יום שלישי, 19 בספטמבר 2017

2 תיאוריות על איך נוצרה המשפחה

אני מכיר 2 תיאוריות לגבי התהליך שבו נוצרה המשפחה כמו שאנחנו מכירים אותה כיום.

משפחה מתחילה עם 2 צדדים, הגבר והאישה (נכון, היום זה כבר לאו דווקא ככה אבל אני מדבר על פעם) כך שזה לא מפתיע שגם לסיפור הזה, כמו כל סיפור טוב, יש 2 צדדים. הצד שלו והצד שלה. עם מה נתחיל? לא ממש משנה.

הצד שלו
כמו בסיפורים אחרים על גברים, גם פה הסטיגמה שולטת ומדובר על סיפור של שליטה וכיבוש. מכיוון שהריון נמשך כ 9 חודשים, לא תמיד ידעו לקשר בין הסקס לילד שנולד. בזמן שעבר, לא ידעו מי שייך למי ונוצר בלאגן בתוך ה"חבורה". נכון, היה זכר אלפא שהיה האבא של רוב הילדים שנולדו אבל מה לגבי אלה שלא הגיעו ממנו? באותה תקופה גם לא היו בדיקות גנטיות כדי לוודא. אני משער שבאותה תקופה, הידיעה לגבי זהות האב הגיעה רק אם הילד היה מספיק דומה למישהו מסויים ב"חבורה" ולפעמים עברו מספר שנים עד שהדמיון הזה היה ברור מספיק כדי להבין מי הוא בדיוק.

באיזשהו שלב, הגבר רצה לדעת שהוא שומר, מאכיל ומטפל במשפחה שהיא אכן שלו ושהבן שאוכל מהאוכל שהוא צד כל יום מחדש אכן בא ממנו. זה ידוע שבבסיסו של כל סטארטאפ עומד צורך בסיסי והצורך הבסיסי הזה של לדעת מי הילד שלך הוליד סטארטאפ חדש שלבסוף נקרא לו "משפחה". בצורה הזו, הגבר ידע בביטחה שכל מי שאישתו יולדת, הוא שלו ורק שלו. כמובן שהסטארטאפ הזה הוליד סטארטאפ אחר, קצת פחות חיובי שנקרא "בגידה" אבל אני מתאר לעצמי שזה ספין אוף שנוצר בהמשך הדרך.

הצד שלה
לסיפור הזה יש קווים משיקים לסיפור הקודם אבל הוא מסופר מהצד של האישה. הסיבה היא אותה סיבה אבל הצורך היה קצת שונה. התוצאה בדמות סטארטאפ שנקרא "משפחה" היא אותה תוצאה. הצורך של האישה היה בדמות שתעזור לה ולילוד. כאשר לוקח 9 חודשים ללדת את הילד, האבא כבר מזמן לא היה שם ובטח שלא היה לו איכפת כי הוא כבר שכב עם עוד כמה נשים ובחיבור לסיפור הקודם, לך תדע שהילד הזה באמת שלך.

על מנת לוודא שיש אבא מגונן ומכלכל, האישה הייתה צריכה לייצר מסגרת שתייצר לגבר ביטחון שאכן מדובר בילד שלו כדי שגם יישאר ולא ילך לרעות בשדות זרים (או יותר נכון, זרות) וגם יהיה מוכן לכלכל ולהזין את הילד, למען העתיד וההמשכיות. המסגרת הזו היא מה שאנחנו קוראים לה היום "משפחה".

אז הנה לכם 2 גירסאות למשהו בסיסי שכולנו מכירים היום. אין לי מושג איזו גירסה נכונה, יכול להיות שהשילוב של שתיהן הוא מה שגרם למסגרת הזו להישמר עד עצם היום הזה. בשנים האחרונות הסטארטאפ הזה מתחיל לקרטע אבל אולי זה רק אומר שהוא מתפתח ומשתנה על מנת להמשיך ולשרוד, בהתאם לתקופה שבה הוא מתקיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה