יום שלישי, 27 בדצמבר 2016

חישוב תוחלת החיים על פי הניתוח הטכני

המוות זו הפגישה היחידה שאין לנו מושג מתי היא תקרה ובכל זאת נגיע אליה בזמן... אבל רגע, יש מצב שנוכל להפוך את החלק הראשון במשפט ללא רלוונטי.

לא מזמן הייתה כתבה על שעון חדש, שלאחר הכנסת מספר פרמטרים, מציג למשתמש את השעה הרגילה ביחד עם שעת (ותאריך) המוות שלו. כמובן שהספקנים מייד הרימו ראש וגבה והאמת היא שקשה מאוד להתווכח איתם לגבי זה אבל בנוסף ללהיות ספקן, עלתה לי המחשבה שאולי זה כן אפשרי ולא רק שזה אפשרי אלא אפשר אפילו לשכלל אותו יותר. התהייה הראשונה והעיקרית שעולה היא שבכל רגע נתון אפשר להידרס על ידי מכונית (חס וחלילה) ולהפוך את כל החישובים האלה ללא רלוונטיים. אני אומר שאפשר להפוך את המכשול הזה לעוד פיצ'ר שהשעון יקח בחשבון. כלומר, במקום לשאול את השעון מתי נמות, נוכל לדעת האם אנו עלולים להידרס מחר על ידי משאית.

הניתוח הטכני הוא ניתוח מניות שמשתמש בהיסטוריה הגרפית של מניה מסויימת על מנת לנבא את המשך דרכה. טענת הממציאים היא, שהגרף כבר "חווה" את הכל, כולל אירועים שליליים ואירועים חיוביים שהשפיעו על המניה וביססו על כך מערכת חישוב. אמנם מדובר בחישובים רבים מאוד אבל מדובר בחישובים שניתנים לחישוב במחשב שיעשה עבורנו את העבודה כאשר התוצאה היא אינדיקציה שאומרת לנו, המשתמשים, מתי לקנות את המניה ומתי למכור. אני לא מתכוון להיכנס לשיטה עצמה ולחוקים שלה אבל אני כן תוהה, האם ניתן לחבר בין שני הרעיונות ולדעתי, אפשר.

לפני מספר שנים התפרסמה כתבה על בחורה בשם קירה רדינסקי, רק בת 27 וכבר דוקטור, אשר פיתחה תוכנה שמנבאת את העתיד, לא פחות. גם במקרה הזה, מדובר באיסוף מידע רב וחישובים סטטיסטיים שמתבצעים על המידע שנאסף מהעבר וכך מייצרים מידע חדש לגבי העתיד. היא אספה מידע שנוצר במשך 500 שנה (מתוך הספרות, העיתונות וכדומה) ומצאה קשר כמעט ישיר בין אירועים מסויימים לפריצת מחלת הכולירה. מיותר לומר שברגע זה, היא מצאה חוקיות מסויימת שמאפשרת לה ברמת דיוק מסויימת (מדובר שם על דיוק של כ 80%), לנבא פריצה עתידית של מחלת הכולירה. אני שואל שאלה פשוטה: למה שלא נשתמש באותו מנגנון בדיוק, על מנת לנבא את עתידו של אדם פלוני?

יש כ 7 מיליארד אנשים בעולם, גם אם נשתמש בחצי מהמספר הזה, כמות המידע שאפשר לאסוף היא עצומה. כל אדם ימלא (בעתיד, זה יתבצע בצורה כמעט אוטומטית) שאלון על מהלך חייו מכל מני בחינות בצורה דיסקרטית. המידע הזה ייאסף על ידי מחשב (שוב, בצורה דיסקרטית כי פרטי האדם עצמו לא רלוונטיים) וכאשר אותו אדם ימות, ולא משנה מה הסיבה, יירשם הגיל וגורם המוות. כאשר ייאסף מספיק מידע, נוכל לדעת בצורה סטטיסטית, הקשרים בין אירועים שקרו לאנשים בגילאים מסויימים לאירוע שלבסוף הרג אותם. ניקח דוגמה מאוד פשוטה רק כדי להסביר את העיקרון ולכן אל תיתפסו למספרים אלא לעיקרון.

ניקח אדם שבגיל 16 שבר את היד במשחק כדורגל ונהרג מפגיעת משאית בגיל 21. מרגע זה, כל האנשים (100% מהם), שבגיל 16 שברו את היד במשחק כדורגל, יש להם סיכוי של 100% למות בגיל 21 מדריסת משאית. מיותר לומר שמהר מאוד יגיע הבחור ששבר את היד בגיל 16 במשחק כדורגל ולא נהרג על ידי משאית בגיל 21 ולכן ברגע הזה, הסיכוי ירד ל 50% וכן הלאה. שימו לב שפרוייקט כזה יגרום לאנשים להיות יותר זהירים ואולי אפילו לשנות את האירוע ולהיזהר יותר בכביש כדי להימנע מהגורל שכביכול מצפה להם. נכון שאיסוף המידע פה הוא קריטי ולכן זה לא יעבוד מחר בבוקר אבל עם כמות האנשים שיש בעולם ומספר האנשים שאפשר לרתום לפרוייקט כזה, מהר מאוד אפשר יהיה להגיע למאגר מידע מספיק טוב כדי להעלות את אחוז הדיוק. כמובן שככל שיעבור הזמן, המידע יהיה מדוייק יותר, נקי יותר ואני אעיז לומר, מדעי יותר.

