה קונוטציה של מילה נודניקית. במילים אחרות, יש לה פוטנציאל ענק אבל ברובו אינו ממומש. בזכות המילה הזו, הסקרנים יכולים להתהלך חופשי בעולמנו וגם, מדי פעם, להבין אותו. ידוע שהשאלה הינה זמנית אבל התשובה נצחית.

כמה
מילה שהיא גם שאלה וגם תשובה לא ברורה לאותה שאלה בדיוק. לדוגמה "לפני כמה שבועות הלכת לרופא?" ו "לפני כמה שבועות הלכתי לרופא". מילה מתחכמת, כאילו באה לענות לעצמה אבל בעצם לא אומרת כלום.

אבל
 
מדובר במילה בעלת 3 אותיות בלבד אבל למעשה מבטלת את כל משמעות המילים שבאו לפניה. מילה כזו קטנה עם כח כזה גדול, לא תמצאו.

לכאורה
הגיע הזמן לתת את הכבוד למילה קטנה אבל חזקה מעין כמוה והיא המילה: "לכאורה". זה קצת מצחיק לשים אותה בתוך מרכאות כי במובן מסויים, זו גם המשמעות שלה.

המילה לכאורה באה להגן עלינו מפני תביעת דיבה ודברים אחרים, כאשר אנחנו מלכלכים על אנשים אחרים. עצם זה שהוספנו את המילה "לכאורה" אנחנו מגנים על עצמנו מפני תביעת דיבה על כך שאנחנו מאשימים את אותו אדם ללא סיבה וללא הוכחות. לדוגמה: השר מואשם במרמה וקבלת שוחד, לכאורה.
שימוש קלאסי במילה הזו נעשה על ידי עיתונאים ושדרני רדיו, כאשר יש ראיות והאשמות נגד אנשים שונים, בד"כ מדובר בנבחרי ציבור או סלבים למיניהם אבל עדיין לא הוכחה אשמתם. לפעמים נוצר מצב שפרשן כלשהו מעלה את רשימת האשמות השונות ולבסוף שדרן הרדיו מוסיף בשמו: לכאורה, רק כדי להימנע מאי נעימויות.

אי לכך ובהתאם לזאת, כשאתם רוצים ללכלך/להאשים מישהו ועדיין להיות מוגנים, פשוט הוסיפו את המילה לכאורה, היא כבר תעשה את העבודה הזו בשבילכם. אחלא מילה. לעומת המילה "אבל", המילה הזו לא מבטלת את מה שבא לפניה אבל היא מכניסה את הדברים לפרופורציות הנכונות. אתם יכולים לומר מה שתרצו על מי שתרצו העיקר שלבסוף תוסיפו את המילה לכאורה ואתם מסודרים.

עקרונית
 
מילה מצחיקה. מצד אחד המילה הזו באה לומר איך ההתנהלות היא בד"כ אבל בעצם נועדה להסביר למה הפעם זה לא מה שיקרה. מילה עם פיצול אישיות ודיסוננס קוגנטיבי החזקים ביותר בשפה העברית.

אולי
 
המצאה של אלה שלא יודעים להחליט. לפעמים אני תוהה מה בא קודם, האנשים הלא החלטיים שהחליטו להקל על החיים של עצמם או שהמילה הזו פשוט גרמה לאנשים להיות לא החלטיים כי היא נתנה להם פתח מילוט.

בהצלחה
 
בעסקים יש לה משמעות מיוחדת. ככל שתשמע יותר את המילה הזו, ככה זה אומר שיש לך פחות אנשים שילכו איתך. הם מאחלים לך בהצלחה כי ברור להם שהיא לא תבוא ולכן הם מעדיפים להישאר מחוץ לתמונה.

שיט
 
מילה מושאלת מהשפה האנגלית ומדובר בקריאת כאב, רק בלי הכאב הפיזי.

כמעט
 
מילה חברותית שנועדה לגרום לנו הרגשה טובה כשבעצם אין שום סיבה שנרגיש טוב. המטרה שלה היא לגרום לנו (ובעיקר לסובבים) לחשוב שקרה משהו (בד"כ חיובי) כשבעצם לא קרה כלום. לא סתם אומרים ש"כמעט לא נחשב".

בלבד/רק
מילה, אשר גורמת לכל מחיר, לא משנה כמה מופקע הוא, להישמע כאטרקטיבי במיוחד.

מבוסס (על)
 
משתמשים בה בעיקר בסרטים, כאשר המטרה היא מצד אחד לתת נופך אמין למה שאתם הולכים לראות או לשמוע, כשבעצם התוכן עצמו עוות לחלוטין לעומת המציאות. המילה "מבוסס" בהקשר הזה, נותנת יד חופשית לגמרי ליוצר אשר השתמש בה, כך שלא ניתן יהיה לבוא אליו בתלונות לגבי התוכן אותו הוא יצר.

תמיד
מילה די מיותרת בשפה העברית ובכלל מכיוון ששום דבר הוא אף פעם לא תמיד.

2 תגובות:

  1. אבשלום קור לא יהיה זה שרשם כאן את ההגדרה למילה "לכאורה" .
    מילה זו היא לא באה להגן עלינו מבחינה משפטית בנסיבות כאלו או אחרות,אלה היא מילה שנוח להשתמש בה במצבים אלו על מנת להימנוע מלקבוע עובדות לדברים שעדיין לא עובדתיים/להמנע מעבירה על החוק.
    כמו כן יש עוד לא מעט מצבים בהם המילה הזו שימושית לא פחות. לדוגמא:
    -"כיום אנו עומדים על היקף מחירות של 50 ביצים בשבוע ,לכאורה עד סוף השנה היקף המכירות יהיה 50,0000 ביצים".
    (אנו לא בטוחים אבל אם ימשכו המכירות כמו המצב הנתון זה יתממש).
    פרוש המילה: "לכאורה"-בראיה ראשונית,בראיה שטחית,כמו שמתפרש...

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, אני כמובן התייחסתי לשימוש הנפוץ של המילה הזו בתקופה האחרונה. כלומר בשנים האחרונות.

      מחק