כמובן שהשאלה הפילוסופית נשארת רלוונטית והיא האם אנחנו בכלל רוצים לדעת מתי נמות ומה נעשה כשנדע זאת.

13 תגובות:

  1. רעיון יפה ומקורי (שלך בלבד?). רק שנראה לי שלא תוכל להתקדם לשלבים מעשיים שלו (כמו איסוף הנתונים בהיקף גדול ועיבודם) בלי תכנון מראש והקמת אירגון שינהל את כל זה.
    הניתוח הטכני שאותו אתה מזכיר לא רק מסתמך על ההיסטוריה כפי שאתה כותב פה, אלא מניח שרמות תמיכה והתנגדות היסטוריות מוכיחות את עצמן בהמשך בסבירות גבוהה כמשמעותיות לתמיכה והתנגדות עתידיות למנייה.
    ראוי להבהיר שבניגוד למחקר של הישראלית שאתה מזכיר ושל המידע אותו אתה מציע לאסוף, הניתוח הטכני הוא הפוך, כלומר, הוא אינו מתבסס על ארועים חיצוניים כמו למשל הנפקה, משבר מדיני או אזהרת רווח של החברה, אלא יכול במקרים מסויימים לנבא את העיתוי שלהם מתוך התנהגות המנייה בפועל.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא שלי בעקבות אותה כתבה - רק העברתי את הרעיון אל הפרט.

      ברור לי שהלוגיסטיקה פה היא אדירה אבל עם הזמן, האפשרויות נפתחות כי הטכנולוגיה תאפשר זאת ביתר קלות. כמובן שזה דורש גם התייחסות לנושא הפרטיות וכדומה למרות שגם הנושא הזה כבר נפרץ (ע"ע פייסבוק).

      מה הן "רמות תמיכה והתנגדות היסטוריות" אם לא הסתמכות על ההיסטוריה? בכוונה לא נכנסתי לכל החוקים של השיטה הזו כי יש הרבה מהן... בדיוק כמו שיהיו הרבה פקטורים ברעיון שאני מציע.

      כתבתי על הניתוח הטכני רק על מנת שיהיה לי יותר קל להסביר את השיטה והרעיון, הוא לא הנושא פה. נכון שהניתוח הטכני לא מתבסס על אירועים חיצוניים מכיוון שזה גם לא מענין אותו, אותו מעניין מה קרה (למניה) ולא למה זה קרה.

      מחק
  2. לגמרי נסיבתי- לא ניתן לחשב ככה הסתברות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מבטל חלק גדול מרעיון ה BI :) שאומר שיש לך המון המון המון מידע, עכשיו בוא נראה איך הוא יכול לעזור לנו.

      נסיבתי? לא נסיבתי? אתה נכנס לדיון פילוסופי עכשיו, לך תדע, אולי נגלה שהחיים שלנו הרבה יותר "מוסדרים" ממה שחשבנו....

      מחק
    2. לגבי BI כאשר יש קשר אמיתי אז המידע באמת משמש להסקה משמעותית- למשל: קונים בסופר הרכשו קורנפלקס וגם חלב.

      אולם מה שאתה מציע- זה לשים את כל הנתונים בבלנדר, לשקשק היטב ולשתות- במקרה הטוב תקבל קלקול קיבה :)

      מחק
    3. you got it all wrong...
      לך תגיד את זה לפרופסורית בת ה 27, שכבר הגיעה ל80% הצלחה מהסלט הזה שאתה מדבר עליו.

      גם אותה פרופסורית חוזה התפרצות של כולירע על פי אירוע/ים לא קשורים בעליל ואם היא הגיעה ל 80% דיוק אז וואללה, זה נשמע לי אחלא סלט.

      מחק
  3. בוא נעבור לעברית ברשותך, קח כתבה מגלובס על הגברת (הסופר מוכשרת), היא לא מסתכלת על אירוע בודד ונותנת תחזית... היא בודקת מכלול... כמו מחירי הלחם ומחירי דיור :) ועוד כמה פרטים שוליים
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000869027

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אתמקד במשפט שכתבת "היא לא מסתכלת על אירוע בודד ונותנת תחזית... היא בודקת מכלול": אני לא מדבר רק על לקשר בין שבירת יד במשחק כדורגל ולהידרס על ידי משאית. אני מדבר על !מכלול! של הרבה מאוד דברים שיקרו לבן אדם במהלך חייו ואת המכלול הזה, לקשר לזמן וגורם המוות שלו. היא גם תלמד תוך כדי תנועה כמו שהסברתי בפוסט עצמו.

      מחק
  4. חבל, מי שירוויח מכזה אלגוריתם זה רק חברות ביטוח

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודה מעניינת, כשחס וחלילה אותו אדם ימות, חברת הביטוח לא תהיה מוכנה לשלם פיצויים בטענה שהוא ידע שזה יקרה והוא שיקר לה במילוי הטפסים

      מחק
  5. מזכיר קצת את הפרדוקסים של מסע בזמן כי אם נדע מתי וממה נמות בסבירות גבוהה נוכל למנוע את זה, אבל מכיוון שאין חיי נצח זה אומר שנמות במועד אחר ולכן הניבוי המקורי אמור להיות של המועד האחר...

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן ולכן, ככל שיעבור הזמן, גם המיתה ה"חדשה" (שנוצרה בעיקבות הידיעה של המיתה המקורית ומניעתה) תיכנס למערכת וכן הלאה.

      מחק